Personal branding – moda czy może sposób na sukces?

dodano: 
05.02.2016

Autor:

Anna Ganew, PR Manager, HarmoniquePR
komentarzy: 
0

Kiedy myślimy o personal brandingu, od razu przychodzą nam do głowy takie skojarzenia, jak budowanie marki osobistej czy kreowanie wizerunku osoby. Jak jednak działać, aby faktycznie odnieść sukces, a nasza wiedza na temat personal brandingu nie sprowadzała się tylko do znajomości pojęć?

Ponieważ każdy ma inne motywacje do kreowania swojego wizerunku w sieci, czasem przestaje być istotne, czy faktycznie jest on ekspertem w danej branży, czy po prostu szuka sposobu na zdobycie rozgłosu. W dobie powszechnego dostępu do internetu praktycznie każdy, bez posiadania odpowiednich kwalifikacji, może z dnia na dzień zdobyć popularność. Pytanie, w jaki sposób tego dokona – jedni traktują bycie w sieci jako sposób na „lans”, drudzy faktycznie świadomie prowadzą swoje działania i starają się przekazać odbiorcom pewną wartość.

Budowanie własnej marki

Coraz więcej osób stawia na pierwsze rozwiązanie i szuka sposobu na popularność tylko po to, aby zaistnieć, pokazać się. Wystarczy założyć profil w kanałach social media, działać tam aktywnie i w ten sposób zaczyna się zwiększać swoją rozpoznawalność. Nie jest to jednak takie oczywiste. Warto bowiem zaznaczyć, że istnieje duża różnica między budowaniem wizerunku, czyli tym, jak się prezentujemy, a budowaniem własnej marki, czyli tego, co znaczymy dla innych. To pierwsze podnosi ryzyko, że przeminiemy dosyć szybko, ponieważ nie będziemy oferowali wystarczającej wartości, jaką byliby zainteresowani odbiorcy. Aby więc budować swój wizerunek z powodzeniem, należy robić to w sposób przemyślany, mieć jasno określony plan i znać potrzeby grupy docelowej. Jak zatem zbudować silną markę własną, aby utrwalić się w świadomości odbiorców?

Postaw na spójny wizerunek

W przypadku personal brandingu twórcą i produktem może być jedna osoba, ale niekoniecznie. Wykreowaniem wizerunku mogą się bowiem zająć specjaliści, którym powierzymy to zdanie. Niezależnie jednak od tego, czy decydujemy się na własną rękę tworzyć personal branding czy zlecamy to innej jednostce, należy pamiętać, że w tym przypadku  nasza osoba staje się marką. Dlatego jak każdy inny produkt dostępny na rynku będzie można nas lubić lub omijać szerokim łukiem. A to, co odbiorca będzie sądził na nasz temat, zależy już od strategii komunikacyjnej i właściwej formy przekazu. Warto więc od samego  początku myśleć o sobie jak o marce i zadać sobie kluczowe pytanie – z czym chcielibyśmy być kojarzeni, co ma być naszym USP, czyli unikalną cechą produktu – a następnie opracować spójny wizerunek we wszystkich kanałach, w jakich zamierzamy funkcjonować i w których możemy spotkać przedstawicieli naszej grupy docelowej.
Chcąc wypromować swoją markę w sposób przemyślany i robić to konsekwentnie, należy wiedzieć, że efektów nie da się osiągnąć z dnia na dzień. To długofalowa strategia związana z codzienną systematyczną pracą. Warto być jednak wytrwałym, gdyż rezultaty  mogą okazać się kluczowe dla naszego rozwoju zawodowego.

Gdzie się promować?

Bardzo ważne jest konsekwentne budowanie wizerunku w kanałach social media – należy zdecydować się na takie, które pasują do naszej branży. Najlepiej równocześnie prowadzić działania we wszystkich serwisach.

Możemy korzystać z:
- blogów
- forów dyskusyjnych
- serwisów społecznościowych (Facebook, Google+, Twitter, Pinterest, Instagram, Flickr)
- serwisów społecznościowych o tematyce biznesowej (Linkedin, Goldenline)
- serwisów do zamieszczania materiałów interaktywnych (YouTube, Slideshare, Vimeo)
- portali współtworzonych przez innych użytkowników (Wikipedia, Vines, Tackk)

Treści w internecie publikujmy bardzo ostrożnie. Tam nic nie ginie, a każde opublikowane zdjęcie, artykuł czy status budują naszą markę, a tylko od nas zależy jej jakość. Przy tworzeniu takich treści warto bazować na  content marketingu, gdyż jest on niezwykle wartościowy dla odbiorcy, a dobrze przemyślany i opracowany pozwoli szybko zdobyć zaufanie szerokiego grona odbiorców.
Facebook – jeśli jednak zależy nam, aby kanał ten także był naszą wizytówką, to powinniśmy uważać na to, jakie zamieszczamy w nim treści, nawet na prywatnym profilu. Chodzi m.in. o zdjęcia z imprez, posty, z których wynika, że mamy kontrowersyjne poglądy etc – w takim wypadku najlepiej zablokować te treści osobom, których nie mamy w znajomych, a oficjalnie kontaktować się za pośrednictwem swojego oficjalnego fan page’a.

Korzystając z prywatnego konta na Facebooku możemy również aktywnie włączać się do dyskusji w grupach, które nas interesują, udostępniać zdjęcia/galerie z naszego fanpage’a z osobistym komentarzem, które są spójne z naszymi zainteresowaniami. Warto też dzielić się ciekawymi materiałami, które są dla nas ważne i wzbudzają pozytywne emocje. Bierzmy także udział w spotkaniach i wydarzeniach branżowych, które pojawiają się na Facebooku – to pozwoli poszerzać sieć kontaktów.
Portale społecznościowe o tematyce biznesowej: LinkedIn oraz Goldenline – to coś więcej niż wizytówki biznesowe. W świecie personal branding te dwa serwisy spełniają tak samo istotną funkcję, jak dobrze wykonana strona www. Nawiązywanie kontaktów biznesowych, aktywne uczestnictwo w dyskusjach, udzielanie się w grupach, aktualizowanie swojej tablicy i wrzucanie własnych materiałów, to bardzo duży krok w stronę rozwoju osobistego.

Materiały wideo – są bardzo wartościowym contentem, gdyż lepiej je zapamiętujemy niż artykuły i chętniej po nie sięgamy. Nagrywając własne tutoriale, podcasty, poradniki, wywiady bądź filmiki instruktażowe, kreujemy swój wizerunek w sieci jako eksperta  – przez co jesteśmy szybko kojarzeni z tym, czym się zajmujemy. Decydując się na taką formę promocji, pamiętajmy jednak, aby materiały były zgodne z dziedziną, w której się specjalizujemy i trafiały do naszej grupy docelowej. Muszą też wyróżniać się profesjonalizmem.

Blog – to jedna z trudniejszych form promocji w sieci. Aby odnieść tutaj sukces, konieczne jest posiadanie oryginalnego pomysłu, który wyróżni nas z setki innych blogów o podobnej tematyce. Musimy także postawić na mocną promocję, jeśli zależy nam na tym, aby blog miał jak największy zasięg i rozpoznawalność wśród grupy docelowej. Jeśli jednak treści, które będziemy publikować, okażą się wartościowe, wysokiej jakości i atrakcyjne wizualnie – będą przyciągać uwagę czytelników.

Infografiki – to kolejne narzędzie, które warto wykorzystywać w personal brandingu. Tworzenie ich jest często znacznie bardziej angażujące i czasochłonne niż wpis na blogu. Jednak warto pamiętać, że większość ludzi jest wzrokowcami – znacznie łatwiej zapamiętać im ciekawą infografikę niż tradycyjny wpis. Obecnie w sieci można znaleźć kilka naprawdę dobrych programów do tworzenia takich treści, więc nie trzeba mieć żadnych graficznych umiejętności, żeby przygotować wartościowy materiał. Rola infografiki polega często na zaznaczeniu pewnego problemu bądź trendu, podsumowaniu badań lub danego okresu, opisaniu poglądów itp. O sukcesie świadczy rozpowszechniane ich przez internautów, którzy się z nią zapoznali.

Przykłady

Jak ważny jest personal branding nie trzeba nikogo przekonywać. Wszystkie działania w tym zakresie przekładają się na efekty i w dużej mierze to od nich zależy, czy odniesiemy sukces. Wzorowanie się na największych, pozwoli nam jeszcze lepiej korzystać z tego narzędzia. Jeśli nie będziemy traktować personal brandingu jak przemijającego trendu lecz zainwestujemy w niego czas i będziemy spójnie budować wizerunek w sieci, z pewnością odniesiemy sukces. Jak pokazują poniższe przykłady, tylko długofalowe działania pozwolą nam wyróżnić się na rynku i zyskać miano prawdziwego rekina biznesu.

Richard Branson – brytyjski przedsiębiorca, miliarder, twórca obejmującej ponad 400 firm Virgin Group. Jest czwarty na liście najbogatszych osób w Wielkiej Brytanii.
Jego motto: „Screw it, let’s do it”

Co go wyróżnia: do biznesu podchodzi z klasą, humorem, rozbijając stare, skostniałe branże i wspierając innych pozytywnych buntowników.
Co robi:
- twarzy nowe firmy w ramach marki Virgin,
- wspiera startupy i młodych przedsiębiorców,
- inspiruje innych (jest numerem jeden  na LinkedIn wśród najbardziej wpływowych liderów),
- tworzy wideo, konferencje, artykuły – wszystko, co pozwala zwiększyć zasięg jego oddziaływania,
- działa charytatywnie, pokojowo i dla dobra innych,
- obserwuje rynek i zmieniające się trendy.

Simon Sinek – przewodzi ruchowi, którego celem jest inspirowanie ludzi do robienia tego, o czym marzą. Współpracuje z Rand Corporation, wykłada komunikację strategiczną na Uniwersytecie Columbia i aktywnie działa w świecie sztuki i przedsięwzięć non profit.
Misja: „ Inspiring others, so they can do things that inspire them”

Co go wyróżnia: jest najlepszy na świecie w inspirowaniu innych do działania i wspieraniu liderów.
Co robi: wszystko, co daje mu możliwość zastosowania swojej wiedzy w celu inspirowania innych i zmiany świata na lepsze. Ponadto:
- jest inspiracją dla innych,
- wystąpienia, książki, szkolenia, artykuły, wideo pozwalają mu zwiększyć zasięg oddziaływania,
- daje wsparcie weteranom amerykańskiej armii,
- obserwuje rynek i zmieniające się trendy.

Anna Ganew, PR Manager w HarmoniquePR

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin