.

Jak wyglądała Najpiękniejsza Domówka Świata?

dodano: 
09.04.2021

Rodzaj:

case'y firm

Firma:

Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Boscata, Mastercard

CEL: 26. Pol’and’Rock Festival całkowicie online

26. Pol’and’Rock Festival nie został odwołany. Ze względu na bezpieczeństwo i obowiązujące obostrzenia dotyczące dystansu społecznego, ekipa Najpiękniejszego Festiwalu Świata zdecydowała się na formułę internetową.

WYZWANIE

Pol’and’Rock Festival to podziękowanie za Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, dlatego to wydarzenie po prostu nie mogło się nie odbyć. Zespół jednak miał pewne wyzwania: jak zaspokoić potrzeby festiwalowej społeczności, która wraca na kostrzyńskie pole dla atmosfery, klimatu i relacji międzyludzkich? Społeczności, dla której równie mocnym czynnikiem są koncerty, muzyka i dobór artystów (59 proc. respondentów wg badań ilościowych IQS dla WOŚP, 2019 rok).

Czy w studiu o powierzchni 1600 tys. mkw. da się zamknąć obszar wielkości kilkuset hektarów? Idei nie da się zamknąć w określonej przestrzeni, ale dzięki odpowiednim narzędziom technologicznym ekipie udało się przenieść festiwalową energię do internetu. Pol’and’Rock Festival wyszedł daleko poza Kostrzyn nad Odrą, a podwarszawskie studio Transcolor było punktem łączeń z ponad 1700 tys. całkowicie oddolnymi wydarzeniam,i tzw. Domówkami. Domówki to festiwalowicze, którzy mimo wszystko zdecydowali się porwać pozytywnej atmosferze, organizując ze swoimi domownikami w domu czy ogrodzie imprezę. Zgłoszone osoby były wpisywane na specjalną Mapę Domówek, a niektórzy z nich dzielili się swoimi historiami i energią z widzami transmisji.

TŁO

Dla ekipy Fundacji WOŚP odpowiedź była prosta: wykorzystać unikalne doświadczenia w internetowym przekazie wydarzeń na dużą skalę oraz pogłębić i tak mocną symbiozę z technologią. Jednak tym razem format online był fundamentem, na którym budowano relacje z woodstockowiczami i każdym, kto dzięki Najpiękniejszej Domówce Świata dołączył do tej społeczności.

REALIZACJA

Nowa formuła = nowe kanały

Analiza wykazała, że wśród platform zajmujących się live streamingiem, Twitch niewątpliwie dominuje i obecnie zajmuje niemal 3/4 rynku (drugi jest YouTube, trzeci Facebook). Popularność serwisu na przestrzeni lat sukcesywnie rośnie, przybywa zarówno twórców, jak i oglądających.

Mimo że serwis jest liderem streamowania, to wciąż nie jest tak powszechnie oglądany jak jego konkurenci. Jego popularność wynika głównie z tego, że Twitch wywodzi się i wciąż jest mocno osadzony w świecie gier komputerowych i zawodów e-sportowych (ok 80 proc.)**, przez co jest uznawany za niszowy dla specjalnej grupy odbiorców. Oczywiście platforma jest otwarta dla każdego, niezależnie, czym się zajmuje, i polecana jest szczególnie takim twórcom, którzy tworzą własne treści i lubią budować wokół siebie wierną społeczność.

Transmisja festiwalu tematycznie była skategoryzowana na platformie jako Music&Performing Art, co wśród wszystkich transmisji stanowi ok. 1,2 proc. Jak widać, tematyka ta nie jest zbyt popularna na Twitchu, ale przy rosnącej popularności transmisji na żywo i dobrej jakości transmisji stał się on częścią streamingu Najpiękniejszej Domówki Świata.

Festiwalowe pole = nowy komunikator

Discord stał się festiwalowym polem Pol’and’Rock Festival i zgodnie z zapowiedzią, właśnie tam interaktywność z festiwalowiczami była największa  – podczas Najpiękniejszej Domówki Świata wysłanych zostało ponad 35 tys. wiadomości. Serwer tętnił życiem od wiadomości, relacji, zdjęć i komentarzy, dzięki czemu udało zgromadzić się aż tak dużą społeczność przed ekranami. Discord jest podzielony na serwery, każdy z nich ma swoich członków, tematy, zasady i kanały i pozwala na wideo-czaty, czat głosowy oraz transmisję. W aplikacji nie brakuje również wszelkiego rodzaju form graficznych znanych wśród innych popularnych komunikatorów jak emotikony, opcje przesyłania grafik, GIF-y, pozwalają one także na oznaczanie w wypowiedzi innych użytkowników oraz reagowanie na wysłane wiadomości.

Koncepcja programowa

Pol’and’Rock Festival to w trzydniowe wydarzenie, które odbywa się na ogromnej przestrzeni, budując jedyne w swoim rodzaju widowisko. Fundacja WOŚP podjęła się 70 godzin live non stop. Nadawane przez blisko 137 dni „Domowej Orkiestry”, czyli codziennego programu online Jurka Owsiaka, w którym prowadzący opowiada o działaniach fundacji, pokazuje wspomnienia z Najpiękniejszego Festiwalu Świata i rozmawia z widzami na antenie, w czerwcu i lipcu transmitowane były już na żywo, prosto z siedziby Fundacji WOŚP, upewniły ekipę planującą Najpiękniejszą Domówkę Świata, że fani chcą oglądać livestreamy, chętnie angażują się w kolejne pomysły i bardzo żywiołowo reagują na archiwalne materiały.

Równolegle przygotowania obejmowały poszukiwania archiwalnych koncertów, najciekawszych spotkań Akademii Sztuk Przepięknych oraz nieemitowanych materiałów jak np. występy kabaretowe na ASP w archiwach KręciołaTV. Unikalne materiały posłużyły w czasie realizacji, w której występy i spotkania live przeplatane były historycznymi materiałami. Prowadzący sięgali po nie w przerwach między tym, co działo się w czasie rzeczywistym, przez co przekaz zyskiwał wielowymiarowość i interaktywność.

KręciołaTV

Przez cały czas trwania Najpiękniejszej Domówki Świata KręciołaTV tworzyła zakulisowe reportaże, tzw. making-ofy, które stały się narzędziem do budowania długofalowych relacji z festiwalowiczami, którzy naturalnie chłoną każdy dodatkowy materiał, substytutem osobistej obecności w klimatycznej przestrzeni festiwalowej i pokazały transparentność organizatora, zapewniając o priorytetowym podejściu do kwestii bezpieczeństwa publiczności i ekipy technicznej w studiu w warunkach COVID-19.

I tak na kanale KręciołaTV na YouTubie pojawiło się dotąd blisko 40 dodatkowych materiałów, w których znaleźć można m.in. wideo z tego, jak pusta hala zamienia się w piękne studio Najpiękniejszej Domówki Świata, czy też jak Festiwal został zabezpieczony, a także rozmowy z gośćmi Akademii Sztuk Przepięknych, zespołami i wolontariuszami Pokojowego Patrolu. Za montaż odpowiadały cztery osoby, a całość pracy zespołów, w tym wyznaczanie zadań, zlecanie tematów do realizacji i montażu, koordynowała jedna osoba.

Domówki na Domówce

Kwestią równoległą do grania i spotkań na żywo, Domowej Orkiestry oraz materiałów archiwalnych/na życzenie były łączenia live z festiwalowiczami na ich własnych domówkach. Założeniem było pokazanie bezpośrednio w livestreamie tego, jakie emocje towarzyszą festiwalowiczom. Dzięki temu wszyscy, którzy mieli wątpliwości co do zachowania rock’n’rollowego ducha, przekonali się, że Najpiękniejszy Festiwal Świata – niezależnie od warunków – tworzy ciągle napędzająca się nawzajem kreatywność festiwalowiczów.

Studio Kostrzyn 2.0

Nawet układ scenograficzny przypominał oś układu kostrzyńskiego: ASP z widokiem na Dużą Scenę, miniaturowa wersja festiwalowego grzybka wodnego, fragmenty pola namiotowego czy karuzela diabelski młyn. Natomiast namiastkę festiwalowej atmosfery podczas spotkań ASP i koncertów stanowiła zaproszona symboliczna liczba publiczności. Do oświetlenia całości realizacji wykorzystano ok. 800 punktów świetlnych, a dla wzmocnienia efektu wizualnego całości wykorzystano 650 mkw. multimedialnych ekranów diodowych.

*https://pclab.pl/news82902.html
** https://pclab.pl/news82902.html

Nagrody:

Złote Spinacze 2020: Złoty Spinacz w kategorii Social media i Kultura i media, Brązowy Spinacz w kategorii Event społeczny

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin