.

Biznes a ekologia

dodano: 
20.11.2008

Rodzaj:

case'y CSR

Firma:

Tesco

Projekt „Biznes a środowisko” firmy Tesco został wyłoniony w konkursie na najlepszą praktykę z zakresu współpracy z biznesem na rzecz społeczeństwa przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz zaprezentowany podczas Targów Dobrych Praktyk w październiku 2008.
Materiały pochodzą z Targów Dobrych Praktyk CSR organizowanych przez FOB.

Podmiot realizujący
Tesco Polska

Tytuł projektu
Biznes a ekologia

Sytuacja/Problem
Naukowcy na całym świecie zgadzają się co do jednego: zmiany klimatu to nie mit. Naturalny efekt cieplarniany, nasila się na skutek działalności człowieka. Poprzez spalanie paliw kopalnych potrzebnych do produkcji energii i transportu ludzie uwalniają do atmosfery miliardy ton dwutlenku węgla (CO2), dlatego globalna strategia Tesco zakłada ochronę zasobów naturalnych i ograniczenie szkodliwego wpływu na środowisko, w tym redukcję emisji dwutlenku węgla, który jest bezpośrednią przyczyną globalnego ocieplenia. W 2000 r. Grupa Tesco zobowiązała się do obniżenia emisji dwutlenku węgla na 1 mkw. powierzchni we wszystkich sklepach i centrach dystrybucyjnych na świecie o 50 proc. do końca 2020 r. Dodatkowo Grupa Tesco zobowiązała się ograniczyć zużycie wody o 15 proc. i zwiększyć odzysk surowców wtórnych do 80% w latach 2006-2009.

Rozwiązanie
Redukcja CO2 poprzez zmniejszanie poboru energii: Tesco buduje sklepy w pełni energooszczędne zasilane panelami słonecznymi, wiatrakami i gruntowym wymiennikiem ciepła. Firma posiada już 5 takich sklepów m.in. w Garwolinie, Lubartowie czy Zdzieszowicach. W istniejących już sklepach wdraża rozwiązania energooszczędne, aby pobierały mniej energii, np. wymiana oświetlenia na nergooszczędne (T8 ECO) w 250 obiektach. Firma wprowadziła szereg procedur i procesów, pozwalających obniżyć zużycie energii, np. szkolenia dla pracowników czy program lidera energii.

Z roku na rok Tesco zwiększa odzysk surowców wtórnych – głównie folii i makulatury - aby jak najmniej śmieci trafiało na wysypiska. W 2006 r. firma odzyskała 13 000 ton makulatury, podczas gdy już w 2007 r. odzysk ten zwiększył się do 20 000 ton. Firma wprowadza też Punkty Segregacji Śmieci dla klientów przy swoich sklepach.
Pierwszy Punkt został uruchomiony w październiku 2008 w Warszawie przy ul. Połczyńskiej. Od listopada 2007 r. Tesco oferuje klientom torby ekologiczne, m. in. bezpłatne siatki degradowalne oraz płatne torby wykonane z juty. W ofercie firmy znajdują się produkty TESCO ORGANIC pochodzące z upraw i hodowli ekologicznych, posiadające odpowiedni certyfikat.

Korzyści
dla firmy:
- w 2006 r. Tesco Polska zdobyło nagrodę „Odbiorca Roku” w konkursie Świata Energii za działania zmierzające do obniżki kosztów energii firmy.
- w 2007 r. redakcja „Energetyki Cieplnej i Zawodowej” przyznała Tesco Polska nagrodę w trzeciej edycji konkursu „Klucz do sukcesu” – za najlepsze rozwiązania w zakresie ochrony środowiska, wpływające na zwiększenie efektywności energetycznej.
- Tesco rozpoznawane jest jako lider na rynku detalicznym w zakresie technologii przyjaznej środowisku, w marcu tego roku Tesco było patronem merytorycznym na Konferencji Odbiorców Energii w Sosnowcu zorganizowanej przez wydawnictwa branżowe.
dla adresatów programu:
- większa świadomość pracowników i konsumentów na tematy związane z ochroną środowiska.
- ograniczenie emisji CO2 o 15% w 2006 r. (mniej energii o 8,5%) i o 18% w 2007 r. (mniej energii o 10%).
Wyzwania
Mimo iż zwiększyła się świadomość Polaków na tematy związane z ochroną środowiska to jednak nadal jest to temat nowy i wymaga sporej edukacji. Takie pojęcie jak „emisja CO2” okazało się niezrozumiałe dla większości badanych ludzi. Drugim wyzwaniem, który wiąże się z pierwszym to skuteczna i efektywna komunikacja i edukacja konsumentów.

Nagrody:

Projekt „Biznes a środowisko” firmy Tesco został wyłoniony w konkursie na najlepszą praktykę z zakresu współpracy z biznesem na rzecz społeczeństwa przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz zaprezentowany podczas Targów Dobrych Praktyk w październiku 2008

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin