.

Program edukacyjny „Śniadaniowa Klasa”

dodano: 
19.12.2014

Rodzaj:

case'y agencji

Tytuł projektu:
Program edukacyjny „Śniadaniowa Klasa”

Podmioty realizujące projekt:
Planet PR

Sytuacja wyjściowa:
Działania projektu „Śniadaniowa Klasa” koncentrowały się wokół zwrócenia uwagi na złe nawyki żywieniowe 10 mln Polaków. Co piąty Polak wychodzi z domu bez śniadania, które jest głównym posiłkiem w ciągu dnia. Najważniejszym problemem zauważonym przez organizatora to nieodpowiednie komponowanie śniadań lub ich brak. Punktem wyjścia było stwierdzenie faktu, iż wzorce zachowań, nawyki zdrowotno-jedzeniowe, są przekazywane przez rodziców, dziadków, nauczycieli – dzieciom.

Rodzice spieszący się do pracy, tylko z kawą w ręku, słodkie bułki i drożdżówki kupione przed zajęciami lekcyjnymi – tak wygląda pierwszy posiłek około 10 mln Polaków. Ćwierć miliona dzieci ze szkół podstawowych odżywia się w sposób niewystarczający dla ich prawidłowego rozwoju. Brak czasu i poranny pośpiech jest główną przyczyną nie zjadania śniadań przez dorosłych Polaków oraz przygotowywania posiłków dla swoich pociech.

Coraz więcej wśród młodzieży szkolnej, można zaobserwować chorób, związanych
z nieprawidłową dietą. Polskie dzieci są w czołówce europejskich rankingów nieprawidłowej wagi: u 14, 5% dzieci  do trzeciego roku życia stwierdzono nadwagę, aż u 13 % otyłość. Jeszcze gorzej jest u starszych:  aż 29 % 11-latków ma nadwagę, a wśród 13-latków na otyłość cierpi co czwarty z nich.

Poważnym problemem jest również  brak rzetelnej edukacji dot. prawidłowego odżywiania. Część rodziców podtrzymuje stare przyzwyczajenia (m.in., fakt że obiad jest głównym posiłkiem
i powinien być syty). Dorośli Polacy nie znają prawidłowych zasad odżywiania, stosują różne diety, na które jest obecnie moda. Często robią to bez opieki specjalistów lub konsultują swoje programy żywieniowe z trenerami fitness, którzy nie zawsze mają odpowiednie, dietetyczne wykształcenie.  Programy edukacji szkolnej nie są przystosowane do zaistniałej rzeczywistości
i dzieci nie mają skąd czerpać poprawnych wzorców – jak komponować posiłki, co jeść a czego unikać.

Stąd wynika ciągła potrzeba edukacji, jak najszerszej grupy odbiorców: zarówno rodziców, nauczycieli, dziadków, mediów jak i uczniów.

Grupa/grupy docelowe:

Grupa docelowa projektu: dzieci w wieku szkolnym (6-13)

Grupa komunikacyjna: dziadkowie, rodzice i dzieci, nauczyciele i szkoły, uczniowie z klubów sportowych, aktywnie uprawiający sport, studenci i młodzi naukowcy, a także media opiniotwórcze, edukacyjne, kobiece, dziecięce.

Przyjęta strategia:
Analiza sytuacji wyjściowej zakładała wykorzystanie wielotorowej komunikacji skierowanej do różnych grup. By było to możliwe, postanowiliśmy wypracować nowe kanały i inaczej formułować przekaz,  zgodnie z celem głównym, ze względu na charakter grupy.

  • Za sprawą mediów lokalnych, chcieliśmy dotrzeć do nawet najmniejszych miejscowości, które miały stać się „terenowymi” przekaźnikami – głównych komunikatów programu. Zaplanowaliśmy by za ich pośrednictwem, zasięg ogólnopolskiego programu „Śniadaniowa Klasa” nabrał lokalnego charakteru z miejscowymi ambasadorami programu – mediami.
  • Na etapie planowania pojawił się również pomysł wybrania jednego głównego ambasadora akcji, który będzie spełniał określone warunki. Osoba taka miała prowadzić aktywny tryb życia i jej wizerunek musiał być rozpoznawalny w kręgach, do których kierowany były działania. Dodatkowo, rodzic z dziećmi w wieku szkolnym, dbający o rodzinne tradycje, również te związane ze spożywaniem posiłków. Osoba ta jako jedna z wielu, miała stać się ekspertem w dziedzinie prawidłowego odżywiania.
  • Poprzez poszerzanie kręgów grup komunikacyjnych – chcieliśmy wypracować zaplecze ekspertów, którego głównym celem (jak również naszym) było dobro dzieci/wnuków/uczniów/podopiecznych. Poprzez działania planowaliśmy również zwiększenie ilości informacji o  poprawnych nawykach żywienia. Zarówno dziadkowie, rodzice, nauczyciele, bezpośrednio zaangażowali się w propagowanie zasad zdrowego odżywiania i poprzez własną edukację wpływali na dzieci.
  • Zaplanowaliśmy również spotkania z redakcjami, na których wspólnie z dietetykami możliwe byłoby skomponowanie  śniadania i poznanie  sposobów na ich urozmaicenie. Poprzez takie działania chcieliśmy sprawić by każdy z dziennikarzy świadomy był również tego o czym pisze.
  • Podczas warsztatów dla rodziców, zaplanowaliśmy pokazanie w praktyce, jak w umiejętny sposób urozmaicić posiłki, by wydały się bardziej atrakcyjne dla dzieci, nawet jeżeli ma być to tylko zmiana formy podania, lub dodania kilku „kolorowych” składników.

 

Taki sposób prezentacji projektu dawał możliwość bardzo atrakcyjnego i dostosowanego przekazu trafiającego do wszystkich grup docelowych.

 

 

Prowadzone działania:
 

Projekt trwający od 1 stycznia 2013 do grudnia 2014, składał się z następujących etapów:

1)     Pozyskanie  patronów medialnych, honorowych, ambasadora projektu – dziennikarki - Anny Popek, której profil okazał się zgodny z zaplanowanymi wytycznymi

2)     Stworzenie sieci specjalistów – dietetyków współtworzących program „Śniadaniowa Klasa”, którzy stali się lokalnymi ambasadorami programu,

3)     Stworzenie bazy dziennikarzy – którzy mogliby być zainteresowani tematyką
i programem, nawiązanie współpracy, stworzenie bazy medialnej.

4)     Nawiązanie współpracy z klubami sportowymi z całej Polski – drużynami siatkówki, które zostały objęte specjalnym, miesięcznym programem opieki dietetycznej „Śniadaniowa Drużyna”

5)     Nawiązanie współpracy z blogerami kulinarnymi, i mediami internetowymi, w celach propagowania idei „mody” na  zdrowe odżywianie i jedzenie śniadań. Przygotowanie cyklu artykułów o poradach żywieniowych, przechowywaniu jedzenia, zdrowych zamiennikach tradycyjnych tłustych potraw. Przygotowanie kreatywnej wysyłki limitowanej edycji toreb śniadaniowych z wkładem izolacyjnym, stworzonych na potrzeby projektu

6)     Realizacja przyjętej strategii komunikacji projektu w celu osiągnięcia założonych celów:

a)      realizacja konkursu „Śniadaniowa Klasa” skierowanego do dzieci z klas od I do III szkół podstawowych.  Formuła konkursu przewidywała wspólne  przygotowanie zdrowego, drugiego śniadania w klasie (uczniowie wraz z nauczycielami, starszymi kolegami, rodzicami, dyrekcją itp.). Wspólny posiłek poprzedzony był lekcją na temat zdrowego odżywiania. Zdobytą wiedzę teoretyczną dzieci miały „przenieść” na swój śniadaniowy talerz.

b)      Organizacja interaktywnych warsztatów kulinarnych dla przedszkolaków, uczniów klas podstawowych i dorosłych. Wiedza o zdrowym odżywianiu została przedstawiona w atrakcyjnej formie dla najmłodszych: bezpłatnych warsztatach kulinarnych
z projektowania kanapek. W tym samym czasie mamy mogły skorzystać z porad wizażystki, kosmetyczki i dietetyka.

Celem było pokazanie, iż nie potrzeba wiele czasu by przygotować posiłek rano i zjeść go wspólnie. Podczas zajęć z dietetykiem, dorośli mogli poznać niezbędne tricki, którymi można zachęcić najmłodszych do jedzenia. Sztuka projektowania „atrakcyjnej” dla dziecka kanapki – może zachęcić go do zjedzenie, nawet dotychczas nie lubianych produktów.

c)      Organizacja cyklu wykładów otwartych na Uniwersytecie Trzeciego Wieku oraz na Targach Salon Zdrowie Seniora w Kielcach dla seniorów: w tym
opracowanie koncepcji warsztatów, wybór podwykonawców, wybór dietetyka, nawiązanie współpracy z Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej,

d)      Koordynacja spotkań edukacyjnych  z dietetykiem w szkołach. Spośród zgłoszonych do programu szkół wytypowanie 100. Zaproponowanie im terminu realizacji wykładu i warsztatów, przygotowanie lub wysłanie materiałów edukacyjnych które dystrybuowane były podczas wykładu.

e)      Organizacja śniadań redakcyjnych w wybranych koncernach mediowych (Hubert Burda Media, Edipresse Polska, Phoenix Press,  Bauer Media Group), oraz wydawnictwach (Wydawnictwo PTWP, Wiadomości Handlowe, Hurt i Detal, Wydawnictwo Media Direct,  Gruner + Jahr, Wydawnictwo VFP, Marquard Media Polska )­

f)        Organizacja akcji rozdawania śniadań  przed wybranymi biurowcami w Warszawie. Działania skierowane były do zapracowanych Polaków, którzy wychodzą z domu bez śniadania. Akcja połączona była z dystrybucją materiałów edukacyjnych (broszura „Jak pięknie i zdrowo wyglądać od rana”) które zawierały pomocne rady – jak zorganizować czas, by wystarczył na wszystkie czynności wykonywane o poranku.

g)      Organizacja wydarzenia sportowego „Aktywnego Dnia ze Śniadaniową Klasą” – rozgrywki sportowe między 10 drużynami uczniowskich klubów sportowych. Wytypowanie 10 drużyn, które finalnie przeszły przez wszystkie etapy programu. Organizacja rozgrywek, nagród dla uczestniczącej młodzieży, zaproszenie mediów na wydarzenie, którego głównym celem komunikacyjnym było przekonanie, że zdrowe odżywianie to również dobre wyniki, w szkole i na boisku.

h)      Opracowanie koncepcji felietonów w TVP 2, z udziałem ambasadorki Anny Popek
w „Pytaniu na Śniadanie” w okresie październik-listopad. Koordynacja prac i nadzór nad realizacją

7)     Opracowanie materiałów redakcyjnych na potrzeby promocji poszczególnych elementów
i działań programu w mediach. Promocja wszystkich elementów programu w mediach ogólnopolskich, opiniotwórczych, edukacyjnych, kobiecych, dziecięcych i lokalnych.

 

Ewaluacja (w tym widoczność w mediach)

Efekty organizacyjne:

a)      W wykładach z dietetykiem w szkole wzięło łącznie udział:  11 500 uczniów

b)      W konkursie „Śniadaniowa Klasa” 2013/14 wzięło udział łącznie ponad 640 szkół,

13 440 uczniów zarejestrowanych w systemie zgłoszeniowym –  dotarcie komunikatu na poziomie 250 tys. osób (nauczyciele, koledzy, rodzice, personel szkoły)

c)      W rozgrywkach „Śniadaniowej Drużyny” finalnie wzięło udział 10 uczniowskich klubów siatkówki, w miesięcznym programie cyklu warsztatów kulinarnych wzięło udział łącznie 1 500 zawodników, trenerów, rodziców

d)      Przez tydzień akcji rozdawania śniadań przed biurowcami w Warszawie rozdano 5000 kanapek oraz 10 000 broszur edukacyjnych

e)      W warsztatach kulinarnych  dla dzieci wzięło udział 5 150 uczestników (dzieci
i rodzice)

f)        W warsztatach dla dorosłych wzięło udział 2 200 rodziców

g)      W śniadaniach redakcyjnych wzięło udział 200 dziennikarzy

h) W wykładach dla seniorów wzięło udział 1 030 uczestników (seniorzy z dziećmi, seniorzy z wnukami itp.)

i) W całości działań edukacyjnych udział wzięło: 35 020 uczestników (uczniów, rodziców, przedszkolaków, sportowców itp.)

j)        średnio miesięcznie 150 publikacji – łączna liczba publikacji – 1 780
niektóre tytuły: (TVP 2, TVP Polonia, TVP Katowice, Przyjaciółka, Echo Dnia, Nasze Miasto, Super Express, Tele Tydzień, Zdrowie, Uroda, Flesz, Dobre Rady, Świat Kobiety, Naj, Tina, Pani Domu, Kuchnia, Cogito, Handel, Zycie Handlowe, Hurt & Detal, Barwy Życia, Kronika Beskidzka, Polska Gotuje, Gazeta Wyborcza, Dziennik Polski, Dziennik Zachodni, Onet.pl, wp.pl, i wiele innych tytułów)

k)      Każdy felieton i program z cyklu dot. programu „Śniadaniowa Klasa”  w „Pytaniu na Śniadanie” w TVP 2 oglądało średnio 180 000 widzów. (na podstawie danych udostępnionych przez TVP 2)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin