Wynagrodzenia specjalistów ds. public relations na podstawie IX edycji raportu płacowego, AG TEST HUMAN RESOURCES

dodano: 
15.07.2005

Autor:

Maja Karwacka
komentarzy: 
2

Przyjrzyjmy się, w jaki sposób motywowani są specjaliści public relations w badanych przez nas firmach. Wszystkie płace podane w tekście są kwotami brutto i oznaczają całkowite wynagrodzenie pracownika.

W porównaniu z zarobkami specjalistów ds. PR z roku 2004, zarobki w roku 2005 wzrosły o około 5-7 %. Kiedy na przykład rok wcześniej osoba na tym stanowisku miała pensję w wysokości 5 500 zł, to dziś jest to pensja ponad 5 700 zł. Taka pensja na stanowisku specjalisty nie jest powszechna, a dotyczy głównie firm z zagranicznym kapitałem. Średnie wynagrodzenie tych specjalistów, według naszego Raportu to 4 800 zł.

Firmy polskie generalnie płacą mniej w stosunku do firm zagranicznych. W polskiej firmie specjalista PR zarabia około 4100, nieco lepiej zarabiają osoby na tym stanowisku w firmach produkcyjnych (4 800 zł). Firmy handlowe i usługowe nadal rzadko decydują się na zatrudnienie specjalisty ds. PR, najczęściej jego obowiązki wciąż należą do specjalistów ds. marketingu.

Nieco lepiej niż w firmach produkcyjnych zarabia się w dużych firmach zatrudniających powyżej 500 osób. Tam specjalista taki zarobi 5 400 zł. Jak wynika z Raportu prawie wszystkie tak duże firmy zatrudniają osobę na osobne stanowisko specjalisty PR. Jeśli chodzi o najlepiej opłacaną branżę, to nie dziwi fakt, że także w FMCG specjalista ds. PR zarobi najwięcej. Pensja w tej branży oferowana osobie na tym stanowisku wynosi nieco mniej niż 6000 zł. W zestawieniu regionalnym widoczny jest także dysonans pomiędzy wynagrodzeniami w mazowieckim, a innymi częściami kraju. W Warszawie osoba taka zarabia minimum 6000 zł, w innych częściach kraju jest to natomiast około 4500.

Gdzie więc specjalista PR zarobi najwięcej? W dużej zagranicznej firmie, zatrudniającej powyżej 500 osób działającej w branży dóbr szybkozbywalnych.

 

 

 


 
Zasada, że pracownicy pracują wydajniej, gdy opłacani są „godziwie” jest na pewno i w tym wypadku prawdziwa. Ważne jest jednak także to, z jakich pozafinansowych bonusów pracownicy ci mogą korzystać. Z jakimi gratyfikacjami mamy najczęściej do czynienia w przypadku specjalistów PR? Są to na pewno:
- liczne szkolenia
- telefon służbowy bez limitu
- zwrot kosztów za sport

Pozostałe bonusy poniżej: 
 

  



 

 


  
Maja Karwacka
Specjalista PR
AG TEST Human Resourcres
www.testhr.pl www.raportplacowy.pl

AG TEST Human Rescorces to krakowska firma konsultingowa, która od lat 90. bada rynek wynagrodzeń w Polsce, a efektem tego są publikowane co pół roku Raporty Płacowe. Znaleźć tam można informacje na temat finansowego jak i pozafinansowego motywowania pracowników w firmach małych, dużych, z różnych branż i sektorów.

komentarzy:
2

Komentarze

(2)
Dodaj komentarz
15.07.2005
14:09:08
pracownik
(15.07.2005 14:09:08)
szkoda, ze pracodawcy w niewielkich acz prężnych Agencjach PR nie czytaja takich tekstów i srednia jest zupełnie inna. I to jest w Stolicy, gdzie zycie codzienne jest najdroższe z mozliwych. No cóż........
15.07.2005
14:03:53
Agnieszka
(15.07.2005 14:03:53)
Pracuje od kilku lat w PR i mam staly kontakt ze srodowiskiem PR-owskim (w tym rowniez w korporacjach)... I jak czytam raport TEST-u, to zastanawiam sie kogo ankietuja, ze wychodza takie rezultaty. Np. w "innych bonusach" dziwi mnie to "0%" w wiekszosci pozycji. Wedlug moich informacji inni PR-owcy maja takie bonusy lub ich czesc (zalezy od firmy). Ja tez mam.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin