Magdalena Kozmana i Magdalena Lemańska zastanawiają się na łamach Rzeczpospolitej nad istotą lobbingu w Polsce. Philippe Blanchard, specjalista Hill&Knowlton zajmujący się lobbingiem w USA, zaznacza, że w Stanach Zjednoczonych oraz w Unii Europejskiej lobbing jest powszechnie przyjętą metodą dbania o interes kręgów biznesu oraz różnych grup społecznych Zdaniem Pawła Koznala, kierownika brukselskiego biura PGNiG, trzymanie ręki na pulsie, tam gdzie zapadają kluczowe decyzje ma istotny wpływ na gospodarkę. Dlatego firma ta zdecydowała się na stałe umieścić swoje biuro w Brukseli.
W opinii Kozmany w Polsce podobna działalność mogłaby zostać oceniona negatywnie. Okazuje się bowiem, że z obawy o utratę reputacji niewiele firm publicznie przyznaje się do działań lobbingowych prowadzonych w naszym kraju. Zmianie wizerunku lobbingu nie sprzyja także uchwalona dwa lata temu ustawa, krytykowana przez przedstawicieli polskiego biznesu. (ał)


