.

Dialog społeczny dotyczący budowy terminalu LNG w Świnoujściu

dodano: 
20.02.2015

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

Polskie LNG S.A./Hill+Knowlton Stretegies

Tytuł:
Terminal LNG w Świnoujściu – od wątpliwości i podejrzliwości do zaufania i współpracy, historia pisana dialogiem

Autor:
Polskie LNG S.A. przy wsparciu Hill+Knowlton Stretegies.

Analiza sytuacji:
Duże inwestycje infrastrukturalne niemal zawsze związane są z problemami wynikającymi z oporu i niezadowolenia środowisk lokalnych. Źródłem konfliktów jest zwykle niedoinformowanie interesariuszy, brak bezpośredniej komunikacji z inwestorem, związane z tym powielanie błędnych informacji, a co za tym idzie brak podstawowego zrozumienia dla działań spółki.

Narastający w ten sposób konflikt może doprowadzić nie tylko do opóźnień, ale także do wstrzymania, a nawet odstąpienia od realizowanej inwestycji. Tego typu następstw chciała uniknąć spółka Polskie LNG. Ze względu na gigantyczne rozmiary,  budowany przez spółkę pierwszy w Polsce terminal do odbioru skroplonego gazu LNG budził obawy i niepokoje mieszkańców Świnoujścia, wynikające przede wszystkim z niewiedzy dot. jego oddziaływania społecznego i środowiskowego, jak również położenia w nadmorskiej miejscowości uzdrowiskowej. W badaniu przeprowadzonym w 2010 r. („Gazoport w Świnoujściu” Millward Brown) ponad połowa ankietowanych wskazywała na takie obawy jak: ryzyko awarii, wypadków, wzrost zanieczyszczenia środowiska oraz zagrożenia terrorystyczne. W 2012 r. aż 82% wskazało na potrzebę edukacji w tym temacie („Badanie społecznego postrzegania budowy i eksploatacji terminalu LNG”, Olpress Gliwice).

Celem projektu Dialog Społeczny było pozyskanie akceptacji lokalnej społeczności dla inwestycji, która będzie mieć ogromny wpływ na jej życie. Dla spółki kluczowe było również nawiązanie prawdziwej, długotrwałej relacji z lokalną społecznością oraz edukacja mieszkańców Świnoujścia i Polaków na temat inwestycji. Z kolei społeczności lokalnej Dialog miał umożliwić lepsze zrozumienie intencji spółki i procesu budowy terminalu LNG oraz umożliwić realny wpływ na rozwój Świnoujścia.

Działania – dialog z interesariuszami:
Najważniejszym etapem była właściwa identyfikacja grup docelowych, tak by w budowaniu relacji nie pominąć nikogo, kto miał lub mógłby mieć istotny wpływ na realizację inwestycji, dlatego temu procesowi poświęciliśmy aż 3 miesiące.

Kolejnym etapem procesu było otwarte i bezpośrednie zaangażowanie kluczowych interesariuszy w dyskusję podczas sesji dialogowej przeprowadzonej w marcu 2013 r. w Świnoujściu, w trakcie której interesariusze zgłaszali swoje oczekiwania wobec spółki. W sesji wzięli udział interesariusze zewnętrzni i wewnętrzni, którzy wspierani przez niezależnych moderatorów wypowiadali się na temat spółki i możliwości jej zaangażowania w następujących obszarach: ochrona środowiska, bezpieczeństwo i edukacja oraz polityka lokalna. Przy zaangażowaniu pracowników spółki, do każdego ze zgłoszonych oczekiwań przygotowana została odpowiedź wraz z propozycją działań, jakie spółka zobowiązała się podjąć.
Ostatnim etapem była organizacja drugiej sesji dialogowej. Podczas niej Polskie LNG  zakomunikowała odpowiedzi na oczekiwania oraz zaprezentowała plan działań.

Równolegle spółka realizowała projekty edukacyjne w tym  m.in. uruchomienie unikalnego portalu edukacyjnego www.lng.edu.pl, zawierającego kluczowe treści związane z budową terminalu, m.in. wpływ na bezpieczeństwo energetyczne kraju, zastosowane technologie, bezpieczeństwo inwestycji oraz jej oddziaływanie na otoczenie społeczne i środowiskowe. Dzięki tak kompleksowemu kompendium wiedzy interesariusze mają dostęp do sprawdzonych i rzetelnych informacji.

Rezultaty działań
Realnym rezultatem sesji dialogowych są 2 duże inicjatywy ukierunkowane na rozwój Świnoujścia. Pierwszą z nich jest Fundusz Wspierania Inicjatyw Lokalnych, w którego Radzie zasiadają przedstawiciele uczestników sesji, lokalnych instytucji i władz, których celem jest wybór najbardziej pożytecznych lokalnych projektów Niedawno zakończyła się I edycja, w której  dofinansowanie otrzymały 22 projekty, realizowane w Świnoujściu i okolicach. Wśród beneficjentów są stowarzyszenia, kluby, fundacje, szkoły i służby publiczne, a nagrodzone inicjatywy realizowane będą jeszcze w tym  roku.
Drugą inicjatywą, która powstała w wyniku Dialogu jest unikalny na skalę krajową program Bezpieczne Miasto. Program łączy naukę zasad udzielania pierwszej pomocy w ramach projektów „Bezpieczna szkoła” i „Bezpieczna plaża” ze szkoleniami podnoszącymi kwalifikacje służb medycznych i mundurowych („Kompetentne służby”)

Przedsięwzięcie o takim rozmachu nie było dotąd realizowane w żadnym innym polskim mieście: program obejmuje szkoły podstawowe i gimnazjalne, szpital, służby mundurowe. Zakres działań związanych z bezpieczeństwem jest bardzo szeroki – od edukacji prowadzonej w placówkach oświatowych, kąpieliskach i plażach po konkretne wsparcie materialne dla służb działających na terenie miasta. W „Bezpiecznym mieście” Polskie LNG przejmuje znaczną część odpowiedzialności za mieszkańców Świnoujścia od lokalnej administracji.
Podjęte wobec mieszkańców Świnoujścia zobowiązania PLNG zostały bardzo dobrze odebrane: prawie75% ankietowanych uznało, iż odpowiadają one na zgłaszane potrzeby, a 82% uznało efekty sesji za konstruktywne i konkretne („Raport z sesji dialogowej”, H+K Strategies)
Natomiast nadrzędnym efektem projektu jest zdecydowany wzrost poparcia dla inwestycji –obecnie 82% mieszkańców Świnoujścia deklaruje, że budowa terminala LNG to powód do dumy, co czyni ich prawdziwymi rzecznikami inwestycji. Przed dialogiem połowa mieszkańców nie akceptowała inwestycji. („Polskie LNG – znajomość i wizerunek inwestycji”, TNS Polska)

Wszystkie prowadzone działania przyczyniły się także do zbudowania świadomości inwestycji na poziomie 99% w Świnoujściu, ale i coraz większą wiedzy o terminalu w Świnoujściu w regionie
i wśród ogółu Polaków.

 

Nagrody:

Złote Spinacze 2014 w kategoriach: PR korporacyjny oraz przemysł, transport, logistyka

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin