.

Kobieta a HIV

dodano: 
30.09.2005

Rodzaj:

case'y firm

Firma:

UNDP, WHO, UNHCR

Rozpoczęcie kampanii:
15 września 2005 r.

Inicjatorzy:
Przeprowadzenia kampanii „Kobieta a HIV” podjęły się trzy agendy ONZ: Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców (UNHCR).

Odbiorcy:
Akcja adresowana jest do kobiet, (w szczególności do kobiet planujących urodzenie dziecka) oraz personelu medycznego - lekarzy oraz pielęgniarek i położnych.

Przekaz:
W ustawie o chorobach zakaźnych i zakażeniach czytamy, że: „lekarz sprawujący opiekę nad kobietą w ciąży jest obowiązany poinformować ją o dostępności badania w kierunku zakażenia HIV, roli tego badania w profilaktyce zakażenia u noworodka oraz przeprowadzić przed wykonaniem badania odpowiednie poradnictwo.
Natomiast według badań TNS/OBOP, jedynie 3% kobiet deklaruje, że podczas ciąży lekarz zlecił im wykonanie testu w kierunku HIV. Tymczasem, jeżeli lekarz odpowiednio wcześnie zdiagnozuje zakażenie ciężarnej wirusem HIV, może rozpocząć już podczas ciąży specjalistyczne leczenie (obejmujące terapię antyretrowirusową, odpowiednie przeprowadzenie porodu oraz poinformowanie pacjentki o możliwości przeniesienia wirusa HIV również podczas karmienia piersią). Ryzyko potencjalnej transmisji HIV od matki do dziecka zmniejsza się wtedy z 20 -30% prawie do zera!

Cel:
Celem kampanii jest zachęcenie kobiet do tego, aby nabrały przekonania, że należy przeprowadzać testy na HIV i nie tylko nie jest to rzecz wstydliwa, ale zupełnie normalna. Organizatorom akcji zależało na tym, aby kobiety nie były zdziwione, kiedy lekarze zalecają im przeprowadzenie testu na HIV. A w przypadku braku ze strony lekarza propozycji zrobienia testu, same wykazały taką inicjatywę – zapytały, poprosiły o wyjaśnienia i właściwe kontaky. Na stronach internetowych oraz poprzez dystrybucję ulotek w przychodniach zostały przekazane informacje o placówkach, w których można zrobić testy oraz uwagi o koniecznośći przestrzegania odpowiednich standardów jak rozmowa i wsparcie psychologa przed testem i przy odbieraniu wyników. Kobiety mają prawo do informacji o prawidłowych i nieprawidłowych sytuacjach, miejscach i cenach testów.
Celem kampanii jest nie tylko wypromowanie standardów polegających na zalecaniu przez lekarzy pacjentkom robienia testów na HIV. Kampanii towarzyszy więc strona internetowa dla kobiet i lekarzy www.kobietaahiv.pl, na której znajdą się odpowiedzi na trudne pytania, wyjaśnienie, w jakich miejscach warto rocić testy na HIV, porady dotyczące profilaktyki HIV/AIDS oraz standardy, które powinny być przestrzegane podczas robienia testów.

Koncepcja kampanii w ramach współpracy z Fundacją Komunikacji Społecznej przygotowana została przez UNDP i zespół ekspertów w składzie:
- Joanna Gałaj – Przewodnicząca Stowarzyszenia „Bądź z Nami”
- dr med. Andrzej Horban, Dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Zakaźnego w Warszawie, prezes Polskiego Towarzystwa Naukowego AIDS
- prof. Zbigniew Izdebski, Dziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, wiceprezes Towarzystwa Naukowego AIDS
- Elżbieta Łata, Dyrektor Departamentu Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej Państwowego Inspektoratu Sanitarnego
- prof. Magdalena Marczyńska z Wojewódzkiego Szpitala Zakaźnego w Warszawie, pracownik Kliniki Chorób Zakaźnych Wieku Dziecięcego Akademii Medycznej
- doc. dr hab. Tomasz Niemiec, Kierownik Kliniki Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin