#ZeroWasteCulture. Fundacja Centrum Cyfrowe promuje wiedzę o domenach publicznych za pomocą filtra na Instagramie

dodano: 
17.07.2020
komentarzy: 
0

Fundacja Centrum Cyfrowe we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie i duńskim Statens Museum for Kunst stworzyła instagramowy filtr wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość. Celem akcji, zatytułowanej #ZeroWasteCulture, jest upowszechnienie wiedzy na temat domeny publicznej.

Jak tłumaczą organizatorzy, codziennie 500 milionów użytkowników Instagrama korzysta ze Stories, popularnością cieszą się także wprowadzone w 2017 roku filtry wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość. Fundacja Centrum Cyfrowe postanowiła wykorzystać to zainteresowanie i stworzyła własny filtr w ramach projektu #BezSpiny – promuje on tworzenie nowych utworów na bazie materiałów z domeny publicznej i na licencjach Creative Commons.

filtr

„W kampanii #BezSpiny najważniejsze jest dla nas pokazanie, że utwory, które znajdują się w domenie publicznej i na licencjach Creative Commons, można wykorzystywać zupełnie legalnie i bezpłatnie w bardzo współczesnych narzędziach, takich jak rozszerzona rzeczywistość na Instagramie, i tworzyć z nich niesamowite projekty. Niedawno razem z Muzeum Narodowym w Warszawie i Laboratorium EE wypuściliśmy aplikację mobilną Muselfie, a zeszłej jesieni zorganizowaliśmy kampanię #PoużywajSobie – wspólnym mianownikiem tych działań jest przybliżanie ludziom potencjału cyfrowych zasobów” – mówi Aleksandra Janus, kierowniczka Pracowni Otwierania Kultury w Centrum Cyfrowym.

Za stworzenie filtru odpowiada studio kreatywne Lens That (które realizowało już kreacje dla takich marek jak Coca-Cola, HBO, MTV czy Netflix). Do przygotowania efektu wykorzystano obrazy dostępne w domenie publicznej, które znajdują się w kolekcjach Muzeum Narodowego w Warszawie oraz duńskiej Narodowej Galerii Sztuki. Organizatorzy wyjaśniają, że wykorzystanie filtru pozwala stać się częścią znanych obrazów i przenieść do innego świata.

Funkcja pozwala skorzystać z dwóch animowanych kreacji – po dotknięciu ekranu następuje zmiana obrazu. Pierwszym z nich jest „Dziwny ogród” autorstwa Józefa Mehoffera, powstały w 1902 roku, który obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego. Drugim dziełem jest „Stilleben” (tłum. „Martwa natura”) namalowany przez flamandzkiego malarza Ottmara Elligera w 1667 roku.

filtr

„Wybraliśmy obraz Józefa Mehoffera »Dziwny ogród«, ponieważ jest to jedno z najczęściej odwiedzanych przez publiczność arcydzieł o ciekawej kompozycji i szczegółowo zilustrowanej florze, co może być inspiracją do kreatywnej zabawy filtrem oraz tropienia w parku roślin, które namalował artysta” – wyjaśnia Klaudia Szajkowska z Muzeum Narodowego w Warszawie.

Fundacja Centrum Cyfrowe postanowiła również opowiedzieć o tym, jak tworzyć własne filtry za pomocą darmowego narzędzia Spark AR Studio podczas darmowych warsztatów realizowanych w ramach Akademii Sztuk Przepięknych podczas 26. Pol’and’Rock Festival ONLINE.

Jak czytamy, nowy filtr jest jednym z pierwszych wykorzystywanych przez instytucje kultury na całym świecie – do tej pory stworzyły go m.in. polskie Muzeum Polin, The Metropolitan Museum of Art, The Cleveland Museum of Art i Horniman Museum and Gardens (w tym przypadku był to filtr na Snapchacie). Organizatorzy zwracają też uwagę, że po filtry z rozszerzoną rzeczywistością rzadko sięgają organizacje pozarządowe – jak podają, w Polsce zaprezentowały go jedynie Fundacja WOŚP, Fundacja Rak’n’Roll, Kampania Przeciw Homofobii, Stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza i WWF Polska. (ak)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin