.

"Gaspol kibicuje klimatowi "

dodano: 
01.12.2011

Rodzaj:

case'y firm

Firma:

Gaspol

Tytuł
Ogólnopolski Program na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Społeczności Lokalnych "Gaspol kibicuje klimatowi "

Autor
Gaspol

Skrócony opis projektu:

Ogólnopolski Program na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Społeczności Lokalnych „Gaspol Kibicuje Klimatowi” obejmował szeroko zakrojone działania informacyjne i edukacyjne skierowane do ogółu społeczeństwa, przedstawicieli społeczności lokalnych, gmin, powiatów, samorządowców oraz mediów ogólnopolskich i regionalnych. Program miał charakter nie tylko edukacyjny, ale i aktywizujący społeczności do podejmowania inwestycji w proekologiczne rozwiązania energetyczne mające wpływ na zrównoważony rozwoju danego regionu. Bezpośrednim celem programu była edukacja nt. korzyści wynikających z korzystania z przyjaznych środowisku źródeł energii, w tym odnawialnych, oraz przełożeniu tego typu inwestycji na zrównoważony rozwój lokalnych społeczności.

Ogólnopolski Program na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Społeczności Lokalnych "Gaspol kibicuje klimatowi " przyniósł wymierne efekty:

  • Repozycjonował markę.
  • Zbudował relacje pomiędzy firmą a jej głównymi interesariuszami: samorządami lokalnymi, mieszkańcami gmin wiejskich i podmiejskich.
  • Zwiększono ekspozycję marki Gaspol w mediach oraz podejmowanych przez nią inicjatyw.
  • Zbudowano i ugruntowano wizerunek firmy jako przyjaznej środowisku oraz społecznie odpowiedzialnej.

Określenie problemu i wyjaśnienie kontekstu:

Program wpisywał się w aktualną sytuację gospodarczą, gdyż do 2012 roku kraje podlegające postanowieniom międzynarodowego Protokołu z Kioto, w tym Polska, zobowiązane są do dostosowania emisji gazów do dopuszczalnych limitów. Jednym ze sposobów uniknięcia sankcji finansowych oraz spełnienia ekologicznych norm unijnych jest inwestycja w źródła energii odnawialnej na wzór innych krajów UE.

Przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie Gaspol S.A. badanie potwierdziło otwartość Polaków na korzystanie z ekologicznych rozwiązań energetycznych – 75% Polaków byłoby skłonnych zainstalować w swoim domu kolektory słoneczne. Co więcej ponad połowa mogłaby płacić więcej za energię, jeśli byłaby ona pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych. Badanie potwierdziło, że Polacy chcą proekologicznych rozwiązań, ale jednym z hamulców rozwoju jest brak rzetelnej wiedzy na ich temat. Badania wskazały, iż brakuje informacji o procedurze dofinansowania tego typu inwestycji. Badani m.in. wskazali na brak inicjatywy ze strony władz gmin (26%), brak możliwości otrzymania dofinansowania na tego typu inwestycje (25%) oraz brak informacji o takich możliwościach (23%). Kolejnym zagrożeniem był wg nich brak postrzegania przez przedstawicieli społeczności lokalnych proekologicznych rozwiązań energetycznych jako możliwości rozwoju dla ich regionu.

Badania potwierdziły wyraźną potrzebę edukacji związanej z ekologicznymi rozwiązaniami energetycznymi, a także intensywnej aktywizacji społeczności lokalnych do podejmowania ekologicznych działań nie tylko z powodu ochrony klimatu, ale także dla wsparcia ich zrównoważonego rozwoju.

Cel projektu:

Celem prowadzonych działań było repozycjonowanie marki i budowanie wizerunku jako doradcy w zakresie doboru najlepszych rozwiązań energetycznych oraz dostawcy przyjaznej środowisku i człowiekowi energii. Celem prowadzonych działań było również zbudowanie wizerunku firmy jako społecznie zaangażowanej, zwłaszcza wśród lokalnych społeczności, władz samorządowych oraz liderów opinii.

 

Zadania Programu to:

a) powiązanie marki Gaspol z innowacyjnymi i ekologicznymi technologiami

b) upowszechnianie wiedzy na temat innowacyjnych rozwiązań przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii oraz źródeł przyjaznych środowisku (w tym LPG)

c) aktywizowanie gmin, powiatów i społeczności lokalnych do podejmowania inicjatyw proekologicznych

d) dostarczenie i przybliżenie narzędzi ułatwiających pozyskiwanie dotacji ze środków unijnych poprzez kontakt z ekspertami

Grupa docelowa:

Grupy docelowe programu:

  • społeczności lokalne
  • przedstawiciele samorządu terytorialnego
  • media

Planowanie i strategia komunikacyjna:

Program o charakterze edukacyjnym aktywizował społeczności do podejmowania inwestycji w proekologiczne rozwiązania energetyczne. Efektem kampanii było repozycjonowanie wizerunku Gaspol S.A. oraz wzrost liczby publikacji na jej temat.

 

Główne przekazy:

1) Gaspol S.A. jest prekursorem wielu innowacyjnych rozwiązań w zakresie dostarczania przyjaznych środowisku źródeł energii, stale inwestuje w nowoczesne rozwiązania energetyczne.

2) Gaspol S.A. aktywnie propaguje proekologiczne rozwiązania energetyczne oraz aktywnie działa na rzecz wykorzystania czystych paliw (LPG).

3) Gaspol S.A. aktywnie działa na rzecz rozwoju społeczności lokalnych

Realizacja projektu:

Program składał się z kilku działań. Pierwsze trzy działania miały za zadanie budowanie merytorycznego podłoża pod główna oś kampanii, która miała miejsce od początku do końca 2010. Wszystkie działania były komunikowane do mediów ogólnopolskich i regionalnych.

a) Pozyskanie patronów programu

Do objęcia patronatu nad zainaugurowanym programem oraz poszczególnymi działaniami realizowanymi w jego ramach zaproszono wybrane instytucje oraz media ogólnopolskie, regionalne i branżowe.

b) Badanie opinii publicznej nt. oceny i perspektyw rozwoju źródeł energii w polskich gminach do 2020 r.

Raport z badania opinii pokazał, jakie bariery w rozwoju polskich gmin widzą ich mieszkańcy oraz władze. Udowodnił, iż Polacy chcą korzystać z ekologicznych rozwiązań, ale nie mają odpowiedniej wiedzy i środków. Raport był podstawą do edukacji na temat środków UE i tworzenia materiałów edukacyjnych nt. realnych możliwości rozwoju polskich regionów pod kątem proekologicznych rozwiązań energetycznych.

c) Powołanie Rady Programowej

W jej skład weszli niezależni eksperci w zakresie energetyki, socjologii, pozyskiwania funduszy unijnych oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Zapewnili oni nadzór merytoryczny nad działaniami informacyjnymi i edukacyjnymi, ponadto brali udział w przygotowywaniu materiałów edukacyjnych i poradnikowych oraz oceniali prace zgłoszone w konkursie na "Gminę przyszłości ".

d) Warsztaty "Przyjazna Energia " dla przedstawicieli mediów

Warsztaty  "Przyjazna Energia " z udziałem ekspertów kampanii "Gaspol kibicuje klimatowi " miały za zadanie przybliżyć dziennikarzom nowoczesne sposoby wykorzystania źródeł odnawialnej energii oraz korzyści z nich wynikające.

e) Warsztaty Dobrego Klimatu dla gmin

Podczas warsztatów z ekspertami w województwach: Podlaskim, Pomorskim, Dolnośląskim, Mazowieckim i Małopolskim omówione zostały tematy nowoczesnych i ekologicznych źródeł energii oraz sposoby pozyskiwania środków z UE.

f) Konkurs na "Gminę przyszłości "

Konkurs miał za zadanie zachęcić i aktywizować przedstawicieli gmin i lokalnych liderów do zainicjowania proekologicznych działań w ich regionie. Zwycięskie gminy otrzymały możliwość realizacji przez Gaspol ekologicznego projektu. O wyborze najciekawszych projektów zadecydowała ocena Rady Ekspertów oraz głosy oddawane przez internautów na poszczególne projekty na stronie programu www.kibicujklimatowi.pl.

g) Ranking dobrych praktyk

Ranking to publikacja prezentująca najlepsze gminy wyłonione w ramach konkursu na "Gminę przyszłości " w formie drukowanego raportu oraz na stronie www.kibicujklimatowi.pl. Publikacja była także szeroko dystrybuowana wśród KOLs, lokalnych władz i mediów.

h) Strona www programu (www.kibicujklimatowi.pl)

Strona www programu została stworzona jako niezależny serwis ekspercki zawierający profesjonalne materiały nt. ekologicznych źródeł energii, sposobów ich wykorzystywania oraz jako miejsce interaktywnego głosowania na projekty w konkursie "Gminy przyszłości ".

Realizacja założonych celów projektu:

W sumie w mediach o programie "Gaspol kibicuje klimatowi" pojawiło się blisko 900 publikacji. W 5 warsztatach uczestniczyło 148 osób, które oceniły je bardzo wysoko. Do konkursu "Gmina Przyszłości" zgłoszonych zostało 73 projekty z 34 gmin. Strona www.kibicujklimatowi.pl miała 13 tys. unikalnych użytkowników i blisko 73 tys. odsłon. Dużym sukcesem jest też to, że w bieżącym roku ruszyła druga edycja konkursu na "Gminę przyszłości ", jego platformą nadal pozostaje strona www.kibicujklimatowi.pl, a Gaspol S.A. rozwija idee programu realizując kolejny projekt, jakim jest Forum Rozwoju Efektywnej Energii.

 

Nagrody:

„Złoty Spinacz 2011” w kategorii Green PR

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin