NFT – Jak budować społeczność?

dodano: 
31.05.2022

Autor:

Bartosz Worsztynowicz, H+K Strategies
komentarzy: 
0

Wykorzystanie tokenów NFT w marketingu może być świetnym sposobem do wzmocnienia relacji marki ze społecznością. Firmy, które jako jedne z pierwszych wejdą w ten ciągle rozwijający się obszar, zyskają szansę na wyróżnienie się wśród konkurentów oraz stworzenie unikalnego doświadczenia dla swojej grupy docelowej. Jednocześnie umiejętne zaimplementowanie NFT może przynieść wiele korzyści czysto biznesowych. Zaangażowana społeczność jest w stanie sama tworzyć wartość projektu NFT i skutecznie dbać o jego promocję.

Czytaj także: NFT – rewolucja czy marketingowa ciekawostka?

Skupiona wokół projektu NFT społeczność ma kluczowe znaczenie dla jego rozwoju. Posiadacze tokenów stają się w pewnym sensie jego udziałowcami, co powoduje, że powinno zależeć im na wzroście wartości projektu. Utożsamiający się z daną marką ludzie reprezentują cały zestaw talentów z różnych dziedzin. Wśród nich są też często tacy specjaliści jak graficy, programiści czy marketingowcy. Posiadane przez nich umiejętności i wiedzą mogą się okazać niezwykle przydatne dla marki. Zaangażowana społeczność pełni funkcję naturalnych ambasadorów w mediach społecznościowych, a jej działanie jest autentycznym źródłem pozytywnej reputacji i tzw. „marketingu szeptanego”.

Aktywizacja grupy fanów i skuteczne przeobrażenie konsumentów w ambasadorów marki wymaga jednak wiele wysiłku. O czym warto pamiętać, budując oddaną projektowi społeczność NFT?

Stwórz narrację

Fundamentem każdej społeczności jest jej tożsamość i sens istnienia. Dotyczy to również grup NFT. Między innymi z tego powodu technologia blockchain przyjęła się tak dobrze wśród fanów sportu czy muzyki. Budowanie kultury społeczności od zera wymaga stworzenia oryginalnej narracji i... odrobiny formalizacji. Bardzo ważne jest dokładne wyjaśnienie celu i technologii stojącej za projektem. Kluczową rolę odgrywa tutaj whitepaper (biała księga), czyli swego rodzaju manifest danego przedsięwzięcia. Ten formalny dokument zawiera wszystkie najważniejsze informacje dotyczące założycieli, zarządzania czy użyteczności projektu. Dobrze napisany może również zwiększać wiarygodność marki dla potencjalnych inwestorów. Z zasady białe księgi pisane są technicznym, specjalistycznym językiem, zrozumiałym jedynie dla programistów i technologicznych ekspertów. Z perspektywy marketingu warto jednak, by zawierał on też bardziej „miękkie” rozdziały, dotyczące misji, wizji czy kultury społeczności.

Kolejnym ważnym dokumentem jest mapa drogowa (roadmap) projektu. Jest to strategiczne narzędzie określające krótkoterminowe i długoterminowe cele przedsięwzięcia. Bardzo ważne by taki dokument zawierał harmonogram osiągania kolejnych kamieni milowych. Dzięki temu każdy interesariusz jest w stanie bardzo łatwo zrozumieć, w którym etapie rozwoju jest obecnie projekt oraz w jakim kierunku podąża. Transparentna komunikacja dotycząca priorytetów przedsięwzięcia wspiera zaangażowanie grupy i pobudza do dyskusji, która czasami przeistacza się w swego rodzaju „burzę mózgów”. Świadome tego marki zyskują tym samym dostęp do skarbnicy wiedzy i pomysłów na dalszy rozwój projektu.

Rozwijaj dyskusję na mediach społecznościowych

Wymiana opinii oraz interakcja między członkami społeczności ma miejsce najczęściej w mediach społecznościowych. Grupy NFT są najbardziej aktywne na Telegramie, Discordzie, Reddicie czy Twitterze. Prowadzenie aktywnej komunikacji przez oficjalne profile marki w tych kanałach jest absolutnie niezbędne. Bardzo ważne, by interakcja odbywała się jednak nie tylko w relacji marka-społeczność, ale i społeczność-marka czy społeczność-społeczność. Wielostronna komunikacja jest kluczem do zbudowania trwałych więzi w grupie i przyciągnięcia nowych odbiorców. Warto pytać społeczność o przemyślenia na temat projektu, angażować się w dyskusję oraz odpowiadać na pytania.

Popularnym w świecie kryptowalut i NFT narzędziem do budowania relacji są sesje AMA (Ask-Me-Anything). Są to specjalnie zorganizowane transmisje na żywo, podczas których członkowie społeczności mogą zadawać pytania założycielom projektu. Taki sposób komunikacji dodaje marce autentyczności i wiarygodności, a także buduje zaufanie do ludzi stojących za danym przedsięwzięciem. Z perspektywy marketingu jest to także skuteczna metoda do promowania projektu za pomocą własnej narracji.

Współpracuj z influencerami

Najbardziej popularnym sposobem na promocję projektów NFT jest współpraca z influcencerami. Każdy z nich ma przecież własną społeczność oddanych fanów. Dostęp do nich daje możliwość dotarcia do bardzo szerokiej i zaangażowanej grupy odbiorców. Bardzo ważne jest jednak dobranie odpowiedniego ambasadora projektu. Kluczowe jest przeanalizowanie grupy docelowej pod kątem adekwatności współpracy z daną osobą. Influencer wpływa przede wszystkim na swoją społeczność i z tego powodu nasz komunikat powinien być „skrojony” specjalnie do niej.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku współpracy z influencerami niezbędne jest odpowiednie oznaczenie kampanii reklamowej w mediach społecznościowych. Istnieje duże ryzyko, że brak takich oznaczeń wzbudzi zainteresowanie regulatorów takich jak UOKIK czy KNF.

Czytaj też: Kampania NFT – jak minimalizować ryzyko?

Ostatecznie tokeny NFT nie są „Świętym Graalem”, a jedynie narzędziem komunikacji marketingowej. Skuteczne wzmacnianie relacji marki ze społecznością jest możliwe tylko wtedy, kiedy ich wykorzystanie jest odpowiednio zaplanowane i tożsame z prowadzoną wcześniej komunikacją. Zaawansowana interakcja ze społecznością niesie ze sobą wiele ryzyk, a w przypadku kryzysu wizerunkowego nasi fani mogą być pierwszymi, którzy będą nas otwarcie krytykować i zarzucać nieprawidłowości.

Bartosz Worsztynowicz, Junior Account Executive w Hill+Knowlton Strategies

W Hill+Knowlton Strategies wspiera firmy z branży finansowej w obszarze komunikacji korporacyjnej. Ma doświadczenie w pracy z tradycyjnymi towarzystwami ubezpieczeniowymi, fintechami, start-upami oraz platformami inwestycyjnymi. W kręgu jego zainteresowań znajdują się m.in. rynki finansowe, inwestycje alternatywne oraz technologia blockchain. Student finansów i rachunkowości na Akademii Leona Koźmińskiego. W ramach programu dla najlepszych studentów Koźmiński Top15 napisał publikację naukową na temat postrzegania firm rodzinnych w branży restauracyjnej.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin