.

„Ojciec Bóg” – z Facebooka na deski teatru

dodano: 
03.06.2011

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

Heureka

Nazwa projektu:
„Ojciec Bóg” – z Facebooka na deski teatru

Podmiot realizujący:
Heureka

Sytuacja wyjściowa:
Promocja sztuk teatralnych to niełatwe zadanie, biorąc pod uwagę fakt, że każdego roku w Polsce odbywa się ok. 1200 premier [średnio więcej niż trzy dziennie (sic!)]*. O sukcesie spektaklu w znacznej mierze decydują nakłady na jego promocję. Co jednak zrobić gdy budżet jest mocno ograniczony? W sukurs przychodzą social media…

„Ojciec Bóg” to tytuł monodramu z Marcinem Perchuciem w roli głównej. Spektakl opowiada o tym, co dzieje się z mężczyzną, gdy rodzi mu się dziecko. Pomysł na sztukę polega na pokazaniu  uniwersalnych rozterek na przykładzie niecodziennych bohaterów: Boga i jego Syna. Wątki znane ze Starego i Nowego Testamentu zderzają się ze zjawiskami współczesnej cywilizacji. Co ciekawe – sztuka została wyprodukowana przez grupę pasjonatów, którzy wcześniej nie mieli nic wspólnego z teatrem. Idea monodramu narodziła się przypadkiem, ale strategia promocji była już zaplanowana i realizowana przez Heurekę. Jej osią był Facebook i intensywne media relations.

W czerwcu 2010 r. fanpage „Ojciec Bóg” pojawił się na Facebooku. Pierwsi fani nie wiedzieli w jakim projekcie biorą udział. O popularności profilu zdecydowały teksty i jakość dialogu tytułowego „Boga” z użytkownikami. Dopiero w grudniu moderator zaprosił fanów na premierę sztuki do warszawskiego klubu 1500 m2. Fanpage liczył wówczas 10 tys. fanów, przekraczając dwukrotnie pierwotne założenia autorów. Przedstawienie musiało jednak zostać wsparte działaniami komunikacyjnymi w mediach…

Wyzwanie:
Utrzymać stałe zainteresowanie mediów sztuką przez kilka miesięcy.

Znakomita większość spektakli i innych projektów kulturalnych otrzymuje wsparcie medialne wyłącznie na etapie premiery. W przypadku „Ojca Boga” wyszliśmy z założenia, że kontakty z mediami powinny być kontynuowane przez 3-4 miesiące, że musimy mówić o sztuce coraz to nowymi kanałami. Zadanie trudniejsze, ale taktycznie uzasadnione. Publiczność musiała się bowiem przekonać, że offowe przedsięwzięcie teatralne jakich w samej stolicy jest wiele, ma w sobie ogromny potencjał.
W pierwszej kolejności postawiliśmy na „szybkie media”. Jeszcze przed premierą zainteresowaliśmy przedsięwzięciem TVN Warszawa i Qadrans Qltury (TVP Info), które w kilku wejściach poinformowały o projekcie, korzystając z przebitek nagranych na próbach. Premiera z udziałem wielu znamienitych gości pozwoliła na pozyskanie i dystrybucję pierwszych znakomitych recenzji. Mariusz Ziomecki napisał wówczas m.in.: „…jestem zdumiony, że to zdarzyło sie nie w NY, nie w San Fran, tylko nad Wisłą!”.

W połowie stycznia, wspólnie z Kostrzewa PR, zorganizowaliśmy specjalną próbę medialną wyłącznie dla dziennikarzy radiowych. Zdecydowaliśmy się na to mając na uwadze specyficzne wymagania tego medium. Współpraca z rozgłośniami w styczniu i lutym zaowocowała dalszą popularyzacją sztuki. W tym samym czasie rozpoczęliśmy też indywidualną pracę z dziennikarzami najważniejszych mediów opiniotwórczych. Każdy z nich miał sposobność zobaczyć i ocenić sztukę. W efekcie, w prasie i Internecie ukazały się kolejne ciepłe relacje.
W marcu br. „Ojciec Bóg” miał swoją premierę w krakowskim Teatrze Bagatela. Wydarzenie odbiło się szerokim echem w lokalnych mediach. Relacje z próby medialnej i spektakli pojawiły się w prasie drukowanej, portalach a także w audycji „Co za tydzień”.

Miesiąc później monodram został doceniony przez Krystynę Jandę, która postanowiła wystawić go w Teatrze Polonia. Ostatnim elementem naszej strategii było zainteresowanie sztuką. Potwierdziły się bowiem wyniki wielu obserwacji, iż bilety do teatru kupują głównie kobiety. Zorganizowany przez nas pokaz specjalny uświetnili swoją obecnością m.in.: Jolanta Kwaśniewska, Bożena Walter, Henryka Bochniarz, Teresa i Dariusz Rosati, Anna Mucha, Hubert Urbański, Michał Figurski i Tomasz Kamel. Zdjęcia celebrytów na pokazie pojawiły się we wszystkich najważniejszych portalach plotkarskich a także w drukowanych wydaniach: Faktu, Superexpressu, Show i Vivy.

Efekty:
Fanpage „Ojca Boga” liczy sobie już ponad 14 tys. fanów. Do tej pory w mediach ukazało się 90 relacji, wywiadów i recenzji, m.in. w: TVP 1, TVP 2, TVN, TVN Warszawa, TVP Info, Gazecie Wyborczej, Polityce, Newsweeku, Przekroju i wielu innych. Projekt jest pod wieloma względami pionierski i nowatorski. Wykorzystanie Facebooka do prowadzenia dialogu stworzyło nowy model komunikacji z widzami. Gazeta Wyborcza napisała wprost, że Ojciec Bóg zmienia podejście polskiego teatru do Internetu. Dodatkowo, umiejętna segmentacja kanałów mediowych umożliwiła podtrzymanie permanentnego zainteresowania sztuką i wywołanie dużego publicity.
Po sukcesach w Polsce nadchodzi pora na ekspansję sztuki zagranicą. Pozostaje mi więc tylko zaprosić was do teatru…

*Raport "Teatr w Polsce", dotyczący sezonu 2009/2010; Instytut Teatralny.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin