Praca nie tylko dla pieniędzy, czyli jak CSR może wspierać budowanie zaangażowania pracowników

dodano: 
05.10.2010
komentarzy: 
0

Można by przypuszczać, że głównym powodem, dla którego Google od wielu lat zajmuje czołowe miejsca w rankingach marek pracodawców jest wyjątkowa atmosfera czy benefity, jakie firma oferuje pracownikom.
Z pewnością te czynniki mają wpływ do pewnego stopnia. Jednak, kiedy czytam różne wypowiedzi Googlers’ów dochodzę do wniosku, że jest coś, co ma tutaj większe znaczenie. Łączy ich przekonanie, że ta organizacja, której są częścią, ma potencjał do tego, by zmieniać świat. Jeden ze starszych managerów w Google powiedział kiedyś w wywiadzie dla pewnego serwisu technologicznego, że motywuje go przekonanie, że pracuje nad produktami, które ułatwiają ludziom życie.

Tradycyjne metody nie wystarczają do budowania zaangażowania młodego pokolenia
W gospodarce opartej na wiedzy to ludzie są podstawową przewagą konkurencyjną, na której można budować wzrost firmy. Nie wystarczy jednak mieć najlepszych ludzi na rynku. Przede wszystkim liczy się ich zaangażowanie. Badania przeprowadzone w 2009 r. przez Hay Group pokazały, że firma, która ma zaangażowanych pracowników jest w stanie osiągać nawet o 30% lepsze rezultaty biznesowe. Tymczasem jednak w większości organizacji tylko około 25% pracowników można zaliczyć do tej grupy. 

Pytanie brzmi: jak zatem skutecznie budować to zaangażowanie? Specjaliści z zakresu HR prześcigają się w kreowaniu bogatych programów motywacyjnych. Coraz więcej firm w Polsce oferuje pracownikom zaawansowane programy szkoleniowe, benefity socjalne, jak sport czy opieka medyczna, elastyczne warunki pracy; pojawiają się firmowe przedszkola, dofinansowanie klubów zainteresowań rozwijających hobby oraz pasje pracowników. To wszystko z pewnością przynosi rezultaty i buduje wizerunek atrakcyjnego pracodawcy. Czy jednak jest to wystarczające do budowania zaangażowania?

Chcą widzieć cel poza zyskiem
Wiele mówiło się już w Polsce o tym, że młode pokolenie, które wchodzi obecnie na rynek pracy – Millennials czy pokolenie Y – zdecydowanie różni się pod względem oczekiwań co do miejsca pracy oraz czynników motywacyjnych od swoich starszych kolegów. O ile starszemu pokoleniu wystarcza przekonanie o tym, że mają atrakcyjne wynagrodzenie i możliwość rozwoju połączoną z jakimś wsparciem w godzeniu obowiązków zawodowych i prywatnych, o tyle młode pokolenie oczekuje czegoś więcej. Różne badania przeprowadzane na tej grupie pokazują, że pokolenie Millennials chce pracować w firmach, które działają dla czegoś więcej niż tylko zysk dla akcjonariuszy. Preferują pracę w organizacjach, których wartości są zbliżone do tych wyznawanych przez nich samych.

Odpowiedzialni pracodawcy lepiej angażują pracowników
Prawda jest jednak taka, że niewiele organizacji potrafi tak zdefiniować wizję i wartości, a potem jeszcze konsekwentnie wdrażać je w życie, aby był to element skutecznie motywujący pracowników. Okazuje się, że elementem, który nabiera coraz większego znaczenia w kontekście budowania zaangażowania pracowników jest zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna firmy. Z badania przeprowadzonego przez Hewitt i Canadian Business for Social Responsibility (CBSR) wynika, że 86% pracowników pracujących w organizacjach o wysokim poziomie zaangażowania pozytywnie postrzega odpowiedzialność społeczną swojego pracodawcy. Coraz częściej CSR staje się też czynnikiem mającym znaczenie w kontekście rekrutacji. Globalne badanie przeprowadzone przez PWC pokazuje, że działalność firmy w zakresie ochrony środowiska jest ważnym czynnikiem wyboru pracodawcy dla 62% polskich studentów.

Praca dla większego dobra
W jaki sposób wykorzystać CSR do zaangażowania pracowników? Jest na to wiele sposobów, a ich skuteczność z pewnością zależy od organizacji. Po pierwsze można dać im wpływ na to, w jaki sposób firma angażuje się społecznie - tak jak Provident Polska. Firma ta prowadzi konkurs dla pracowników, w ramach którego mogą wygrać granty finansowe i otrzymać pomoc organizacyjną na wymyślone i realizowane przez siebie działania w lokalnych społecznościach. Można, idąc za przykładem fundacji korporacyjnych takich np. jak Fundacja Orange czy Fundacja BNP Paribas Fortis, zachęcać pracowników do włączenia się na zasadach wolontariatu w realizowane projekty społeczne. Dla wielu firm zaangażowanie pracowników w społecznie pożyteczny cel, jak np. pomoc organizacjom non-profit, jest skutecznym i ciekawym sposobem na organizację spotkań integracyjnych dla pracowników.

CSR w komunikacji wewnętrznej
Z pewnością jednak pierwszym i najważniejszym krokiem do tego, aby CSR pomagał budować zaangażowanie pracowników jest efektywna komunikacja wewnętrzna oraz edukacja i dawanie pracownikom narzędzi, które będą wspomagać ich własną odpowiedzialność społeczną. Idąc za przykładem takich firm, jak: Danone czy 3M, można np. zorganizować w firmie cykl spotkań z organizacjami działającymi na rzecz ochrony środowiska jednocześnie wykorzystując je do edukacji na temat polityki środowiskowej firmy. Firma Innocent Drinks np. funduje dla pracowników specjalne stypendium, w ramach którego każdego roku jeden pracownik jest wysyłany na dwutygodniowy pobyt w kraju, z którego firma czerpie owoce do produkcji napojów. Tam ma możliwość zaobserwowania, w jaki sposób działania społeczne pracodawcy pomagają podnosić poziom rozwoju lokalnych społeczności.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to już nie jest kwestia wyboru dla korporacji, które chcą się rozwijać. To konieczność,  bo coraz wyraźniej oczekują jej różni interesariusze, w tym inwestorzy. Mądrze realizowana strategia CSR wspierana efektywną komunikacją, może jak widać także przyczynić się do budowania zaangażowania pracowników i czynienia z nich lepszych ambasadorów firmy.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin