XII edycja Igrzysk Wolności w Łodzi silnie przyciągnęła uwagę mediów za sprawą wystąpienia George’a Clooneya. Z danych Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w 10 dni w polskich mediach klasycznych i social mediach ukazało się ponad 1000 publikacji o wydarzeniu. Ich łączny zasięg to 78 mln kontaktów z przekazem. Oznacza to, że między 20 a 29 października każda osoba powyżej 15 roku życia mogła zetknąć się średnio 2 razy z informacją o Igrzyskach oraz wizycie światowej gwiazdy w Łodzi. Wartość ekspozycji medialnej przekazów wyniosła ponad 9,5 mln zł.
Tegoroczne Igrzyska Wolności odbywały się pod hasłem „Czas niepewności” i były jednym z najbardziej oczekiwanych w Polsce wydarzeń, gromadzącym czołowe postaci polityki, nauki i kultury. George Clooney przyjechał do Łodzi nie jako gwiazda kina, lecz jako działacz społeczny i obrońca praw człowieka. Jego fundacja – Clooney Foundation for Justice (CFJ) – działa w ponad 40 krajach, wspierając wolność słowa i prawa kobiet. Współtworzył również organizacje monitorujące ludobójstwo i finansowanie reżimów łamiących prawa człowieka. W ramach Igrzysk Wolności Clooney wziął udział w rozmowie z redaktorem naczelnym „Liberté!” Leszkiem Jażdżewskim. Amerykanin podkreślał, że demokracja wymaga aktywnego zaangażowania obywateli i ciągłej ochrony przed autorytaryzmem. Przypomniał, że wolność i prawa człowieka nie są dane raz na zawsze, lecz trzeba je stale pielęgnować i bronić w codziennych decyzjach społecznych i politycznych.

Łódź zyskała wizerunkowo na wizycie George’a Clooneya
Silne emocje i zaangażowanie wzbudziły publikacje na oficjalnych profilach społecznościowych miasta Łodzi oraz prezydent miasta Hanny Zdanowskiej. Wpisy relacjonujące wizytę George’a Clooneya w tych kanałach zebrały łącznie ponad 58 tys. interakcji. Sieć podbił szczególnie film, na którym aktor w obecności polityk wypowiedział słowa „Kocham Łódź”.
Źródło: facebook.com/hannazdanowska
Analiza publikacji i wpisów w mediach społecznościowych pokazuje, że wizyta George’a Clooneya w Łodzi wywołała silne zaangażowanie i emocje po obu stronach spektrum opinii. Komentujący przychylni wydarzeniu wypowiadali się z entuzjazmem, podkreślając prestiż Igrzysk Wolności, zaangażowanie Clooneya w sprawy społeczne oraz jego pozytywny wpływ na promocję miasta. Pojawiały się komentarze pełne dumy, uznania i poczucia, że „Łódź znalazła się w centrum świata”.
Pojawiły się też reakcje krytyczne. Dotyczyły one głównie przylotu Amerykanina prywatnym odrzutowcem, co zdaniem komentujących nie stało w parze z tematyką części paneli dyskusyjnych poświęconych ochronie środowiska. Najczęściej w tym kontekście padały hasła o „hipokryzji ekologicznej” oraz „ekologii dla bogatych”. Inne nieprzychylne komentarze pod postami dotyczyły kosztów organizacji wydarzenia i udziału środków publicznych, a także opinii o „nadmiernej celebrytyzacji” debaty o wolności.
Mimo pojawiających się głosów krytycznych, wystąpienie George’a Clooneya znacząco wzmocniło wizerunek Łodzi jako miasta otwartego, nowoczesnego i zaangażowanego społecznie. Wzmianki o mieście ukazywały się w niemal każdej relacji z Igrzysk Wolności, co przełożyło się na kilkudziesięciomilionowy zasięg ekspozycji marki Łódź.
Szacowana wartość publikacji, w których Łódź występuje jako gospodarz wydarzenia, przekroczyła 9,5 mln zł, a pozytywny ton przekazów w mediach klasycznych dodatkowo wzmocnił jej reputację jako miasta kultury, dialogu oraz idei.
„Tak silne powiązanie wizerunkowe z globalną osobowością świata show-biznesu przyniosło Łodzi efekt promocyjny niemożliwy do uzyskania w tradycyjnych kampaniach reklamowych – organiczny, emocjonalny i autentyczny” – mówi Monika Ezman, dyrektor działu analiz w IMM.
George Clooney na ustach polskich mediów
Najwięcej przekazów spośród mediów klasycznych opublikowano w portalach internetowych – 351, które osiągnęły ponad 5,2 mln zasięgu. Oprócz mediów lokalnych, takich jak „Dziennik Łódzki” i Nasze Miasto Łódź, obecność Clooneya szeroko komentowały Onet i „Gazeta Wyborcza”. Relacje z wystąpienia aktora podczas Igrzysk Wolności przeprowadzały również stacje informacyjne: Wydarzenia 24, TVP Info, TVN24, rozgłośnie radiowe: Polskie Radio Łódź, Radio ZET i TOK FM oraz lokalna telewizja Toya. Dyskusję w mediach społecznościowych napędzały profile redakcji takich jak Radio TOK FM, „Dziennik Łódzki” i „Gazeta Wyborcza”, które generowały najwyższe poziomy interakcji. Od 20 do 29 października analitycy IMM odnotowali łącznie ponad 1000 publikacji na temat wydarzenia, które osiągnęły ponad 78 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

„Obecność George’a Clooneya przyciągnęła do Łodzi uwagę mediów, stając się znakomitą promocją miasta. Igrzyska Wolności potwierdziły, że Łódź może być postrzegana jako miasto międzynarodowej debaty oraz dialogu i zaangażowania społecznego” – komentuje Monika Ezman.
Zdjęcie główne: facebook.com/igrzyskawolnosci (fot. Zuza Balcerzak/ Mikołaj Zacharow)
O badaniu:
Analiza objęła przekazy w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach opublikowanych w dniach 20-29.10.2025 r. Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym.


