.

Analiza ofert pracy dla PR-owców – lipiec 2010

dodano: 
04.08.2010

Autor:

PRoto.pl
komentarzy: 
1

Świetny początek drugiego półrocza 2010 - 171 ofert pracy w lipcu

Raport PRoto.pl za lipiec 2010 roku zawiera analizę 171 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. To prawie 30 procent więcej niż w czerwcu tego roku i o 20 proc. więcej niż w lipcu 2009.

W analizowanym miesiącu PR-owców poszukiwały głównie firmy i instytucje (82 ogłoszenia), w tym m.in.:
Francuska Agencja Rozwoju Turystyki, British American Tobacco, Citi Handlowy, Skanska,Caterina, Fundusz Hipoteczny DOM, Groupon, Grupa Kapitałowa Comarch, Grupa Kapitałowa Trinity, Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Muzeum Narodowe w Krakowie, PKO Bank Polski, Provident Polska, Raiffeisen Bank Polska, redNet Media, Royal Unibrew Polska, Stowarzyszenie WIOSNA, Trigon Dom Maklerski, Uniwersytet Łódzki, UPC Polska czy Żywiec Zdrój.

Mniej ofert zamieściły agencje (62 oferty),  tym m.in: 180° Public Relations, Grupa Adweb, Ciszewski Financial Communications, Ciszewski Public Relations, Edelman Polska, Eskadra Publica, Euro RSCG Sensors, First Public Relations, Fleishman-Hillard, Genesis PR, Hill & Knowlton, Multi Communications, On Board, Sigma czy Weber Shandwick

27 ofert pochodziło od pośredników.

Jedno ogłoszenie odnosiło się do zatrudnienia poza granicami Polski (Niemcy – firma Media Consulta). Nie uwzględnia się jego jednak w całym raporcie.

Wykres 1.

 

Warto zwrócić uwagę, że w tym miesiącu pracodawcy z branży PR zdecydowanie postawili na PRoto.pl, które w lipcu, jak i w poprzednich miesiącach bieżącego roku, było bezkonkurencyjnym źródłem ofert dla zatrudnianych w public relations. Nawet popularny serwis Pracuj.pl zamieścił ponad dwa razy mniej ogłoszeń niż PRoto.pl (relacja 47 do 98).

Większość ogłoszeń była, tradycyjnie już, związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. Blisko 22 proc. (dokładnie 21, 6 – mniej niż w czerwcu, w którym oferty dla stażystów stanowiły 25,75 proc. ogółu) było przeznaczonych dla stażystów/praktykantów.  Większość z nich (21 z 37 ofert) zamieściły agencje PR-owskie. W czerwcu najwyraźniej widać było więc wakacje – liczba ofert dla praktykantów w poprzedni miesiącu przekroczyła 25 proc.

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto.pl zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.

 

Wykres 2.

 

 

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie: PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)

Tab.1.

W badanym okresie najwięcej ofert, podobnie jak w miesiącach poprzednich, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – było to 101 spośród 171 ogłoszeń.

18 ofert pochodziło z województwa małopolskiego, 12 - z dolnośląskiego. 11 ofert zamieścili pracodawcy z województwa śląskiego, 8 – z łódzkiego, 6 – z wielkopolskiego, a 3 – z pomorskiego. Po dwa ogłoszenia dotyczyły zatrudnienia w województwach podkarpackim, podlaskim i świętokrzyskim, a pojedyncze oferty pochodziły z pozostałych województw.


Wykres 3.

 

W lipcu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów. To do nich właśnie skierowano 74 spośród 171 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (27 ofert, o 10 więcej niż w czerwcu). Zapotrzebowanie na managerów, w porównaniu z poprzednim miesiącem, nieco spadło (w poprzednim miesiącu ogłoszenia dla managerów stanowiły 25,75 proc. wszystkich ofert, w lipcu było to 22,2 proc.).

Wykres 4.

 

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (107 spośród 171 ogłoszeń). W pojedynczych ogłoszeniach zaznaczano, że znajomość innego języka obcego, obok angielskiego, będzie atutem. Była to umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, francuskim lub rosyjskim. W jednym ogłoszeniu francuski był wymogiem koniecznym.

W aż 57 (czyli w nieco ponad 33 proc.) ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać. Ponadto PR-owiec w Polsce komunikuje się głównie z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą, a więc i znajomość języków obcych nie musi być dla niego obligatoryjna. Co więcej, warto pamiętać, że ponad 20 proc. ofert pracy skierowana była do praktykantów. Od nich raczej nie wymaga się znajomości języka obcego i brak takiej umiejętności nie wyklucza go zwykle z praktyk.

 

Wykres 5.

W badanym okresie 68 ofert pracy dotyczyło zatrudnienia branży media i marketing, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych lub firm działających na rynku mediów. W wartoóściach bezwzględnych to o pięć ofert mniej z agencji niż w czerwcu. Samych ogłoszeń jest jednak o 39 więcej - pokazuje to wyraźnie, jak bardzo wzrosło zainteresowanie PR-owcami ze strony firm.

21 ofert pochodziło od fundacji i stowarzyszeń (w tym aż 16 z jednego stowarzyszenia, działającego w całej Polsce), a 13 – z branży IT. 9 ofert zamieścili pracodawcy z sektora bankowości/finansów i ubezpieczeń, a 7 – z FMCG. Cztery ofert pochodziły od firm związanych z doradztwem personalnym, branżą farmaceutyczno-medyczną, gastronomiczną i handlem, a po trzy – z deweloperską i budowlaną oraz edukacyjną.

W zaledwie czterech ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to oferty przesyłane przez pośredników.

Wykres 6.

 

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk

 

  • Account manager (dział Brand PR)
  • Asystent ds. marketingu i PR
  • Asystent ds. PR
  • Asystent ds. PR i marketingu
  • Asystent działu marketingu
  • Asystent działu PR
  • Asystent/ka ds. mediów i PR
  • Asystentka / Asystent ds. promocji
  • Brand manager
  • Dyrektor ds. marketingu
  • Dyrektor ds. PR
  • Dyrektor marketingu sieci
  • Dyrektor marketingu strategicznego
  • E-marketer
  • Junior Communication Specialist
  • Junior project / Event manager
  • Kierownik ds. komunikacji i odpowiedzialności społecznej
  • Kierownik zespołu ds. promocji
  • Koordynator ds. marketingu i PR
  • Marketing & PR manager
  • Marketing communications manager
  • Marketing manager
  • Młodszy konsultant PR
  • New business manager
  • PR & marketing trainee
  • PR & promotions manager
  • PR account executive
  • PR account manager
  • PR assistant
  • PR manager
  • PR Specialist - Government affairs consultant
  • Pracownik Działu Marketingu/PR
  • Praktykant w Dziale PR
  • Praktykant w Dziale Reklamy i Promocji
  • Praktykant/ka (Dział Reklamy/Promocji/Marketingu)
  • Praktykant/ka (PR i marketing)
  • Praktykant/-ka w dziale PR
  • Praktykant/Praktykantka ds. PR & marketingu
  • Praktyki w dziale Eventów
  • Konsultant ds. Intranetów i Komunikacji Wewnętrznej
  • Project manager ds. marketingu i PR
  • Public Relations Specialist
  • Rzecznik prasowy
  • Social media moderator
  • Social media specialist
  • Specjalista / Ekspert w Zespole Prasowym
  • Specjalista ds. e-marketingu
  • Specjalista ds. e-PR
  • Specjalista ds. komunikacji zewnętrznej
  • Specjalista ds. kontaktów z mediami
  • Specjalista ds. marketingu
  • Specjalista ds. marketingu i PR
  • Specjalista ds. marketingu i sprzedaży
  • Specjalista ds. PR
  • Specjalista ds. PR i marketingu
  • Specjalista ds. PR i programów partnerskich
  • Specjalista ds. promocji i marketingu
  • Specjalista ds. Promocji/PR/Marketingu
  • Specjaliści ds. PR (projekt Akademia Przyszłości)
  • Stażysta / Stażystka (dział PR/Marketing)
  • Stażysta PR

 

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
- www.pracuj.pl
- www.hrk.pl 
- www.aaaby.pl
- www.gratka.pl
- praca.onet.pl
- www.infopraca.pl
- www.jobsales.pl
- www.jobexpress.pl
- www.wakaty.com.pl 
- www.topjobs.pl
- www.jobs.pl
- www.bigram.pl
- www.grafton.pl
- www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
- oferujące pracę dla PR-owców
- z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
- oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

komentarzy:
1

Komentarze

(1)
Dodaj komentarz
04.08.2010
12:33:22
pal
(04.08.2010 12:33:22)
tak, pracy w PR jest coraz więcej. Cieszy fakt, że firmy stawiają na swoje działy PR, a nie na agencje PR. Uważam, ze takie rozwiązanie jest korzystniejsze. Dlaczego? Po pierwsze, znane sa już praktyki agencji, które na account'ów wyznaczają osoby mało doświadczone, stawiające swoje pierwsze kroki w PR, a czesto stażystów. Czy wlaściciel firmy XXX ma świadomość, że szumnie nazwany Account Manager prowadzący jego projekt to często osoba bez doświadczenia (bo agencja nie chce płacić specjalistom przez duże S kilku tysięcy złotych i woli za 2000 zł miec pseudo-managera, pseudo-specjalistę). Nie wie. Po drugie, własciciele firm pewnie już zdają sobie sprawę ile tracą zatrudniając agencję, która nie tylko pobiera spore fee za prowadzenie działan PR, ale często narzuca prcent do poszczególnych pozycji w kosztorysach. Zatrudnienie wewnątrz firmy swojego PR-owca, Specjalisty, to koszt powiedzmy 4000-5000 netto za jego wynagrodzenie plus budżet na działania PR. Warto sobie przekalkulować róznicę w kosztach pomiędzy agencją i własnym PR-owcem. Opłaca się. Opłaca się tez dlatego, ze PR-owiec pracujący bezpośrednio w danej firmie lepiej ją poznaje, jest z nia z kazdym miesiącem coraz bardziej związany, poznaje problemy firmy, dotyka ich bezpośrednio, może dzięki temu trafniej opracować strategie PR dla firmy, szybciej reagować itp. Super, że świadomość właścicieli firm wzrasta i powoli odsuwają się oni od wydawnaia ciężkich pieniędzy na agencje PR.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter


 

Akceptuję regulamin