Instagram - młodszy brat Facebooka

dodano: 
01.06.2016

Autor:

Marcin Żukowski
komentarzy: 
0

Pisałem „spokojny” artykuł o tym, dlaczego warto łączyć Facebooka z Instagramem, a tu sam Instagram dostarczył mi amunicji. Wczoraj serwis zapowiedział nowe funkcje dla biznesu. Potrzeba lepszego dowodu, że warto tu być?

Instagram rozwija się dynamicznie i idzie śladem Facebooka, który jest najbardziej rozwiniętym pod względem marketingowym serwisem społecznościowym. Instagram wprowadzi więc - jeszcze w tym roku - profile dla firm, nowe statystyki (Instagram Insights - niczym FB Insights), a także udostępni nowe funkcje reklamowe. Będzie umożliwiał lepszy kontakt z markami, a także np. zbieranie leadów poprzez wykorzystanie formatów reklamowych. Zmierza więc w kierunku efektywnych działań marketingowych i dobrej jakości komunikacji. Co najciekawsze, Instagram jest elementem ekosystemu Facebooka i najlepiej działa właśnie w synergii ze swoim starszym bratem.

1. Zaangażowanie

Instagram to atrakcyjny wizualnie content, a treści wizualne wywołują według różnych badań nawet kilkukrotnie większe zaangażowanie użytkowników. Dzięki mechanizmowi hashtagów dość łatwo można je promować wśród użytkowników. Jeśli stworzymy fajną treść i dodamy odpowiednie hashtagi, to zaangażowanie może nie wywoła się samo, ale będzie do niego dużo bliżej. Dodatkowo zdjęcie z Instagrama można również wykorzystać na Facebooku, gdzie przyciągnie wzrok użytkowników. Ciekawym rozwiązaniem jest także promowanie treści wizualnych z Facebooka na Instagramie, nawet bez konieczności posiadania konta, co zwiększa nam zasięg w grupie docelowej.

2. Zasięg

Razem z Facebookiem Instagram to około 15 milionów zarejestrowanych użytkowników. Sam Instagram to ponad 3 miliony Polaków[1]. To drugi co do wielkości serwis społecznościowy w Polsce. Synergia dwóch największych graczy na rynku może nam dać zasięgowo bardzo dobry efekt - choćby przedłużenie kontaktu użytkownika z treścią, a co za tym idzie, lepszą zapamiętywalność i szansę na większe zaangażowanie. Za pomocą systemu reklamowego Facebooka można również prowadzić promocję na Instagramie - robi się to razem, w jednym miejscu, a więc jest to duża wygoda, a dodatkowo zwiększa Waszą szansę na sukces, szczególnie w tej dla wielu najważniejszej grupie docelowej - młodzi, bogaci, dobrze wykształceni i z wielkich ośrodków miejskich.

3. Early adopters

Świat konsumentów dzieli się na kilka grup, a wśród nich pierwszą i najważniejszą stanowią tzw. early adopters, czyli innowatorzy. Są to ludzie poszukujący nowych rzeczy i rozwiązań, podążający za trendami a często nawet wyprzedzający je. To oni mogą stać się ambasadorami Waszej marki i sprawić, że większość się nią zainteresuje. Właśnie do nich można dotrzeć przez Instagram. Są tu w dużej mierze (prawie 90 proc.) osoby do 34 roku życia[2]. W większości kobiety (60 proc.), a dodatkowo ludzie, którzy są zainteresowani swoimi pasjami, hobby i życiem - takim, w którym muszą również korzystać z rozmaitych usług i produktów. Lubią nowości, a szczególnie te, które wydają im się tożsame z ich stylem życia - spróbuj być taki, a Twoja szansa na sukces wzrośnie.

4. Konkursy

Problemem na Facebooku od lat były konkursy - użytkownicy najpierw musieli akceptować regulaminy, zostawać fanami profili, potem otrzymywali irytujące powiadomienia z aplikacji i tak dalej. Dodatkowo często nie brali udziału w aktywizacjach z powodu bariery wejścia - np. konieczności robienia zdjęcia na konkurs i wgrywania go do aplikacji. Dzięki Instagramowi konkursy fotograficzne czy wideo stały się wreszcie proste i przejrzyste. Wystarczy ogłosić je na Facebooku i Instagramie, promować w tych serwisach, a cały mechanizm wgrywania zdjęć zostawić Instagramowi i jego hashtagom. Dzięki wykorzystaniu hashtagów możemy gromadzić zdjęcia do konkursu i przeprowadzić go sprawnie i efektywnie. Oczywiście nie zapominając o regulaminie, ale jego można śmiało opublikować na Facebooku.

5. Przyszłość

Czy dziś nie jest jeszcze za wcześnie, by przenosić budżety z mediów tradycyjnych do tych nowych? To pytanie ciągle kołacze się w głowach wielu marketerów. Oczywiście jest za wcześnie, bo przecież, jeśli za kilka lat np. Instagram będzie miał lepsze zasięgi, a Ty będziesz miał dobre treści i budżet promocyjny, to uda Ci się najpewniej osiągnąć sukces. Ale jeśli dziś tam wejdziesz, to jest spora szansa, że będziesz pierwszy i kiedy Twoi konkurenci się tam pojawią, Ty będziesz mógł ich przywitać jako marka posiadająca zaangażowaną społeczność, a takiej nie zbudujesz za żadne pieniądze. Nie musisz być pierwszy, ale możesz być za pierwszeństwo nagrodzony. Warto spróbować, bo ryzyko jest naprawdę niewielkie, a nagroda olbrzymia.

Marcin Żukowski, Team leader w agencji interaktywnej Mint Media, autor książki Twoja firma w social mediach, trener Akademii PRoto

21 lipca | Reklama na Facebooku i Instagramie

SPRAWDŹ PROGRAM!

Na szkoleniu „Reklama na Facebooku i Instagramie” dowiesz się: jak prowadzić kampanie na FB i Instagramie; jak zaplanować działania reklamowe; jak posługiwać się narzędziami reklamowymi; co wolno, a czego nie - regulaminy, uwarunkowania prawne dot. reklam; jakie są trendy i kierunki, na które warto zwrócić uwagę oraz jak umiejętnie wykorzystywać social media jako kanał kontaktu z klientem, komunikacji wizerunkowej czy wsparcia sprzedaży - zależnie od celu działań.

 

[1] Według szacunków NapoleonCat.

[2] Według danych NapoleonCat.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin