.

Analiza ofert pracy dla PR-owców – listopad 2009

dodano: 
02.12.2009

Autor:

PRoto
komentarzy: 
0

Kto miał zmienić pracę, zmienił ją w listopadzie
Listopadowy raport PRoto zawiera analizę aż 166 nowych ofert pracy dla PR-owców. To o 15 proc. ogłoszeń więcej niż w październiku tego roku i aż o 86 proc. (sic!) ofert więcej w porównaniu z listopadem roku poprzedniego. Jeszcze rok temu wyraźny spadek liczby ogłoszeń w listopadzie zwiastował kryzys ekonomiczny, obecna sytuacja - jest znakiem wyraźnego ożywienia w branży. Po 12 miesiącach karta się odwróciła i PR-owcy mogą spokojnie przebierać w specjalnie dla nich przygotowanych ofertach. Zwłaszcza, że sukcesywnie spada liczba ogłoszeń przeznaczonych dla praktykantów (w listopadzie było to 17 proc.).

W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie agencje (79 ofert), a wśród nich:

180° Public Relations, Ciszewski Financial Communications, E.C.H.O., Edelman Polska, Effective Public Relations, Eskadra PUBLICA, Euro RSCG Sensors, Fleishman-Hillard, Garden of Words, Genesis PR, Hill and Knowlton Poland, NBS Public Relations, Ogilvy Public Relations, On Board, Partner of Promotion, Twenty Four Seven PR i United PR.

PR-owców poszukiwały także firmy, instytucje i stowarzyszenia (57 ofert), a w tym: Accenture, STX-Jamboree, Robert Bosch, Henkel, Interia.pl, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Makro Cash&Carry, Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, Oasis Tours, Platinium Club, Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych, Rossman, GG Network, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach i Związek Firm Public Relations.

Pozostałe ogłoszenia (aż 30 spośród 166 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali specjalistów ds. PR głównie w imieniu firm.

Wykres 1.

W listopadzie w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano niewiele ponad 45 tysiące wizyt (dokładnie 45 053). To nieco mniej niż w poprzednio analizowanym miesiącu. To ciekawe, gdyż oglądalność zakładki zwykle jest wprost proporcjonalna do liczy zamieszczonych na niej ofert; w omawianym okresie – wyjątkowo reguła ta się odwróciła. Czyżby rynek się nasycił i PR-owcy przed świętami nie szykują zmiany pracy tak chętnie jak robili to wcześniej? (wyk.2)

Wykres 2.

W opisywanym miesiącu najwięcej ogłoszeń pochodziło z PRoto - aż 83 ze 145 ( dokładnie 50 proc.). Na wszystkich innych serwisach rekrutacyjnych łącznie pojawiło się 79 ofert przeznaczonych dla PR-owców. Zaledwie cztery ogłoszenia znaleziono w prasie.

Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 17 proc. ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk. To niewielki spadek w porównaniu z poprzednim miesiącem, kiedy to praktykantów poszukiwało 20 proc. pracodawców.

Wykres 3.

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie: PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)

Tab.1.

Warto zwrócić uwagę na to, że w tym miesiącu, po raz kolejny, pracodawcy postawili na PRoto.pl, które było liderem wśród portali, na których pojawiały się ogłoszenia branżowe. Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.

Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim –było to aż 98 spośród 166 ogłoszeń. Po 11 ogłoszeń pochodziło z województw dolnośląskiego i małopolskiego, 10 – ze śląskiego. Pracodawcy z województwa łódzkiego zamieścili 9 ofert pracy dla PR-owców, z wielkopolskiego – 6, a ze świętokrzyskiego – 3 oferty . Po dwie oferty pochodziły natomiast z województw – podkarpackiego, podlaskiego pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego, a po jednej – z lubelskiego, lubuskiego i kujawsko-pomorskiego i opolskiego.

Jeden pracodawca nie podał miejsca zatrudnienia; poszukuje on pracowników w czterech miejscach Polski, jednak określił tylko regiony, nie podając konkretnych miejsc.

Wykres 4.

W listopadzie pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów zajmujących się PR-em głównie w firmach, ale także w agencjach – do nich właśnie skierowano 67 spośród 166 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów.

Wykres 5.

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (79 spośród 166 ogłoszeń). W 7 ogłoszeniach liczono na znajomość niemieckiego – obok języka angielskiego, zaś w trzech – francuski lub rosyjski mogły okazać się atutami.

Aż w 68 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać, być może jednak jest to związane ze specyfiką wykonywanego zawodu i koniecznością komunikacji z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą.

Wykres 6.

W badanym okresie w branży media i marketing pojawiło się 86 ofert pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich. 16 ofert nadesłał jeden pracodawca działający w FMCG, po cztery oferty pochodziły z branż: budowlanej/deweloperskiej, edukacyjnej, IT i firm zajmujących się konsultingiem, a po trzy – z firm specjalizujących się w handlu, działających w branży kulturalno-rozrywkowej i z organizacji pozarządowych. W czterech ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działa.

Wykres 7.

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

• Asystent ds. marketingu
• Asystent PR
• Brand manager
• Communication director grupy firm marketingowych
• Dyrektor projektów w dziale PR korporacyjnego
• e-Marketing manager
• Event manager
• Kierownik działu marketingu
• Konsultant PR
• Koordynator ds. marketingu
• Koordynator ds. promocji konkursu
• Koordynator marketingu i PR
• Manager ds. e-marketingu & web PR
• Manager ds. komunikacji
• Manager ds. PR i marketingu
• Marketing manager
• Menedżer projektów działu kongresów i eventów
• Młodszy specjalista ds. promocji i PR
• Młodszy specjalista ds. public relations
• PR&marketing manager
• PR&Web PR account manager
• PR division director
• PR manager
• Pracownik ds. PR i marketingu
• Pracownik działu PR
• Pracownik reklamy i promocji
• Praktykant - dział marketing&PR
• Praktykant w dziale marketingu i PR
• Praktykant w dziale rozwoju w zakresie PR
• Project manager ds. projektów internetowych
• Radca szefa KPRM
• Redaktor tekstów reklamowych
• Sales&event Manager
• Senior account executive/Consumer PR Unit
• Senior PR manager
• Specjalista ds. eventów
• Specjalista ds. informacji i promocji projektu oraz badań i analiz
• Specjalista ds. komunikacji korporacyjnej
• Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
• Specjalista ds. marketingu
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. organizacji eventów
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. PR i marketingu
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. sprzedaży i organizacji eventów
• Specjalista ds. wewnętrznego PR
• Specjalista ds. komunikacji marketingowej
• Specjalista ds. wystąpień publicznych
• Stażysta Działu public relations

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę: - www.pracuj.pl
- www.hrk.pl
- www.aaaby.pl
- www.gratka.pl
- praca.onet.pl
- www.infopraca.pl
- www.jobsales.pl
- www.wakaty.com.pl
- www.topjobs.pl
- www.jobs.pl
- www.bigram.pl
- www.grafton.pl
- www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
- oferujące pracę dla PR-owców
- z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
- oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter


 

Akceptuję regulamin