sobota, 31 maja, 2025
Strona głównaArtykułyRaport społeczny: integralny element strategii CSR

Raport społeczny: integralny element strategii CSR

Artykuł ukazał się KOMPENDIUM CSR, niezależnym dodatku do Dziennika Gazety Prawnej, 13.12.2010.

Dobrze przygotowany raport społeczny przedstawia uogólniony obraz zarządzania firmą i służy prezentacji wyników w zakresie CSR. Pokazuje też społeczne, etyczne i ekologiczne aspekty funkcjonowania firmy oraz relacje z kluczowymi interesariuszami. Rzetelny raport społeczny powinien definiować okres sprawozdawczy, zawierać opisy kluczowych polityk,celów i strategii firmy w obszarze CSR, a także przegląd wyników, pozwalający na porównywanie ich na przestrzeni lat. Raport spełniający te wymagania może stanowić cenne narzędzie zarządzania realizacją strategii CSR, komunikacji i służyć do porównań (benchmarkingu).

Narzędzie zarządzania

Dzięki dobremu procesowi raportowania i publikacji raportu społecznego rynkowi liderzy skuteczniej przewidują niektóre tendencje i kierunki zmian, a tym samym mogą szybciej reagować na nowe wyzwania. W tym sensie raportowanie może pomoc w integrowaniu strategii CSR ze strategią rozwoju biznesu i stanowić wsparcie w osiąganiu najważniejszych celów biznesowych. Jeszcze nie tak dawno temu najistotniejsze dziś kwestie CSR w wielu sektorach nie były tak oczywiste jak dziś. Choćby konieczność zapobiegania zmianom klimatycznym w branży energetycznej czy potrzeba edukowania konsumentów w kwestiach związanych ze zdrowiem i żywieniem przez sektor spożywczy. Firmy, które jako pierwsze dostrzegają nowe trendy i potrafią zidentyfikować związane z nimi wyzwania, wyznaczają standardy dla całej branży, zmuszając innych do przyjęcia nowych zasad działania. Proces raportowania wymuszający na menedżerach uważne obserwowanie trendów ułatwia też identyfikację nowych szans i zagrożeń biznesowych, które są skutkiem zmieniających się potrzeb otoczenia. Informacje, jakie zdobywają menedżerowie podczas regularnie prowadzonego procesu raportowania, także w dialogu społecznym, pozwalają na głębsze poznanie oczekiwań interesariuszy. Z kolei dostęp do wszystkich danych i wskaźników oraz możność porównywania ich w kolejnych latach jest kluczowym elementem efektywnej oceny rezultatów podejmowanych działań. Raport stanowi rodzaj podsumowania realizacji strategii CSR, skłaniając do refleksji nad jej skutecznością. Tym samym ułatwia proces rozwoju i doskonalenia praktyk zarządzania CSR, zachęcając do ich modyfikacji.

Raport CSR jako narzędzie komunikacji

Zarówno proces raportowania, jak i sam raport społeczny stanowią ważny element komunikacji z wewnętrznym i zewnętrznym otoczeniem firmy, dając jednocześnie okazję do zaprezentowania wyników, planów i wagi, jaką kierownictwo firmy przywiązuje do zagadnień społecznych, etycznych i środowiskowych. Liderzy rynku angażują liczących się interesariuszy w proces tworzenia raportu już na etapie wyboru nadrzędnych zagadnień, które zostaną opisane w publikacji. Coraz istotniejsze stają się nowe formy prezentacji danych – blogi, materiały wideo, portale społecznościowe czy prezentacje interaktywne. Na zakończenie tego procesu zbierane są od nich informacje zwrotne, dzięki którym w przyszłości mogą doskonalić zarówno sam proces raportowania, jak i działania podejmowane w obszarze CSR.

Raport CSR jako narzędzie porównawcze

Publikacja raportu pozwala firmie porównać swoje podejście do CSR i realizacji strategii oraz osiągane wyniki z podejściem i rezultatami innych firm. To może stanowić szczególną wartość dla przedsiębiorstw z tej samej branży, stojących przed podobnymi wyzwaniami rynkowymi. Dla firm dopiero wkraczających na ścieżkę zrównoważonego rozwoju, analiza raportów społecznych w branży to nieodzowny element procesu budowy strategii CSR. Dobrze przygotowany raport społeczny poddany zewnętrznej weryfikacji jest też decydującym elementem budowy wiarygodności podejmowanych działań wśród interesariuszy, a niejednokrotnie nawet tworzenia wśród nich przewagi konkurencyjnej. W Polsce raportowanie jest dopiero na wczesnym etapie rozwoju i wciąż niewiele firm publikuje rzetelne raporty społeczne. Można się jednak spodziewać, że te  przedsiębiorstwa, które solidnie przygotują się do tego wyzwania, będą mogły, podobnie jak zagraniczne koncerny, doskonalić proces zarządzania działaniami CSR, a nawet uzyskiwać dzięki niemu przewagę na rynku.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj