.

9 ton zakrętek

dodano: 
17.01.2014

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

Adventure Media

Tytuł:
9 ton zakrętek

Autor:
Adventure Media

Cel akcji: Zakup nowego wózka inwalidzkiego dla 16-letniego Kuby cierpiącego na czterokończynowe porażenie mózgowe. Chłopiec jest niepełnosprawny od urodzenia. Wymaga stałej opieki i rehabilitacji. Nieodzownym sprzętem jest tu wózek inwalidzki, bez którego Kuba nie był w stanie nie tylko wyjść z domu, ale nawet samodzielnie siedzieć. Koszt zakupu takiego wózka niestety przekraczał możliwości mamy chłopca, która wychowuje go samotnie.

Tytułowe „9 ton” to waga zakrętek, która według szacunkowej wyceny pozwoliłaby sfinansować zakup nowego wózka dla Kuby.

Sposób osiągnięcia celu: Aby uzyskać potrzebną sumę pieniędzy zorganizowana została zbiórka plastikowych zakrętek, a dochód z ich sprzedaży został przekazany na specjalne subkonto Kuby prowadzone przez Fundację Pomocy Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnej im Św. Stanisława Kostki z Katowic.

Czas trwania: 10 lipca – 11 października 2013.

Organizatorzy: Pomysłodawcą i koordynatorem akcji była Adventure Media – raciborska agencja public relations.  Plakat promujący przedsięwzięcie wykonała firma Jaśkowski.net. Zakrętki były składowane w magazynach firmy ELDA, ich transportem z punktów zbiórki do magazynów zajmowali się Tomasz Rajca i Jacek Ostrowski z Polskiej Organizacji Aikido. Wszyscy organizatorzy działali nieodpłatnie.

Tło przedsięwzięcia: Polska Organizacja Aikido i Adventure Media byli organizatorami Festiwalu BUDO GALA 2013. Wydarzenie poświęcone kulturze i sztuce Japonii odbyło się w Raciborzu, w dniach 12-20 października 2013.

W ramach pierwszej edycji festiwalu (2012 r.), zorganizowano licytację charytatywną na rzecz Kuby. Uzyskane z niej środki pozwoliły sfinansować  2-tygodniowy turnus rehabilitacyjny. Chłopiec potrzebuje 5-6 takich turnusów rocznie, dlatego też w trakcie kolejnej odsłony BUDO GALI również odbyła się dobroczynna aukcja na rzecz rehabilitacji Kuby. Poza rehabilitacją młody raciborzanin potrzebował nowego sprzętu, najpilniejszą potrzebą był nowy wózek inwalidzki (ze starego chłopiec wyrósł).

 

Zbiórka zakrętek prowadzona jeszcze przed festiwalem i towarzyszącą jej aukcją była sposobem zdobycia dodatkowych środków, które umożliwiałyby zakup wózka. Forma akcji (zbiórka zakrętek, a nie pieniędzy) pozwoliła włączyć się w nią wszystkim chętnym, bez względu na dochody i zainteresowanie aukcją towarzysząca Festiwalowi.

 

Kanały informacji: Głównym kanałem komunikacji był Fanpage „9 ton zakrętek” założony 10 lipca 2013 roku. Na nim zamieszczane były najważniejsze informacje takie jak: plakat do pobrania, adresy punktów przyjmujących zakrętki, fotografie uczestników akcji oraz zebranych przez nich zakrętek. Fanpage opiekowała się agencja Adventure Media – zamieszczała posty i zdjęcia, odpowiadała na pytania i wiadomości prywatne. Dodawane na bieżąco wpisy pozwalały fanom śledzić przebieg akcji i utrzymywać ich zainteresowanie stosunkowo długim przedsięwzięciem.

Informacje o zbiórce ukazały się także w mediach, głównie lokalnych. Przygotowane przez Adventure Media materiały prasowe publikowane były w prasie i portalach internetowych. O akcji traktowały audycje w lokalnej stacji radiowej, a także reportaże telewizji kablowej. Informacje o zbiórce emitowano na telebimach ustawionych na rynku i w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Były także dostępne w formie kodów QR zamieszczonych na oficjalnych plakatach akcji.

Facebook: 9 ton zakrętek

Outdoor: Telebimy

Media (wybrane publikacje):

TV:

Zbiórka zakrętek dla Kuby

Raciborzanie pomagają

Finał akcji dla Kuby

Prasa/internet:

Zbieraj zakrętki dla Kuby

Straż Graniczna zbiera zakrętki dla Kuby

Kuba dostanie wózek inwalidzki

Podsumowano akcję dla Kuby

Radio:

Akcja zbiórki nakrętek na finiszu

Realizacja: Początkowo organizatorzy akcji zwrócili się z prośbą o umożliwienie zbierania zakrętek do kilkunastu różnorodnych jednostek – instytucji publicznych, placówek oświatowych, sklepów i firm prywatnych. Z biegiem czasu firmy, instytucje, organizacje zgłaszały się samodzielnie, wyrażając chęć wzięcia udziału w akcji. Ostateczna liczba punktów  zbierających zakrętki przekroczyła setkę.

Każdy punkt, który wyraził zgodę na zbieranie zakrętek został oznaczony plakatem. Widniały na nim informacje o celu zbiórki i numer telefonu do Adventure Media. Ów kontakt pozwalał zawiadomić organizatorów o potrzebie odebrania zakrętek, stanowił źródło informacji i jednocześnie autoryzował punkt zbiórki.

Zebrane zakrętki były (zależnie od ilości oraz możliwości organizatorów i zbierających) odbierane przez organizatorów lub odwożone bezpośrednio do magazynu  firmy ELDA przez przedstawicieli punktów. Część zakrętek trafiało do siedziby Adventure Media. Wszystkie zebrane zakrętki zostały przewiezione do magazynu, a następnie zważone i sprzedane.

W akcję zaangażowane były szkoły i placówki kulturalno-oświatowe, urzędy, firmy, spółdzielnie mieszkaniowe, parafie, restauracje i bary, apteki oraz osoby prywatne. Duża liczba różnorodnych punktów, dobre zarządzanie i sprawna komunikacja zdecydowanie uprościły zbiórkę. Z punktów nie dysponujących wolną przestrzenią zakrętki odbierane były na bieżąco (gdy zapełnił się pojemnik). Osoby nie posiadające własnego transportu zgłaszały jedynie chęć przekazania zakrętek, które były  odbierane i dowożone do magazynu.

Zebrane zakrętki odebrała firma EUROPET Recykling i Transport z Rybnika, która zapewniła swój transport i jeszcze w dniu odbioru przelała pieniądze na konto fundacji, opiekującej się Kubą.

Podsumowanie: W ciągu 13 tygodniu udało się zebrać 6460 kg zakrętek, za które uzyskano 6460 zł. Suma ta wraz z dofinansowaniem przyznanym Kubie przez Narodowy Fundusz Zdrowia wystarczyła, aby kupić wózek inwalidzki.

Ciekawostki:
- Wyniki akcji oznaczają, że średnio co tydzień do magazynu trafiało blisko 500 kg zakrętek.
-  Jedna zakrętka po butelce wody lub napoju gazowanego waży 2 gramy. Aby zebrać 1 kg potrzeba więc 500 sztuk takich zakrętek. Średni „tygodniowy wynik” akcji (500 kg zakrętek) to w takim razie 250 000 sztuk zakrętek.

- Organizatorzy akcji nie dysponowali żadnym budżetem na jej przeprowadzenie.

- Zakrętki zbierane były także przez policjantów odbywających swoja służbę na misji w Kosowie.
- O Kubie pamiętali również Polacy pracujący w Holandii, którzy przywieźli do Raciborza zakrętki. - Do uczestników akcji trafiły pozdrowienia  m.in. z sopockiego molo, a nawet Nowego Jorku i Australii – kolejnych miejsc, do których dotarła informacja o zbiórce.
- Zakrętki stały się „środkiem płatniczym” podczas tygodnia sportów i sztuk walki organizowanych przez Berserker's Team Veganza Racibórz. Wszyscy chętni mogli poćwiczyć pod okiem profesjonalistów, a trening opłacić właśnie zakrętkami.

- Zakrętki były przedmiotem wielu konkursów, które miały miejsce w szkołach („rywalizacja” między klasami o to kto zbierze ich więcej) i podczas imprez plenerowych (konkurs na najcięższy worek zakrętek w trakcie festynu „Pożegnania Lata” zorganizowanego przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej).

Akcja w ocenie Adventure Media

Kuba ma nowy wózek. Choć nie udało się zebrać tytułowych 9 ton, to jednak blisko 6,5 tony zakrętek i dofinansowanie z NFZ pozwoliły osiągnąć cel. Zbiórki zakrętek na taką skalę w Raciborzu i jego okolicach jeszcze nie było. Tak szeroki i pozytywny odzew społeczny przerósł oczekiwania organizatorów. Argumentami na  korzyść przedsięwzięcia było dobre nagłośnienie akcji (Fanpage, prasa, internet, radio, telewizja, telebimy, plakaty widoczne w całym mieście) oraz przyjazna formuła umożliwiająca zaangażowanie się wszystkim chętnym. Zakrętki traktowane dotychczas jako śmieci nabrały bardzo wymiernej wartości.

Rodzina Kuby kontynuuje zbiórkę zakrętek, tym razem celem jest pionizator. Potrzeba ok. 4,5 tony zakrętek.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin