piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaRaportyZmarzlik najpopularniejszym żużlowcem, Stelmet Falubaz pierwszy wśród klubów

Zmarzlik najpopularniejszym żużlowcem, Stelmet Falubaz pierwszy wśród klubów

Wraz z zakończeniem zasadniczej części sezonu 2025 PGE Ekstraligi eksperci z Instytutu Monitorowania Mediów przeanalizowali aktywność sportowców oraz klubów żużlowych na Instagramie i Facebooku. Badanie pokazało, że to wpisy zawodników o ich wypadkach i kontuzjach najbardziej angażują kibiców. Żużlowcy z Orlen Oil Motor Lublin mają najwięcej obserwujących zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku. Z kolei Stelmet Falubaz Zielona Góra może się poszczycić profilem klubowym z największą liczbą fanów na obu platformach.

Źródło: IMM

Zgodnie z danymi z 10 sierpnia 2025 roku 95 proc. żużlowców PGE Ekstraligi prowadzi konto na Instagramie. Mediana (wartość środkowa) to 7955 obserwujących. Z kolei na Facebooku konto ma 88 proc. zawodników, a mediana to 3804 obserwujących.

W  postach żużlowców PGE Ekstraligi, opublikowanych między 11 kwietnia a 10 sierpnia 2025 roku (zasadnicza część sezonu), przybliżane jest ich życie zawodowe oraz prywatne. Komunikacja sportowców z fanami za pośrednictwem Instagrama i Facebooka jest bezpośrednia i emocjonalna, a poruszane tematy można podzielić na kilka głównych kategorii.

„Główną zaobserwowaną praktyką jest tzw. cross-posting, czyli publikowanie tej samej treści w różnych mediach społecznościowych. Zarówno teksty, zdjęcia, jak i hashtagi są w większości przypadków identyczne” – zauważa Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM.

Wpisy na Facebooku, podobnie jak na Instagramie, koncentrują się na tych samych, kluczowych tematach, które kompleksowo obrazują życie profesjonalnego sportowca:

  • Relacje z zawodów: informowanie o zwycięstwach i porażkach, z podobnym emocjonalnym nacechowaniem – euforią po wygranych i refleksją po przegranych.
  • Kontuzje i rehabilitacja: otwarta komunikacja na temat urazów, podziękowania dla lekarzy i kibiców oraz dokumentowanie procesu powrotu do zdrowia.
  • Wdzięczność: wyrazy uznania dla fanów, mechaników, zespołów i sponsorów są stałym elementem komunikacji.
  • Życie prywatne: dzielenie się momentami spędzonymi z rodziną, realizowaniem hobby czy osobistymi przemyśleniami.
  • Ogłoszenia: informowanie o nowych kontraktach czy akcjach charytatywnych.

Bartosz Zmarzlik z największą społecznością na Instagramie

Największą społeczność na Instagramie – 119 tys. – zbudował Bartosz Zmarzlik. Liczba fanów śledzących jego profil jest większa od każdego kanału klubowego PGE Ekstraligi. Na drugiej pozycji znalazł się Artiom Łaguta. Żużlowca Betard Sparty Wrocław obserwuje prawie 95 tys. osób. Na trzecim miejscu uplasował się kolejny zawodnik klubu z Wrocławia – Maciej Janowski – z wynikiem ok. 75 tys. obserwujących.

Sumując obserwujących żużlowców z każdej drużyny, na pierwszym miejscu uplasował się Orlen Oil Motor Lublin. Na drugiej pozycji jest Betard Sparta Wrocław. Na trzecim miejscu uplasował się Krono-Plast Włókniarz Częstochowa.

Biorąc pod uwagę profile własne klubów na Instagramie, najwięcej obserwujących mają: Stelmet Falubaz Zielona Góra (ok. 42,5 tys.), Betard Sparta Wrocław (ok. 38 tys.) i Orlen Oil Motor Lublin (ok. 35 tys.). Średnia ośmiu klubów żużlowych PGE Ekstraligi w tym medium społecznościowym to ok. 29,6 tys. obserwujących. Dla porównania średnia 18 klubów piłkarskich PKO BP Ekstraklasy to ok. 95 tys. obserwujących.

Największą liczbę polubień i komentarzy w części zasadniczej sezonu 2025 zebrał Artiom Łaguta. Za nim znaleźli się Bartosz Zmarzlik i Wiktor Lampart. Łaguta – zawodnik z trzecią najlepszą średnią biegową w sezonie zasadniczym – ponad połowę polubień (140 tys.) zebrał przy dwóch rolkach (treningowy start na torze oraz jazda po torze motocrossowym).

Źródło: instagram.com/laguta222

Źródło: instagram.com/laguta222


„Od momentu wejścia w rywalizację z TikTokiem Instagram promuje Reels mocniej niż inne formaty. Trafiają one także do osób, które nie obserwują autora, więc baza potencjalnych »lajków« jest większa – dlatego pierwsze pięć materiałów z największą liczbą polubień to właśnie rolki” – komentuje Tomasz Lubieniecki.

Jak zauważa ekspert IMM, ponadto aż 4 z 5 postów z największą liczbą komentarzy dotyczyło kontuzji po wypadkach żużlowców. „Żużel od lat uznawany jest za jeden z najbardziej kontuzjogennych sportów motorowych. Brak hamulców, wysokie prędkości i bliski kontakt zawodników sprawiają, że ryzyko wypadku jest wpisane w ten sport. Posty żużlowców dotyczące wypadków i kontuzji generują wyjątkowo dużo komentarzy z kilku powodów” – zauważa Lubieniecki. „Po pierwsze, budzą silne emocje – od niepokoju o zdrowie zawodnika przez empatię aż po chęć wyrażenia wsparcia. Po drugie, żużel ma bardzo lojalną społeczność fanów, którzy czują osobistą więź z zawodnikami i reagują na każdy kryzys. Po trzecie, wypadek na torze to często moment kulminacyjny meczu lub nawet całego sezonu, który kibice długo analizują – chcą dowiedzieć się szczegółów, wymienić opinie i być częścią sportowej narracji” – tłumaczy ekspert IMM.

Najwięcej obserwujących zebrali zawodnicy Orlen Oil Motor Lublin

Najwięcej fanów na Facebooku (102 tys.), tak samo jak na Instagramie, ma Bartosz Zmarzlik. Na drugiej pozycji jest Maciej Janowski – żużlowca Betard Sparty Wrocław obserwuje 77 tys. osób. Na trzecim miejscu uplasował się zawodnik Pres Grupa Deweloperska Toruń – Emil Sajfutdinow – z wynikiem ok. 68 tys. obserwujących.

Sumując obserwujących żużlowców z każdej drużyny, na pierwszym miejscu uplasował się Orlen Oil Motor Lublin (tak samo jak na Instagramie) z ok. 196 tys. obserwujących. Na drugiej pozycji jest Pres Grupa Deweloperska Toruń. Na trzecim miejscu znalazła się Betard Sparta Wrocław.

Źródło: IMM

Biorąc pod uwagę profile własne klubów na Instagramie, najwięcej obserwujących mają: Stelmet Falubaz Zielona Góra (ok. 100 tys.), Gezet Stal Gorzów (ok. 90 tys.) i Betard Sparta Wrocław (ok. 67 tys.). Średnia ośmiu klubów PGE Ekstraligi w tym medium społecznościowym to ok. 64 tys. obserwujących.

Na Facebooku największą liczbę polubień i komentarzy w analizowanym okresie  zebrał Bartosz Zmarzlik.  Największe zaangażowanie wygenerowała rolka naszego mistrza świata z informacją, że wraz z Orlen Team ufunduje nowy motocykl i kask 11-letniemu Kubie, któremu skradziono cały sprzęt. Za Zmarzlikiem znaleźli się Patryk Dudek i Maciej Janowski.

Źródło: facebook.com/zmarzlik95


„Warto zauważyć, że klubowe profile na Facebooku mają ponad dwa razy więcej obserwujących na Facebooku niż na Instagramie. Z kolei sami zawodnicy tych klubów mają o 50 proc. więcej obserwujących na Instagramie niż na Facebooku. Na Instagramie kibice również wykazują się dużo wyższym zaangażowaniem – dwukrotnie większa suma polubień i komentarzy niż na Facebooku” – komentuje Tomasz Lubieniecki z IMM.

O badaniu

Analiza objęła posty opublikowane w dniach 11 kwietnia – 10 sierpnia 2025 roku na oficjalnych profilach na Instagramie i Facebooku zawodników przypisanych do kadr klubów PGE Ekstraligi (według stanu na 11 sierpnia 2025 roku). Łącznie zbadano publiczne profile 78 żużlowców. Dodatkowo przeanalizowano kanały własne klubów PGE Ekstraligi

Zdjęcie główne: facebook.com/zmarzlik95

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj