piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościZe świataReklama żelu pod prysznic zakazana w Wielkiej Brytanii. Miała wzmacniać negatywne stereotypy

Reklama żelu pod prysznic zakazana w Wielkiej Brytanii. Miała wzmacniać negatywne stereotypy

Wielka Brytania zakazała telewizyjnej reklamy żelu pod prysznic marki Sanex. Według Advertising Standards Authority (ASA), brytyjskiej organizacji dbającej o etyczne standardy branży reklamowej, spot sugerował, że czarna skóra jest „problematyczna”, zestawiając ją z jasną, pozbawioną niedoskonałości karnacją – pisze theguardian.com.

ASA podjęło działania w tej sprawie po otrzymaniu dwóch skarg, w których wskazano, że reklama Saneksu utrwala negatywne stereotypy dotyczące osób o ciemniejszym kolorze skóry.

Emitowany w telewizji spot zawierał komentarze lektora. Podczas gdy czytano fragment: „Dla tych, którzy drapią się dniem i nocą. Dla tych, których skóra wysusza się nawet od wody”, reklama pokazywała sceny z udziałem czarnoskórej kobiety z czerwonymi śladami zadrapań oraz innej osoby, która była pokryta materiałem przypominającym spękaną glinę. Następnie na ekranie pojawiała się biała kobieta biorąca prysznic z użyciem produktu marki Sanex, a lektor mówił: „Spróbuj wziąć prysznic z nowym żelem Sanex Skin Therapy z opatentowanym kompleksem aminokwasów. Nawilżenie przez 24 godziny”. Reklama miała kończyć się hasłem: „Ukojenie może być tak proste, jak prysznic” – czytamy.

Brytyjski oddział Colgate-Palmolive, amerykańskiego koncernu produktów konsumenckich i artykułów gospodarstwa domowego, do którego należy marka Sanex, stwierdził, że reklama nie wzmacnia stereotypów rasowych i raczej nie powodowała powszechnego oburzenia. Podobne zdanie miała instytucja Clearcast, odpowiedzialna za zatwierdzanie lub odrzucanie reklam telewizyjnych, według której spot prezentuje raczej inkluzywność produktu, a nie utrwala szkodliwe przekonania – dowiadujemy się.

Mimo to zdaniem ASA wykorzystanie różnych kolorów skóry do przedstawienia efektu „przed” i „po” stworzyło krzywdzące zestawienie. Jak przekazał organ regulacyjny, reklamę „skonstruowano w taki sposób, że to czarną skórę ukazano jako tę problematyczną, podczas gdy biała skóra – przedstawiona jako gładsza i czysta po użyciu produktu – została pokazana jako ta, której stan się poprawił”. „Doszliśmy do wniosku, że reklama zawierała stereotyp rasowy i w związku z tym mogła wywołać poważne oburzenie” – dodało ASA, cytowane przez źródło.

Jak czytamy, organ regulacyjny nakazał Colgate-Palmolive zaprzestanie emitowania wspomnianej reklamy w jej obecnej formie „w celu uniknięcia wywoływania poważnego oburzenia na tle rasowym”.

Nie jest to pierwszy taki ruch ze strony ASA. Jakiś czas temu organ regulacyjny zakazał reklam znanych sieciówek z powodu prezentowania „szkodliwych” wizerunków modelek wyglądających na niezdrowo szczupłe. Ograniczenia dotknęły takie marki jak m.in. Marks & Spencer, Zara czy Next. Organizacja zaapelowała także do reklamodawców o powstrzymanie się od stosowania tego typu praktyk. (ao)

theguardian.com, Shower gel ad gets UK ban for suggesting black skin is problematic, Lauren Almeida, 20.08.2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj