W ciągu zaledwie kilku dni temat nocnego spotkania Szymona Hołowni z członkami PiS-u wygenerował ponad 2 mln interakcji w mediach społecznościowych, a ponad 90 proc. wpisów było krytycznych wobec postawy Marszałka Sejmu. To jednoznacznie pokazuje skalę emocji polskich wyborców wywołanych tym wydarzeniem. Komentarze, udostępnienia czy reakcje pojawiały się głównie na YouTubie, Facebooku oraz platformie X i wygenerowały zasięg wynoszący 135 mln kontaktów z przekazem – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.
Zgodnie z ustaleniami dziennikarzy Radia ZET, „Faktu” i „Newsweeka” w nocy z 3 na 4 lipca 2025 roku w mieszkaniu europosła PiS Adama Bielana doszło do nieformalnego spotkania Marszałka Sejmu Szymona Hołowni i senatora PSL Michała Kamińskiego z członkami PiS, w tym z Jarosławem Kaczyńskim. Informacja o wydarzeniu, która miała zostać zachowana w tajemnicy, wywołała burzę w sieci i znacząco wpłynęła na wizerunek lidera Polski 2050.
Ponad 90 proc. negatywnych komentarzy i reakcji internautów
Analiza wydźwięku treści w mediach społecznościowych dotyczących sprawy jednoznacznie wskazuje na negatywne emocje: 64 proc. reakcji wyrażało smutek, a 25 proc. – złość. We wpisach było również sporo żalu i rozczarowania. Reakcje pozytywne były statystycznie niemal niezauważalne. Wśród komentarzy dominowały słowa takie jak „zdrada”, „rozczarowanie”, „upadek”, „niewytłumaczalne”. Wpisy „zdrajca to zdrajca, nigdy mu nie zaufam” czy „żadne tłumaczenia mnie nie przekonują” były powtarzane przez użytkowników niezależnie od ich preferencji politycznych.
Określenia ze słowem „zdrajca” lub „zdrada” występowały w 11 proc. wszystkich wpisów, a najczęściej powtarzaną frazą było „pod osłoną nocy” – pojawiła się aż 664 razy, stając się symbolem braku transparentności w działaniach polityków. Część komentarzy wprost mówi o tym, że Hołownia „kolaboruje z Bielanem i Kaczyńskim”, a krytyczne komunikaty pojawiały się nie tylko w treściach postów, lecz także w licznych memach.
Źródło: demotywatory.pl, dostęp: 9.07.2025
Brak mocnej frakcji broniącej Hołownię
Oświadczenie Szymona Hołowni, w którym próbował tłumaczyć spotkanie z Bielanem jako „element dialogu w polityce”, nie zyskało zrozumienia ani akceptacji. Komentatorzy podkreślali, że „rozmowa tak, ale nie pod osłoną nocy”.
Wśród najbardziej emocjonalnych komentarzy znalazły się wezwania do dymisji marszałka Sejmu. Często towarzyszyły im emotikony złości i hasztagi nawołujące do ustąpienia z funkcji. Znamienne było to, że krytyczne głosy płynęły zarówno ze strony wyborców opozycyjnych, jak i osób sympatyzujących z obozem rządzącym. Nie wykształciła się żadna widoczna frakcja broniąca Hołowni – co jest rzadkością w takich sytuacjach.
Porównania z Kukizem
Jednym z ciekawszych zjawisk był wysyp porównań Szymona Hołowni do Pawła Kukiza – zwłaszcza w kontekście politycznej ewolucji, utraty zaufania i zarzutów o zmianę kursu. Takie porównania miały często formę ironicznych komentarzy lub grafik satyrycznych, które rozprzestrzeniały się wiralowo.
Źródło: facebook.com/sokzburaka, dostęp: 8.07.2025
Roman Giertych, Tomasz Lis i Sok z Buraka wśród TOP źródeł
Analiza źródeł zaangażowania pokazuje, że największą aktywność w dyskusji wygenerowały kanały o zróżnicowanych profilach – zarówno satyrycznych, informacyjnych, jak i politycznych. Na pierwszym miejscu znalazł się profil Romana Giertycha na platformie X, który aktywnie zabierał głos w sprawie i zebrał 99,6 tys. reakcji. Sporą aktywność analitycy IMM odnotowali także na profilu Tomasza Lisa na X. Jego wpisy wygenerowały 73,7 tys. interakcji. SokzBuraka na Facebooku zebrał ponad 39,5 tys. interakcji, niemal tyle samo (39,3 tys.) wygenerował Kanał Zero na YouTub’ie. Wysokie miejsca zajęły też profile Tomasza Gduli (35,8 tys. interakcji na YouTub’ie) oraz Jana Pińskiego (33 tys. interakcji na YouTub’ie).
2 mln komentarzy, reakcji i udostępnień użytkowników
Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował blisko 4,6 tys. publikacji w mediach społecznościowych z okresu 4-7 lipca 2025 roku, pod którymi pojawiło się ponad 160 tys. komentarzy oraz blisko 1,8 mln reakcji użytkowników. Aktywność w internecie dotycząca kontrowersyjnego spotkania wygenerowała zasięg na poziomie 135 mln, co oznacza, że statystyczna osoba w Polsce powyżej 15 roku życia mogła mieć kontakt z badanymi treściami średnio 4 razy.
Źródło: IMM
„Spotkanie z Adamem Bielanem – nawet jeśli miało charakter konsultacyjny czy prywatny – zostało przez opinię publiczną odczytane jako symboliczny gest odejścia od ideałów i wartości deklarowanych przez Szymona Hołownię” – wskazuje Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM. „Skala reakcji i intensywność emocji pokazują, że dla dużej części wyborców nie chodzi tylko o pojedyncze wydarzenie, lecz także o kumulację oburzenia, poczucia zdrady i zawodu, które może mieć trwałe konsekwencje wizerunkowe” – podsumowuje ekspert IMM.
O raporcie
Analiza IMM, przeprowadzona w okresie 4-7 lipca 2025 roku, obejmowała posty, komentarze, udostępnienia i reakcje social mediach, dotyczące „nocnego spotkania” Szymona Hołowni z członkami PiS. Badanie objęło 4 588 postów i wideo oraz 2 069 128 interakcji z tymi treściami (komentarze, udostępnienia, reakcje)
Zdjęcie główne: facebook.com/szymonholowniaoficjalny


