sobota, 27 lipca, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców – wrzesień 2010

Analiza ofert pracy dla PR-owców – wrzesień 2010

We wrześniu minimalnie w górę

Raport PRoto.pl za wrzesień 2010 roku zawiera analizę 154 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. To jedynie dwie oferty więcej niż w sierpniu tego roku i o blisko 11 proc. więcej niż we wrześniu 2009. W analizowanym miesiącu agencje oraz firmy i instytucje zamieściły niemal równą liczbę ogłoszeń. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że podczas gdy firmy szukają głównie specjalistów, oferty agencyjne przeznaczone są zwłaszcza dla…praktykantów. 

Nieco ponad 27 proc. wszystkich ofert (zarówno z agencji, jak i z firm) była przeznaczona dla praktykantów właśnie. 

W analizowanym miesiącu PR-owców poszukiwały głównie agencje (70 ofert), w tym:
Alert Media Communications, Ciszewski Financial Communications, ComPress, Euro RSCG Sensors, Glaubicz Garwolińska Consultants, Hill & Knowlton, ITBC Communication, Multi  Communications, On Board Public Relations, Partner of Promotion, Publicis Consultant Rowland i United PR.  

Firmy i instytucje zamieściły w mediach zalewie trzy oferty mniej niż agencje (67 ogłoszeń).Wśród pracodawców znajdowały się m.in.:

Amrest, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Centrum Nauki Kopernik, E.Wedel, Grupa Kapitałowa Comarch, Grupa Onet.pl, Hilton Warsaw, Interia.pl, Johnson&Johnson Poland,L’Oréal, MAKRO Cash and Carry Polska, Muzeum Narodowe w Warszawie, MyDeal,Narodowe Centrum Kultury, PGE Polska Grupa Energetyczna, PKP Energetyka, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Sofitel Luxury Hotels, Stowarzyszenie WIOSNA, TUnŻ Warta,Unijna Szkoła Europejska, Uniwersytet Łódzki.

We wrześniu 17 ofert pochodziło od pośredników (to zaledwie o jedna więcej niż w sierpniu 2010).

Wykres 1.

 

 

Warto zwrócić uwagę, że w tym miesiącu pracodawcy z branży PR zdecydowanie postawili na PRoto.pl, które we wrześniu, jak i w poprzednich miesiącach bieżącego roku, było bezkonkurencyjnym źródłem ofert dla zatrudnianych w public relations. Nawet popularne serwisy Pracuj.pl i Infopraca.pl zamieściły prawie trzy razy mniej ogłoszeń niż PRoto.pl (relacja odpowiednio 31/25 do 94). 

Większość ogłoszeń była, tradycyjnie już, związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. Blisko 27 proc. (tylko 1 proc. mniej niż w wakacyjnym sierpniu) było przeznaczonych dla stażystów/praktykantów.  Większość z nich (29 z 42 ofert) zamieściły agencje PR-owskie

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto.pl zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.

 Wykres 2. 

 

 

 

 

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie: PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)  

Tab.1.

 

W badanym okresie najwięcej ofert, podobnie jak w miesiącach poprzednich, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – było to 91 spośród 154 ogłoszeń.

18 ofert pochodziło z województwa małopolskiego, 12 – z dolnośląskiego, po 7 – z łódzkiego i z wielkopolskiego, 6 – z pomorskiego, 4 – ze śląskiego, po 3 – z kujawsko-pomorskiego i lubelskiego, a dwie – z zachodniopomorskiego. Jedna oferta pochodziła z województwa świętokrzyskiego.


Wykres 3.

 

 We wrześniu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów. To do nich właśnie skierowano 52 spośród 154 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (21 ofert). Podczas jednak, gdy od czerwca 2010 można było obserwować stały spadek liczby ofert przeznaczonych dla managerów – w czerwcu było to blisko 26 proc., w lipcu nieco ponad 22 proc., w sierpniu – 20 proc., obecnie procent ten wzrósł i wyniósł we wrześniu 25 proc. Niepokojące jest jednak to, że szuka się ich we wrześniu rzadziej niż… praktykantów. 

Wykres 4.

 

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (82 spośród 154 ogłoszeń). W trzech ogłoszeniach atutem byłaby znajomość innego, oprócz angielskiego, języka obcego. W dwóch, oprócz angielskiego, wymagano znajomości języka niemieckiego. W pojedynczych ofertach pracodawca za atut uznawał umiejętność posługiwania się językiem francuskim lub rosyjskim.

W aż 63 (czyli nieco ponad 40 proc.!) ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać. Ponadto PR-owiec w Polsce komunikuje się głównie z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą, a więc i znajomość języków obcych nie musi być dla niego obligatoryjna. Co więcej, warto pamiętać, że 26 proc. ofert pracy skierowana była do praktykantów. Od nich raczej nie wymaga się znajomości języka obcego i brak takiej umiejętności nie wyklucza go zwykle z praktyk.

 Wykres 5.

 

 

W badanym okresie aż 77 ofert pracy dotyczyło zatrudnienia w branży media i marketing, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych lub firm działających na rynku mediów. To o pięć mniej w wartościach bezwzględnych, niż w sierpniu tego roku.

10 ofert pochodziło z branży finanse/ubezpieczenia, 9 – z branży IT, a 6 – związanych z branżą edukacyjną. Po cztery oferty pochodziły od firm związanych z branżą FMCG, i handlową, a po trzy – z gastronomiczną, modową, non-profit i farmaceutyczną/medyczną.

W pięciu ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to oferty przesyłane przez pośredników.

 Wykres 6.

 

 Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk

  • Asystent ds. e-PR i Social Media
  • Asystent ds. PR (Praktyka) Konsultant polityczny
  • Asystent ds. PR i Marketingu
  • Asystent w dziale e-PR
  • Asystentka / Asystent ds. Organizacyjnych / PR
  • Brand manager
  • Dyrektor Departamentu Marketingu i PR
  • Dyrektor Stowarzyszenia Branżowego
  • Kierownik Wydziału Sponsoringu
  • Konsultant Działu Promocji i PR
  • Koordynator ds. Marketingu i Obsługi Klienta
  • Koordynator Działań Marketingowych i PR
  • Kreatywny copywriter / ePR-owiec
  • Manager ds. Eventów
  • Manager ds. Marketingu
  • Młodszy specjalista ds. PR
  • New Business Manager
  • Osoba do współpracy w Dziale PR i Komunikacji Wewnętrznej
  • PR & Social Media Specialist
  • PR Content Manager
  • PR Manager
  • Praktykant (media relations social media)
  • Praktykant/ka (Dzial Marketingu i Sprzedaży)
  • Praktykant/ka (dział Marketing &PR)
  • Praktykant/ka (Wydział Komunikacji Społecznej)
  • Product Manager (obszar społeczności)
  • Rzecznik medialny – Specjalista ds. PR
  • Specjalista ds. komunikacji internetowej
  • Specjalista ds. komunikacji marketingowej
  • Specjalista ds. komunikacji społecznej
  • Specjalista ds. komunikacji zewnętrznej
  • Specjalista ds. PR
  • Specjalista ds. PR i marketingu
  • Specjalista ds. PR i programów partnerskich
  • Specjalista ds. PR korporacyjnego i relacji inwestorskich
  • Specjalista ds. promocji i komunikacji
  • Specjalista ds. promocji i marketingu
  • Specjalista ds. relacji inwestorskich
  • Stażysta / Praktykant w agencji PR

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl 
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.jobexpress.pl
– www.wakaty.com.pl 
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR. 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj