Czy jesteś gotów by zmienić postrzeganie swojej roli? Przyszłość komunikacji cz.II

dodano: 
06.08.2013

Autor:

Steve Crescenzo, właściciel Crescenzo Communications
komentarzy: 
0

W poprzednim artykule odmalowałem ponury obraz rozmowy kwalifikacyjnej odbywającej się za pięć lat, w której osoba, która prezentuje stary zestaw umiejętności stara się o pracę w obszarze komunikacji.

Osoba ta potrafi zaplanować firmowy event, napisać komunikat prasowy, przygotować prezentację i pozytywnie przedstawić nawet najgorszą wiadomość. Jedyną rzeczą, jakiej nie potrafi, jest znalezienie pracy. Dlaczego? Bo stare umiejętności stały się nieistotne. Nie chodzi o to, że są niepotrzebne. Ale jeżeli to wszystko, co potrafisz, to życzę powodzenia w szukaniu pracy za pięć lat.

Ponieważ ostatni artykuł mógł być trochę przygnębiający, sprawdźmy jak ta sama rozmowa mogłaby wyglądać dla kogoś, kto potrafił przyjąć nowe role i ma bardziej przystające do rzeczywistości podejście do komunikacji.

Scena rozgrywa się ponownie w biurze działu personalnego, które z powodu masowych zwolnień przeniesiono do kontenera na parkingu. Pewna siebie kobieta w wieku 24 lat bierze udział w rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko w dziale komunikacji. Jeżeli zostanie przyjęta będzie stanowiła cały dział komunikacji.

PRACOWNIK DZIAŁU PERSONALNEGO – Jakie są pani silne strony?

KANDYDATKA – Z pewnością pisanie tekstów. Dziedzina związana z redagowaniem tekstów zmieniła się bardzo w ostatnim czasie, ale świetnie się zaadaptowałam do nowych warunków. Nauczyłam się tworzyć teksty, które nadają się do publikacji w różnych rodzajach mediów. Dzięki temu rano mogę napisać świetny, pobudzający do dyskusji wpis na blogu, w okolicach lunchu informację o ważnym wydarzeniu do intranetu, a popołudniu przygotować krótkie video i scenariusz do podcastu.

PRACOWNIK DZIAŁU PERSONALNEGO – To ciekawe, że wspomniała pani o blogu. Słyszeliśmy, że coś takiego istnieje, ale nie mamy czegoś takiego. Wie pani skąd można taki wziąć?

KANDYDATKA – W mojej ostatniej pracy byłam członkiem komitetu zarządzającego mediami społecznościowymi w firmie. Stworzyliśmy nie tylko blog pisany rotacyjnie przez poszczególnych członków zarządu, ale również zbiór zasad dla pracowników dotyczących wykorzystania mediów społecznościowych – włączając w to Facebook i Twitter.

PRACOWNIK DZIAŁU PERSONALNEGO – Tak, tak, u nas w firmie korzystanie z tych rzeczy jest zablokowane, ale dobrze, że jest pani w tym zorientowana. A multimedia? Nasz prezes lubi YouTube i myśli o tym, żeby robić filmiki video. Umiałaby pani to robić?

KANDYDATKA – W mojej ostatniej pracy nie tylko byłam coachem zarządu w odniesieniu do tworzenia wpisów na blogu, ale również stworzyłam kanał firmowy na YouTube na potrzeby komunikacji zewnętrznej. Kiedy odchodziłam z pracy mieliśmy tam 80 filmów, z których każdy był powiązany z naszymi priorytetami biznesowymi. Stworzyłam też wewnętrzny podcast pod tytułem „Rozmowy z zarządzającymi”, który okazał się dużym hitem wśród pracowników.

PRACOWNIK DZIAŁU PERSONALNEGO – To interesujące. Czy umie pani napisać komunikat prasowy?

KANDYDATKA – Tak.

PRACOWNIK DZIAŁU PERSONALNEGO – Zaplanować firmowy event?

KANDYDATKA – Tak.

PRACOWNIK DZIAŁU PERSONALNEGO – PowerPoint?

KANDYDATKA – Tak

PRACOWNIK DZIAŁU PERSONALNEGO – Jest pani zatrudniona.

KANDYDATKA – Prawdę mówiąc mam około stu innych ofert w tym momencie i muszę się jeszcze zastanowić. Więc dam państwu znać. Macie toaletę w tym kontenerze?

PRACOWNIK DZIAŁU PERSONALNEGO – Nie. Musi pani pójść na zewnątrz w krzaczki.

Witamy w nowym świecie komunikacji, w którym stare kompetencje nadal się liczą, ale to nowe zapewniają dobrą pracę w czołowych firmach.

Jakie są te nowe kompetencje? Przewinęły się w powyższej zmyślonej rozmowie, ale warto je jasno określić. Wyróżniam siedem ról, które najlepsi specjaliści od komunikacji zaczynają realizować. Są to:

1.  Talent

2.  Poszukiwacz talentów

3.  Multimedialny narrator

4.  Malarz szerszej perspektywy

5.  Organizator społeczności

6.  Ekspert ds. mediów społecznościowych

7.  Kreatywny strateg

Zajmijmy się szerzej pierwszymi trzema, a pozostałe omówione zostaną w kolejnym artykule z cyklu „Przyszłość komunikacji”.

Talent. Czas zaistnieć na scenie firmowej! Przez lata osoby zajmujące się komunikacją chowały się za swoimi narzędziami i hamowały swoją kreatywność. Pisaliśmy za prezesa jego wstępniaki do firmowej gazety, przygotowywaliśmy spotkania firmowe, a potem staliśmy z boku, kiedy inni wchodzili na scenę.

Obecnie, w duchu mediów społecznościowych, wychodzimy na światło dzienne. To my jesteśmy gospodarzami podcastu, nasza twarz pojawia się w firmowych filmach, jesteśmy autorami blogów wewnętrznych i zewnętrznych.

Weźmy Steve’a Heasera, odpowiedzialnego za komunikację w Southwest Airlines. Jest gospodarzem cotygodniowego podcastu Redbelly Radio. Co tydzień Heaser montuje audycję radiową dotyczącą Southwest Airlines i jest jej główną gwiazdą. Rozpoczyna audycję, zapowiada gości, przeprowadza wywiady. Jego osobowość wypełnia tę audycję.

Znam wiele osób, które działają na podobnej zasadzie – piszą blogi, tworzą filmiki publikowane w intranecie lub na YouTube.

Media społecznościowe wymagają talentu. Wymagają osobowości. Wymagają ludzkiego tonu. A gdzie to można znaleźć? W dziale księgowości? Wśród inżynierów?

Oczywiście, że nie. Osoby zajmujące się komunikacją są do tego predestynowane i czas by zaczęły to pokazywać.

Poszukiwacz talentów. Oczywiście, nie tylko my posiadamy talent i dlatego kolejną naszą rolą powinno być wyszukiwanie w organizacji takich osób, które są oddane firmie i które potrafią to dobrze wyartykułować.

Taki przykład: W MIT dział komunikacji wpadł na pomysł, by na stronie internetowej dla osób rozważających aplikowanie na tę uczelnię, umieścić blogi studentów. Dział komunikacji wyszukał studentów, którzy chcieliby pisać o tym, jak to jest studiować na MIT i to oni stali się twarzą uczelni na stronach internetowych.

W każdej firmie jest wiele osób, które mają coś do powiedzenia – poprzez video, blog, podcast czy nawet Twitter. Jednym z naszych najważniejszych celów powinno stać się znalezienie ich i przekazanie im głosu, by mogli komunikować treści istotne z punktu widzenia firmy.

Multimedialny narrator. Żyjemy w czasach, kiedy każdy może produkować filmy. Koszt prostej w obsłudze kamery umożliwiającej kręcenie filmów w jakości wystarczającej do publikacji w intranecie lub Internecie jest niewielki, za jeszcze mniej można tworzyć profesjonalny podcast. Musimy zacząć wykorzystywać te rozwiązania do firmowej narracji, ale musimy robić to dobrze.

To, że ma się dostęp do kamery z dużą pamięcią nie oznacza, że trzeba od razu kręcić 47-minutową przemowę dyrektora ds. finansowych podsumowującego wyniki kwartalne firmy. To, że potrafimy zrobić podcast nie oznacza, że jego pierwszym gościem powinien być nudny szef sprzedaży, który będzie mówił o swoim ulubionym temacie „Uzyskanie synergii z implementacji nowego podejścia do wertykalnych rynków bez utraty naszych horyzontalnych kluczowych kompetencji”

Musimy stać się narratorami firmowej opowieści. Musimy użyć wszelkich mediów by uchwycić pasję i emocje naszych ludzi.

W pewnej firmie prezes zaskoczył pracownicę pojawiając się w jej biurze z nagrodą, którą wygrała. Nie miała o niczym pojęcia i była szczęśliwa i jednocześnie w szoku. To była niesamowita chwila, którą dział komunikacji uwiecznił kamerą i opublikował w intranecie. Można sobie wyobrazić, że w odbiorze dla pracowników było to coś znacznie więcej niż tradycyjne zdjęcie prezesa wręczającego uroczyście nagrodę pracownikowi podczas spotkania.

To pierwsze trzy z siedmiu nowych ról, które osoby odpowiedzialne za komunikację powinny przyjąć. W kolejnym artykule przedstawię cztery pozostałe role.

 

Steve Crescenzo – znakomity mówca i doświadczony konsultant, którego misją jest rozwijanie kreatywności w komunikacji korporacyjnej. Od 15 lat kieruje własną firmą Crescenzo Communications, a wśród jego klientów są: Allstate, American Express, Chevron, E.ON, Hewlett-Packard, General Motors, Intel, Lockheed Martin, McDonalds, Merck, Nokia, Pepsi, Philips, Sears, Siemens, Southwest Airlines, Wells Fargo. Występuje na międzynarodowych konferencjach oraz publikuje w czołowych czasopismach poświęconych komunikacji.

Będzie można zobaczyć go w Polsce 16 października 2013 r. – wystąpi w Warszawie na konferencji face „Nowoczesne strategie komunikacji”, którą organizuje GFMP Management Consultants. Portal PRoto objął patronat medialny nad tym wydarzeniem.

* Steve Crescenzo – mówca i doświadczony konsultant, którego misją jest rozwijanie kreatywności w komunikacji korporacyjnej. Od 15 lat kieruje własną firmą Crescenzo Communications, a wśród jego klientów są: Allstate, American Express, Chevron, E.ON, Hewlett-Packard, General Motors, Intel, Lockheed Martin, McDonalds, Merck, Nokia, Pepsi, Philips, Sears, Siemens, Southwest Airlines, Wells Fargo. Występuje na międzynarodowych konferencjach oraz publikuje w czołowych czasopismach poświęconych komunikacji.

Będzie można zobaczyć go w Polsce 16 października 2013 r. – wystąpi w Warszawie na konferencji face „Nowoczesne strategie komunikacji”, którą organizuje GFMP Management Consultants. Portal PRoto objął patronat medialny nad tym wydarzeniem.

Więcej informacji tutaj.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin