.

Analiza ofert pracy dla PR-owców - lipiec 2007

dodano: 
07.08.2007

Autor:

PRoto
komentarzy: 
3

Historyczny rekord 
Wszyscy wydawałoby się - odpoczywają na wakacjach, a w PR - gorące przygotowania do sezonu. Widocznie nadal brakuje fachowców do pracy w branży, bo liczba ofert regularnie rośnie, a szczyt osiągnęła właśnie w lipcu.  Lipcowy raport PRoto zawiera analizę aż 144 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. W tym miesiącu ukazało się o 48 ogłoszeń więcej niż w czerwcu tego roku, i aż o 77 więcej niż w lipcu roku poprzedniego. To zdecydowany skok, który sprawia, że lipiec 2007 jest na pierwszym miejscu pod względem liczby ofert pracy od początku przygotowywania raportu (wrzesień 2004). Aż strach pomyśleć, co będzie się działo we wrześniu. Jeśli na rynku nic się nie zmieni, to obecni specjaliści będą musieli pracować jeszcze dłużej po godzinach.

W analizowanym miesiącu letnim pracowników i praktykantów poszukiwały firmy i instytucje, w tym m.in.: Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, BRE Bank, Caritas Archidiecezji Łódzkiej, Cyfrowy Polsat, Energetyka Południe, European Investment Bank, LG Electronics, L'Oreal, Miasto Ozorków, Microsoft, Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice, Centrum Zastosowań i Analiz Marketingowych Norte, Ośrodek Badania Opinii Publicznej, PKN Orlen, Ministerstwo Skarbu, Tesco Polska, TVN, Wydawnictwo Prószyński i S-ka oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich: 180º PR, Ciszewski PR, Core PR, e.c.h.o., Edelman Polska, Euro RSCG, Fine Art Communications, Glaubicz Garwolińska Consultants, Harder&Harder, Kuźnia PR, On Board, Oxy Group, Pegasus PR, Pleon, PR Kwadrat, Prestige Public Relations, Principle, Rowland Communications, Studio Prowokacja, Tauber Promotion i United PR.

Wykres 1


Najwięcej ogłoszeń w lipcu znalazło się na stronach serwisów rekrutacyjnych - 63, na skrzynkę redakcyjną PRoto nadesłano 53 oferty, a 28 było zamieszczonych w prasie. Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”. Większość z nich była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana była do potencjalnych specjalistów, 15 ofert przesłanych do PRoto dotyczyło stażu lub praktyk.

Wykres 2


Tradycyjnie najwięcej ofert pochodziło z województwa mazowieckiego – 76 ogłoszeń, z czego przeważająca część pracodawców ma swoje biura w Warszawie. Na drugim miejscu znalazło się województwo dolnośląskie, z którego było 10 ofert, następnie łódzkie – 8, małopolskie – 6, wielkopolskie – 3, a po dwa ogłoszenia z województw: podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego oraz po jednym z pozostałych. W tym miesiącu PR-owców poszukiwała cała Polska; wiąże się to z publikacją ogłoszenia przez międzynarodową grupę firm produkcyjnych, handlowych i transportowych, która poszukiwała menedżerów ds. komunikacji (PR) we wszystkich województwach. 27 pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.

Wykres 3


W lipcu najczęściej poszukiwano specjalistów – 58 ogłoszeń. Znacząco natomiast wzrosła liczba ofert dotyczących stanowisk managerskich/dyrektorskich – 53 w porównaniu z 19 z ubiegłego miesiąca, 18 ofert – stanowisk przeznaczonych dla asystentów/konsultantów. Pracodawcy poszukiwali także 15 praktykantów i/lub stażystów (wyk. 4).

Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta)


W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (92 spośród 144 ogłoszeń). W czterech ogłoszeniach wymagano znajomości francuskiego, w kolejnych czterech poza angielskim dobrze widziana była także umiejętność posługiwania się innym językiem obcym. Również w ofertach, obok angielskiego, pojawiła się jako atut znajomość niemieckiego, hiszpańskiego, włoskiego i francuskiego. Jeden z pracodawców wymagał znajomości języka angielskiego i francuskiego, a umiejętność posługiwania się trzecim językiem byłaby dodatkową zaletą. W 38 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie (wyk. 5).

Wykres 5


W badanym okresie w branży media/marketing pojawiły się 54 ogłoszenia. Sześć ofert pochodziło z branży edukacyjnej, pięć – z IT, po cztery – z handlowej i finansowej/ubezpieczeniowej, po trzy – z doradztwa personalnego i energetyki, po dwa z branż: deweloperskiej, FMCG i wydawniczej (wyk. 6).
 
Wykres 6


Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account coordinator
• Account executive
• Account manager
• Assistant account manager
• Asystent / Asystentka ds. marketingu i PR
• Asystent projektu
• Asystent zarządu/koordynator biura zarządu
• Asystent/Asystentka ds. komunikacji
• Dyrektor ds. marketingu/PR
• Event manager
• Junior account executive
• Junior account manager
• Junior communication officer
• Key account manager
• Kierownik działu PR
• Kierownik działu promocji
• Koordynator ds. akcji i promocji
• Koordynator ds. public relations
• Manager ds. PR
• Menedżer ds. komunikacji (PR)
• Podinspektor w biurze prasowym
• PR&advisor relations manager
• PR account executive
• PR account manager
• PR coordinator for the Polish market
• PR executive
• PR manager
• PR/marketing specialist
• Pracownik biura komunikacji społecznej
• Praktykant/ka/ stażysta/ka w dziale PR
• Prezes nowej spółki PR
• Public relations senior
• Rzecznik prasowy
• Senior account executive
• Senior account manager
• Senior PR manager
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. komunikacji korporacyjnej
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. promocji projektów edukacyjnych
• Specjalista ds. RI
• Stażysta

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach.
Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto,
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
- www.pracuj.pl
- www.hrk.pl
- www.press.pl
- www.jobpilot.pl
- www.aaaby.pl
- www.gratka.pl
- praca.onet.pl
- www.jobsales.pl
- www.wakaty.com.pl
- www.topjobs.pl
- www.jobs.pl
- www.bigram.pl
- www.grafton.pl
- www.jobaid.pl

Do analizy wybierane są ogłoszenia:
- oferujące pracę dla PR-owców - z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
- oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

komentarzy:
3

Komentarze

(3)
Dodaj komentarz
11.09.2007
16:45:29
Ze względu na n...
(11.09.2007 16:45:29)
A ty "realistka" co taka bojowa jesteś? Pisze co myśle, mam prawo do swojej opini i żali. Jak Ci sie nie podoba to nie czytaj i nie komentuj mądralo. Ciekawe co ty rbisz takiego konstruktywnego lub twórczego ?
30.08.2007
13:49:44
realistka
(30.08.2007 13:49:44)
Ale o Ci chodzi człowieku? Kogo nazywasz "firemkami PR" i za co masz do nich pretensję? że nie promują Polski i Polaków? Jak im ktoś za to płaci to promują, a jak nie płaci to nie promują, bo musza pracować dla klientow którzy płacą. Nie podoba ci się twoja praca? to ją zmień. Nie chcesz pracować w Warszawie tylko w regionie? - no to szukaj pracy w regionie. Nikt tam nie szuka piarowca? No to załóż swoją firmę, spróbuj sprzedać swoje usługi w regionie i potem promuj szczęściliwe swoją firmę, swoich klientów i swój region. I nie wylewaj tu takich żalów, bo z tego co napisałeś wyłania się obraz dość żałosny: chcę lepszej pracy, chce pracowac w swoim regionie, chce żeby "firemki Pr" (których najwyraźniej nie lubię, lub którym zazdroszczę, lub które mnie po prostu denerwują) promowały mój region, chcę więcej zarabiać i nikt mi tego wszystkiego nie chce dać. buuu.
28.08.2007
11:02:22
Ze względu na n...
(28.08.2007 11:02:22)
Jestem pracownikiem jednego z banków spółdzielczych, zajmując sie marketingiem i sprzedazą zewętrzną na terenie województwa lubuskiego. Mój bank nie inwestuje prawie nic w reklame i wizerunek zewnętrzny, jedyna inwestycja jestem chyba ja, ale cóż może zdziałać jeden człowiek na zachodzie Polski chcacy coś zrobić żeby uczciwie zarobić. Patrząc na te ogłoszenia i komąntarze: śmiać mi sie chce. Tylko widać Warszawę i Łódż. A co z resztą Polsi z innymi miastami, czy tam nie działa PR???? Czy zachód Polski lub wschód to faktycznie Dziki Zachód? Mam dziwne wrażewnie że społeczność i firmy z innych części Polski niż centralna są traktowani jako konsumenci tego co opracuja lub wymyślą lub sprzedają spece od PR z duzych miasteczek. Prosze pomyśleć o tym jak by była postrzegana Polska lub mniejsze miasta i regiony gdyby te firemki PR , które się chwala swoimi pomysłami i osiągnięciami, zaczeły prace od podstaw. Promujac nas Polaków i Polskę jako nie zaścianek ale jako atrakcyjne regiony i miasteczka , pod wzgledem turystycznym , konsumenckim i medialnym. Przecież naszym skarbem sa ludzie i przyroda. A Firemki PR uważaja że skarbem sa konsumenci . Bład w myśleniu, który daje chwilowy sukces , mikroekonomiczny. Troche się rozpisałem, bo mnie diabli biora jak czytam niektóre analizy rynku PR i rynku pracy PR. Tez bym chciał dostać dobre stanowisko i móc się realizować zawodowo ale nie w stolicy tylko w swoim regionie. Promujać i sprzedajac firme dla której pracuję i promując i relklamując region , gdzie mieszkam. Pozdrawiam wszystkich.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter


 

Akceptuję regulamin