Zmierzyć PR

dodano: 
08.12.2006
komentarzy: 
0

Na łamach Marketingu w Praktyce opublikowano artykuł Beaty Orpiszewskiej na temat pomiarów działań PR-owskich. Norbert Kilen, zapytany przez autorkę o częstotliwość wykonywania pomiarów, przywołuje wyniki badania PR Week, w którym specjaliści z branży przyznali, że koszty pomiarów efektywności prowadzonych akcji wynoszą poniżej 2 proc. ich całego budżetu, a przy 1/4 kampanii w ogóle się ich nie przeprowadza.
Badania mają pomóc PR-owcom w lepszej organizacji i planowaniu oraz rozwijaniu programów, ale to, paradoksalnie, naukowcy są nimi bardziej zainteresowani niż praktycy. W tekście przywołuje się i omawia 5 modeli metod badania skuteczności działań PR-owskich: S.W. Cutlipa, J. MacNamary, W. Lindemanna i 2 modele T. Watsona. Pomimo istnienia narzędzi pomiarów, nie wykorzystuje się ich z różnych powodów – braku środków finansowych, braku odpowiednio wykwalifikowanych osób czy braku świadomości tego, jak są istotne. Najczęstszą stosowaną metodą pomiarów jest nadal gromadzenie wycinków z gazet i przygotowywanie raportów nt. informacji pojawiających się o kliencie w mediach. Częściowo jest to wynikiem oczekiwań klientów agencji PR-owskich – to oni chcą wiedzieć, ile publikacji ukazało się w mediach w związku z prowadzonymi dla nich przez agencje projektami. Anna Miotk mówi o pogłębieniu tej metody - porównywaniu wycinków prasowych do wysyłanych informacji prasowych.
Inną popularną metodą pomiarów jest przeprowadzanie ankiet. Często są one jednak przeprowadzane na grupie zbyt małej, by mogła ona stanowić reprezentatywną część społeczeństwa. Dokładniejsze, ale kosztowniejsze, są profesjonalne badania opinii publicznej prowadzone przez ośrodki badań.
Jak pisze autorka artykułu, czasami klienci chcą, by działania PR-owskie przekładały się na sprzedaż i choć PR to nie marketing, można dostrzec zależność pomiędzy działaniami public relations a wynikami finansowymi. Dzieje się tak np. w spółkach giełdowych lub przy wprowadzaniu na rynek produktów nowych lub zaawansowanych technologicznie. Zdaniem Anny Miotk warto się jednak także zastanowić, jaki wpływ ma PR na niematerialną wartość przedsiębiorstwa, choćby taką, jak firmę postrzegają inni. (kk)

Źródło:

Marketing w Praktyce, Zmierzyć, zważyć i wycenić, Beata Orpiszewska, 01.12.06, s. 45
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin