.

"Koniec Akademii" i cykl redakcyjny "Wyższa Szkoła Wstydu"

dodano: 
20.08.2010

Rodzaj:

case'y firm

Firma:

Gazeta Wyborcza

Akcja „Koniec Akademii” otrzymała nagrodę Media Trendy 2010 w Konkursie Innowacji w mediach, w kategorii marketing społeczny – CSR, zdobyła również trzecie miejsce konkursu INMA AWARDS 2010 (Print Single - Copy Sales).

Tytuł akcji
„Koniec Akademii” i cykl redakcyjny „Wyższa Szkoła Wstydu”

Podmiot realizujący
Gazeta Wyborcza

Opis
W październiku 2009 r. Gazeta Wyborcza rozpoczęła cykl redakcyjny pt. „Wyższa Szkoła Wstydu", opisujący stan polskiego szkolnictwa wyższego. Na łamach Gazety można było przeczytać wyniki specjalnego sondażu PBS DGA na temat studentów i nauczycieli akademickich, rozmowy m.in. z ministrem nauki i szkolnictwa wyższego oraz liczne artykuły odpowiadające np. na pytania: czy studia wyższe są obecnie lepsze niż pięć lat temu oraz czy szkoły wyższe to fabryki magistrów, którym potem ciężko zdobyć pracę.
W ramach akcji „Koniec Akademii” dziennikarze Gazety zamieścili na jej łamach ogłoszenia fikcyjnej uczelni - Akademii Komunikacji Społecznej, która obiecywała, że jej studenci uzyskają tytuł magistra w dwa lata. W kilka dni na ogłoszenie odpowiedziało pół tysiąca studentów, wykładowcy zabiegali o etat, a media - o reklamy.

Nadal działa strona internetowa akcji - Wyborcza.pl/koniecakademii, publikująca teksty cyklu, inne artykuły Gazety o nieprawidłowościach w szkolnictwie wyższym oraz listy czytelników.

Promocja
Promocja akcji „Koniec Akademii” była związana z cyklem redakcyjnym i skierowana głównie do studentów oraz osób zainteresowanych stanem polskiego szkolnictwa wyższego.

Najciekawszym jej elementem był spot reklamowy, przygotowany w oryginalnej, ciekawej formie – jako filmik z wręczenia dyplomu. Spot emitowany był w telewizji (TVP, Polsat, TVN, stacje tematyczne), a także w serwisie www.youtube.pl, w którym został wyświetlony ponad 30 tys. razy. Wiele osób przekazywało sobie linki do tej reklamy oraz umieszczało je w swoich serwisach i blogach.

SPOT

Cykl był też promowany w prasie (autopromocja w Gazecie Wyborczej i jej dodatkach), Internecie (na Wyborcza.pl), w radiu (m.in. RMF, PR 3, Radio Eska, Radio TOK FM, Radio Roxy) oraz na nośnikach reklamy zewnętrznej AMS (billboardy, citilighty i frontlighty).

Kreację przygotowała agencja Jasieński/Stadnicki Advertising, spot wyprodukował dom produkcyjny CutCut, a media zaplanowała Grupa Radiowa Agory Radiowe Doradztwo Reklamowe i Starlink.

Cele i efekty
Powszechnie wiadomo, że w ostatnich latach w Polsce wzrosła oferta i popularność uczelni wyższych, a jakość kształcenia przyszłych magistrów zmalała dramatycznie. Liczby mówią same za siebie - 20 lat temu było 400 tysięcy studentów, dziś to prawie 2 miliony. Redakcja Gazety Wyborczej postanowiła poznać przyczyny złych opinii o polskim szkolnictwie wyższym, motywację młodzieży do rozpoczynania studiów oraz powody podejmowania pracy naukowej przez kadrę uniwersytecką.

Badania sondażowe pokazały, że zarówno wykładowcy, jak i studenci mają o sobie znakomite mniemanie – są zdolni, przygotowani do zajęć, punktualni, bystrzy i pracowici.

Zupełnie inne wnioski przyniosła akcja Gazety, której celem było pokazanie, jaką fikcją bywają wyższe studia w Polsce. Efekty rekrutacji do nieistniejącej Akademii Komunikacji Społecznej, wymyślonej przez poznańską redakcję, zostały opisane na łamach Gazety Wyborczej tydzień po opublikowaniu wyników sondażu. AKS oferowała tytuł magistra w cztery semestry, czyli o pięć mniej, niż wymaga polskie prawo! W fikcyjnym ogłoszeniu nie pojawiły się żadne nazwiska naukowców, informacje o zezwoleniach ani adres szkoły. Opublikowano jedynie kontakt telefoniczny, e-mailowy i ankietę zgłoszeniową. Okazało się, że nawet to nie odstraszyło potencjalnych studentów i wykładowców. Twórcy strony fikcyjnej szkoły szybkimagister.pl odebrali 500 telefonów, 350 maili, a sam serwis odnotował 5 tys. wejść i prawie 30 tys. odsłon. Napłynęło 500 zgłoszeń od osób zdecydowanych podjąć naukę w fikcyjnej szkole oraz 200 od tych, które poczekają aż szkoła fizycznie ruszy lub się zastanowią. Około 100 osób uznało, że oferta jest ciekawa, ale nie skorzystają. Dla znaczącej liczby studentów najważniejszy okazał się tytuł magistra, a nie wiedza. Co gorsza, ofertą zainteresowali się również wykładowcy zajęci pracą na kilku etatach w innych instytucjach oraz działy reklamy różnych mediów. Finał akcji wywołał burzę w środowisku akademickim.

Podsumowanie
Cykl i akcja Gazety Wyborczej spotkały się z ogromnym odzewem. Do redakcji napłynęły setki listów i maili od czytelników – studentów, wykładowców i osób zaangażowanych w tematykę kształcenia. Sprzedaż Gazety Wyborczej w czasie trwania cyklu wzrosła, a stronę internetową wyborcza.pl/koniecakademii odwiedziło ok. 40 tys. osób.

Więcej informacji:

- www.szybkimagister.pl

- Wyborcza.pl/koniecakademii

Nagrody:

Akcja "Koniec Akademii"otrzymała nagrodę Media Trendy 2010 w Konkursie Innowacji w mediach, w kategorii marketing społeczny – CSR, zdobyła również trzecie miejsce konkursu INMA AWARDS 2010 (Print Single - Copy Sales).

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin