sobota, 27 lipca, 2024
Strona głównaCase studiesO konkursie KOŁO na projekt Łazienki… Królewskiej

O konkursie KOŁO na projekt Łazienki… Królewskiej

TŁO

Konkurs KOŁO na Projekt Łazienki to jedna z najbardziej rozpoznawalnych inicjatyw architektonicznych w Polsce, promujących dobry i użytkowy design, jak również dbałość o dobrostan mieszkańców. W jej ramach, od 22 lat studenci i młodzi architekci tworzą kompletne projekty budynków z funkcjami dla mieszkańców (m.in. toaleta publiczna, mała gastronomia, świetlica sąsiedzka, etc.), biorąc pod uwagę wyśrubowane kryteria techniczne zawarte w regulaminie.

Nad jakością projektów czuwa jury konkursowe złożone z ekspertów, których kunszt doceniany jest na arenie międzynarodowej, to między innymi prof. dr hab. inż.  arch.  Ewa Kuryłowicz (Wydział Architektury PW, Kuryłowicz & Associates, sędzia SARP Warszawa) oraz arch. Robert Konieczny (KWK Promes).

Oprócz nagród finansowych i staży zawodowych, na zwycięzców czeka nagroda, będąca spełnieniem marzeń młodych architektów: możliwość realizacji projektu w przestrzeni publicznej (jedną z najbardziej rozpoznawalnych realizacji Konkursu KOŁO jest warszawski Pawilon Plażowy na Wisłą).

WYZWANIE

Konkurs KOŁO cieszy się wyjątkowym prestiżem i uznaniem, jednak w latach 2018-2019 liczba uczestników zaczęła spadać o ok. 10 proc. Konieczne stało się  wypracowanie dodatkowych, angażujących aktywności okołokonkursowych, które zainteresowałyby wymagającą grupę młodych architektów.

Z drugiej strony badania świadomości pokazały, że sama marka KOŁO, działająca na rynku pełnym tańszych odpowiedników, musi odmłodzić i unowocześnić swój wizerunek w oczach konsumentów z segmentu basic i middle.

Gdyby tego było mało – dodatkowym komplikującym działania czynnikiem stała się pandemia oraz idące za nią obostrzenia sanitarne, które wymusiły przeniesienie całego konkursu do jedynego, dostępnego kanału komunikacji – internetu. Prawdziwym wyzwaniem stało się więc wyróżnienie na tle innych marek, dosłownie bombardujących użytkowników swoimi przekazami w sieci. Działania komunikacyjne musiały być zatem na tyle wartościowe i atrakcyjne, by przełożyć się na odwrócenie tendencji spadkowej KPI, m.in. liczby zgłoszeń konkursowych raz liczby głosów internautów oddanych na projekty.

DZIAŁANIA

Największą zachętą dla architektów jest lokalizacja konkursowa, to w niej może zostać zrealizowany zwycięski projekt. Współpraca z Muzeum Łazienki Królewskie zapewniała konkursowi nie tylko prestiż. Wymagające wyzwanie projektowe związane z koniecznością uszanowania bujnej fauny i flory oraz walorów zabytkowych miejsca było inspiracją do stworzenia hasła przewodniego i koncepcji konkursu: „Concept Merliniego – Przeszłość dla Przyszłości”. Zilustrowania tematu konkursowego na plakacie podjął się Andrzej Pągowski.

W ramach Konkursu KOŁO 2020 powstało Studio Nie Olewamy Miasta. W cyklu wideorozmów z wybitnymi postaciami o projektowaniu, języku i przyrodzie, Bogna Świątkowska z Fundacji Bęc Zmiana gościła prof. Bralczyka (FB: 254 tys. wyświetleń filmu), Adama Wajraka (FB: prawie 75 tys. wyświetleń) i Roberta Koniecznego (FB: ponad 524 tys. wyświetleń).

Rozmowa z prof. Jerzym Bralczykiem

Rozgłos akcji przyniosła współpraca patronacka (12 pozyskanych patronatów medialnych vs. KPI: 5, w tym m.in. Architektura Murator, ARCH, bryła.pl, Bęc Zmiana, Tu Było Tu Stało, Radio Kampus, nowawarszawa.pl, WP.pl), na bieżąco prowadzone media relations oraz kampania w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram oraz Google Display Network).

Gala finałowa została przeniesiona do internetu. Jednak by nie tracić jej spontanicznego charakteru, uczestnicy do ostatnich minut nie wiedzieli, czy ich prace zostaną nagrodzone. Streaming z uroczystości w Teatrze Królewskim i łączenie z kandydatami odbywały się na żywo – nie zabrakło łez wzruszenia ani okrzyków radości. Po zakończeniu konkursu prace laureatów zawisły na wystawie w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich.

EFEKTY

Na stronie konkurskolo.pl zarejestrowały się 693 zespoły projektowe (vs. KPI = 400), a do organizatorów spłynęło 330 kompletnych projektów (vs. KPI = 230)! W głosowaniu internautów mieszkańcy całej Polski oddali na projekty ponad 24 tys. głosów (vs. KPI = 20 tys.). Akcja była szeroko promowana i komentowana, w mediach ukazało się 2,5 tys. publikacji (vs. KPI = 1 tys.). Zasięg kampanii w mediach społecznościowych, trwającej przez cały okres konkursu (FB, IG, GDN), jest szacowany na 2,5 mln UU (vs. 2019 rok = 269 059 UU). Transmisję gali finałowej na żywo oglądało 400 osób (vs. KPI = 40 osób obecnych na evencie), w ciągu kolejnych dni osiągnęła ponad 2 tys. wyświetleń na YouTubie.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj