piątek, 13 czerwca, 2025
Strona głównaArtykułyEpoka etyki: PR musi znaleźć swój moralny kompas, by zdobyć nowe szczyty

Epoka etyki: PR musi znaleźć swój moralny kompas, by zdobyć nowe szczyty

Pionier w dziedzinie PR-u przedstawia trzy sposoby na znalezienie moralnego kompasu public relations w nadziei, że błędnie pojmowana „drugorzędna branża” będzie widziana jako „dojrzała profesja.”

Jednym z największych wyzwań, któremu PR musi sprostać w nadchodzącej dekadzie, jest problem etyki. Podczas 52-letniej kariery w PR widziałem jak wartość i uznanie dla branży PR rośnie w postępie geometrycznym. Jednorazowa taktyka rozgłosu (publicity) wpływowego agenta prasowego ustąpiła strategicznemu podejściu do komunikacji, które stało się integralną częścią budowania silnej marki i zachowania istoty firm, organizacji oraz jednostek.

Ale by ranga branży PR mogła nadal rosnąć i – by zmienić wyobrażenie i prawdę o rzemiośle PR jako dojrzałej profesji, która postrzegana jest obecnie jako drugoplanowa branża – decydujące znaczenie ma stworzenie i przestrzeganie przez praktyków PR-u kodeksu etycznego.

Moim zdaniem, istnieją trzy działania, które branża PR powinna jak najszybciej rozpocząć:

• Po pierwsze, bardzo ważne byśmy – jako liderzy, mentorzy i koledzy po fachu –zaczęli nauczać tych, którzy dopiero wchodzą w przemysł PR, że wysoki standard etyczny jest tak ważny jak nauka pisania i dokonywania prezentacji. Musimy zaszczepić w tych ludziach poczucie aspiracji do odpowiedniego poziomu w tym zawodzie.

• Po drugie, różne stowarzyszenia i organizacje reprezentujące tę branżę powinny organizować więcej profesjonalnych seminariów na temat znaczącej roli etyki w biznesie. PR to branża, tak jak prawo czy finanse, gdzie to renoma świadczy o tym, czy jesteś dobry czy nie. Mówiąc prościej, jeśli postępujesz zgodnie z kodeksem etycznym, twoi klienci i media darzą Cię zaufaniem. Z takim kredytem zaufania można potem zacząć kształtować dany program i procesy decyzyjne na każdej płaszczyźnie społeczeństwa. Jest się wtedy kimś więcej niż tylko przyjmującym zlecenie – można zostać kimś, kto ma wpływ na decyzje biznesowe na najwyższym szczeblu.

• Po trzecie, organizacje PR-owskie powinny podkreślać ważność przestrzegania wysokich standardów kodeksu etycznego we wszystkim co robią. Jeśli wykorzystamy własny potencjał komunikacji, wyrażając w ten sposób nasz silny moralny kompas, nieuchronnie zwiększymy wyobrażenie standardów etycznych tej dziedziny.

• Skuteczny i etyczny PR to coś, czego nam obecnie bardzo potrzeba. Co więcej, PR jako przemysł osiągnął wysoką klasę, a to wymaga od nas utrzymania zdobytej renomy oraz naszych firm na solidnym etycznym fundamencie.

Mamy obowiązek sprostać temu wyzwaniu poprzez traktowanie naszych klientów, kolegów z branży oraz media z szacunkiem, jak prawdziwych profesjonalistów. W przeciwnym razie narażamy na szwank ogromne osiągnięcia PR-u ostatnich dziesięcioleci.

Howard Rubenstein założył Rubenstein Associates w roku 1954. Agencja może pochwalić się imponującą listą ponad 450 klientów, włącznie z New York Yankees, The New York Post, the Guggenheim Museum, BMW, the Mt. Sinai/NYU Health System, the Bowery Mission, Rockefeller Center, Columbia University oraz the Empire State Building.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj