Wielka Brytania zakazała telewizyjnej reklamy żelu pod prysznic marki Sanex. Według Advertising Standards Authority (ASA), brytyjskiej organizacji dbającej o etyczne standardy branży reklamowej, spot sugerował, że czarna skóra jest „problematyczna”, zestawiając ją z jasną, pozbawioną niedoskonałości karnacją – pisze theguardian.com.
ASA podjęło działania w tej sprawie po otrzymaniu dwóch skarg, w których wskazano, że reklama Saneksu utrwala negatywne stereotypy dotyczące osób o ciemniejszym kolorze skóry.
Emitowany w telewizji spot zawierał komentarze lektora. Podczas gdy czytano fragment: „Dla tych, którzy drapią się dniem i nocą. Dla tych, których skóra wysusza się nawet od wody”, reklama pokazywała sceny z udziałem czarnoskórej kobiety z czerwonymi śladami zadrapań oraz innej osoby, która była pokryta materiałem przypominającym spękaną glinę. Następnie na ekranie pojawiała się biała kobieta biorąca prysznic z użyciem produktu marki Sanex, a lektor mówił: „Spróbuj wziąć prysznic z nowym żelem Sanex Skin Therapy z opatentowanym kompleksem aminokwasów. Nawilżenie przez 24 godziny”. Reklama miała kończyć się hasłem: „Ukojenie może być tak proste, jak prysznic” – czytamy.
Brytyjski oddział Colgate-Palmolive, amerykańskiego koncernu produktów konsumenckich i artykułów gospodarstwa domowego, do którego należy marka Sanex, stwierdził, że reklama nie wzmacnia stereotypów rasowych i raczej nie powodowała powszechnego oburzenia. Podobne zdanie miała instytucja Clearcast, odpowiedzialna za zatwierdzanie lub odrzucanie reklam telewizyjnych, według której spot prezentuje raczej inkluzywność produktu, a nie utrwala szkodliwe przekonania – dowiadujemy się.
Mimo to zdaniem ASA wykorzystanie różnych kolorów skóry do przedstawienia efektu „przed” i „po” stworzyło krzywdzące zestawienie. Jak przekazał organ regulacyjny, reklamę „skonstruowano w taki sposób, że to czarną skórę ukazano jako tę problematyczną, podczas gdy biała skóra – przedstawiona jako gładsza i czysta po użyciu produktu – została pokazana jako ta, której stan się poprawił”. „Doszliśmy do wniosku, że reklama zawierała stereotyp rasowy i w związku z tym mogła wywołać poważne oburzenie” – dodało ASA, cytowane przez źródło.
Jak czytamy, organ regulacyjny nakazał Colgate-Palmolive zaprzestanie emitowania wspomnianej reklamy w jej obecnej formie „w celu uniknięcia wywoływania poważnego oburzenia na tle rasowym”.
Nie jest to pierwszy taki ruch ze strony ASA. Jakiś czas temu organ regulacyjny zakazał reklam znanych sieciówek z powodu prezentowania „szkodliwych” wizerunków modelek wyglądających na niezdrowo szczupłe. Ograniczenia dotknęły takie marki jak m.in. Marks & Spencer, Zara czy Next. Organizacja zaapelowała także do reklamodawców o powstrzymanie się od stosowania tego typu praktyk. (ao)
theguardian.com, Shower gel ad gets UK ban for suggesting black skin is problematic, Lauren Almeida, 20.08.2025


