Najnowszy obraz Wojciecha Smarzowskiego „Dom dobry” stał się czymś więcej niż wydarzeniem kulturalnym – zadziałał jak społeczny zapalnik. Jak podała Fundacja Feminoteka, film realnie przełożył się na wzrost liczby zgłoszeń od osób szukających pomocy – w listopadzie liczba telefonów do organizacji wzrosła aż o 223 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Ten duży wzrost zainteresowania problemem znajduje swoje odzwierciedlenie również w mediach.
Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował, jak premiera wpłynęła na dyskurs publiczny o przemocy domowej.
Kino Wojciecha Smarzowskiego od lat wywołuje ogólnonarodowe debaty, jednak w przypadku „Domu dobrego” reakcja odbiorców przekroczyła ramy recenzji filmowych, dotykając bolesnej tkanki społecznej. Impulsem do analizy stały się dane Fundacji Feminoteka, która wskazała na bezpośrednią korelację między premierą filmu a gwałtownym wzrostem liczby kobiet szukających ratunku przed przemocą. Analitycy IMM sprawdzili efekty w mediach klasycznych (prasa, portale, radio, TV), społecznościowych oraz w Google Trends.

Problem przemocy domowej trafił na czołówki gazet i portali
Listopad, będący miesiącem premiery kinowej „Domu dobrego”, przyniósł znaczne ożywienie tematu przemocy domowej w prasie, na portalach internetowych oraz w radiu i telewizji. Według danych IMM liczba artykułów poruszających ten temat wzrosła o 63 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Rozkład publikacji w mediach ogólnokrajowych i regionalnych był podobny: 47 proc. materiałów ukazało się w mediach ogólnopolskich, a 53 proc. w mediach regionalnych. Zwiększył się nie tylko wolumen publikacji, ale i ich zasięg – o 72 proc. rok do roku. Ponadto w listopadzie aż 290 artykułów zawierało frazę „przemoc domowa” bezpośrednio w tytule, co świadczy o priorytetowym traktowaniu tego zagadnienia.
Poruszenie w sieci: od komentarzy po twarde dane
Jeszcze większą dynamikę wzrostu odnotowano w mediach społecznościowych, gdzie użytkownicy dzielili się emocjami po seansie i własnymi doświadczeniami. Suma postów i komentarzy na temat przemocy domowej była w listopadzie aż sześciokrotnie wyższa niż rok temu.
Zainteresowanie to potwierdzają również dane z wyszukiwarki Google (Google Trends). W listopadzie widoczny jest wyraźny skok wyszukiwań hasła „przemoc domowa”. Szczyt zainteresowania przypadł na dni 9-16 listopada, czyli pierwszy tydzień po wejściu filmu na ekrany kin.
„Analiza zapytań zyskujących na popularności w Google ujawnia ponadto, że Polacy chcieli zweryfikować ekranową fikcję z rzeczywistością. Od momentu festiwalowej premiery filmu w Gdyni we wrześniu, internauci o 90 proc. częściej wyszukiwali hasło »przemoc domowa« statystyki w porównaniu z wcześniejszym analogicznym okresem” – wyjaśnia Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM.
„Dom dobry” – lustro rzeczywistości
Film „Dom dobry” to kolejna bezkompromisowa produkcja Wojciecha Smarzowskiego, która tym razem skupia się na mechanizmach przemocy w czterech ścianach. Reżyser zmusił widzów do konfrontacji z problemem, który często pozostaje tematem tabu. Reakcje na film – od recenzji krytyków po wpisy w mediach społecznościowych – wskazują na to, że obraz stał się katalizatorem, który pozwolił wielu osobom doświadczającym przemocy nazwać ją po imieniu, a społeczeństwo pchnął do poszukiwania wiedzy o skali zjawiska.
„Dane IMM jednoznacznie pokazują, że kultura masowa ma potężną moc oddziaływania na świadomość społeczną. Wzrost liczby telefonów do Feminoteki w połączeniu z pięciokrotnym wzrostem dyskusji w social mediach dowodzi, że »Dom dobry« przestał być tylko filmem, a stał się silnym impulsem do podjęcia dialogu o problemie, który dotąd często pozostawał w cieniu” – zaznacza Tomasz Lubieniecki z IMM.

Jeżeli potrzebujesz pomocy, możesz zadzwonić na bezpłatną, poufną linię przeznaczoną dla kobiet, które doświadczyły gwałtu lub innej formy przemocy. Infolinia Feminoteki działa pod numerem 888 88 33 88 w godz. 11:00-19:00 w dni powszednie. Możesz także napisać wiadomość i wysłać ją na adres pomoc@feminoteka.pl.
O badaniu:
Analizę przeprowadzono na podstawie przekazów w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach w listopadzie 2025 oraz w analogicznym okresie 2024 roku. Dodatkowo skorzystano z narzędzia Google Trends na hasło „przemoc domowa” z okresem wyszukiwania: ostatni rok.


