Sławosz Uznański-Wiśniewski jest drugim Polakiem w historii, który poleciał w kosmos – blisko 47 lat po słynnym locie Mirosława Hermaszewskiego z 1978 roku. Jego udział w misji Ax-4 wzbudził ogromne zainteresowanie w polskich mediach – eksperci z Instytutu Monitorowania Mediów odnotowali blisko 2 mld potencjalnych kontaktów z przekazem na ten temat, a zaangażowanie w mediach społecznościowych to blisko 5 milionów reakcji, komentarzy i udostępnień. Pojawienie się tematu w mediach głównego nurtu oraz popularnonaukowych znacząco przyczyniło się do popularyzacji nauki i wiedzy o kosmosie w Polsce.
Nowe gwiazdy internetu – popularyzatorzy nauki z rekordami zasięgu
Misja Uznańskiego-Wiśniewskiego była momentem przełomowym dla twórców internetowych popularyzujących naukę. Wśród najbardziej angażujących profili w badanym przez IMM okresie są: Z głową w gwiazdach, który zanotował 184,6 tys. interakcji, oraz Doktor_z_Tiktoka – 57,1 tys. Wysokie wyniki osiągnęli również Maciej Kawecki (27,9 tys.), Astrofaza (16,9 tys.) czy Nauka. To Lubię (8 tys.).
„Dane IMM pokazują, że obok dużych portali i stacji TV, to właśnie ambitne, eksperckie, a jednocześnie angażujące treści zyskały wyjątkową popularność i docierają do setek tysięcy internautów. Widać wyraźnie, że odbiorcy szukają dziś prostych, ale wiarygodnych wyjaśnień i inspirujących treści” – zauważa Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM.
Czytaj także: Lot Polaka w kosmos gorącym tematem. Co najbardziej zainteresowało media?
Rekordowe zainteresowanie przebiegiem misji potwierdzają również dane na temat liczby wyświetleń transmisji ze startu rakiety Falcon 9, odłączenia kapsuły Dragon od stacji ISS i lądowania. Łącznie na oficjalnych kanałach YouTube NASA, ESA, POLSA i Axiom Space odnotowały one ponad 2,5 mln wyświetleń (dane z 17.07.2025 r.).
Płaska Ziemia i studio NASA? Teorie spiskowe wciąż mocno widoczne
Choć wśród użytkowników social mediów dominowały komentarze pozytywne, nie brakowało głosów podważających autentyczność misji. Pod filmami Uznańskiego-Wiśniewskiego – szczególnie na TikToku – pojawiały się stwierdzenia, że „to wszystko nagrane w studiu” albo „Ziemia jest płaska”. Do wątku szerzenia fake newsów odnosiły się także mainstreamowe redakcje i wysoko zasięgowe kanały o tematyce popularnonaukowej.
„Choć część wpisów o płaskiej ziemi była żartobliwa, ich duża skala przypomina o tym, w jakim kryzysie jest dzisiaj autorytet nauki – zwłaszcza w powszechnie dostępnej, spolaryzowanej przestrzeni mediów społecznościowych, w której ścierają się różne światopoglądy i gdzie popularne są dezinformacja oraz hejt” – komentuje ekspert z IMM.
Profile Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego z 2,6 mln interakcji
Sławosz Uznański-Wiśniewski chętnie relacjonował postępy misji we własnych kanałach komunikacji. Analitycy IMM policzyli, że łącznie w social mediach zanotował ponad 2,6 mln interakcji i aż 19 mln wyświetleń. W okresie od 1 czerwca do 16 lipca największą astronauta miał na TikToku (12,8 mln wyświetleń), a najwięcej interakcji wygenerował jego profil na Instagramie (ponad 1 mln reakcji pod 28 postami).
Tylko w pierwszej połowie lipca (1-16.07.2025) profile Uznańskiego-Wiśniewskiego zyskały dziesiątki tysięcy nowych obserwujących – 92 tys. na Instagramie, 57 tys. na Facebooku, 22 tys. na TikToku i 3,7 tys. na X (dawnym Twitterze).
„Misja Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego wyraźnie rozbudziła zainteresowanie Polaków tematyką kosmiczną i naukową. To ważny sygnał, że autentyczna, osobista komunikacja oparta na wiedzy i pasji trafia do szerokiego grona odbiorców. Znaczenie miały także historyczne okoliczności tego wydarzenia” – zauważa Tomasz Lubieniecki z IMM.
Który z krajów najbardziej kibicował misji Ax-4?
Choć w liczbach bezwzględnych największy zasięg w portalach internetowych osiągnął Shubhanshu Shukla w Indiach, wynika to głównie z ogromnej populacji tego kraju. W przeliczeniu na mieszkańca to Tibor Kapu był widoczny najczęściej wśród rodzimych internautów – statystyczny mieszkaniec Węgier w wieku od 15. roku życia miał średnio aż 8 kontaktów z informacjami o swoim astronaucie.
Sławosz Uznański-Wiśniewski również osiągnął wysoki wynik – 5 kontaktów na statystycznego mieszkańca Polski od 15. roku życia – co uplasowało go tuż za Węgrem. Przedostatnie miejsce zajął astronauta z Indii z liczbą 2 kontaktów na mieszkańców swojego kraju. Najniższy wskaźnik zanotowano w portalach internetowych w USA, gdzie udział Peggy Whitson w misji nie wzbudził aż takiego zainteresowania.
„Dla Amerykanów loty kosmiczne mają mniej unikalny charakter, gdyż przestrzeń kosmiczną odwiedziło już ponad 350 astronautów pochodzących z USA” – zauważa ekspert IMM.
Stacje radiowe najpopularniejszym źródłem informacji
Temat udziału Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego w misji Ax-4 osiągnął blisko 2 mld zasięgu we wszystkich typach mediów. Oznacza to, że statystyczna osoba w Polsce od 15 r.ż. miała kontakt z tymi treściami średnio 59 razy.
Największe dotarcie miały:
- radio (834 mln kontaktów),
- telewizja (536 mln)
- media społecznościowe (300 mln).
Portale internetowe i prasa również wygenerowały milionowe zasięgi – odpowiednio 150 mln i 75 mln.
W radiu temat najczęściej podejmowały redakcje RMF FM, Radio ZET i Program I Polskiego Radia. W telewizji najczęściej mówiły o nim TVN24, TVP1 oraz TVP Info. Wśród portali internetowych o udziale polskiego astronauty w misji najczęściej wzmiankowały: Onet, Fakt i TVN24.pl, a wśród tytułów prasowych – „Angora”, „Gazeta Wyborcza” i „Super Express”.
W mediach społecznościowych analitycy IMM odnotowali łącznie 4,7 mln interakcji – reakcji, komentarzy i udostępnień – z treściami dotyczącymi Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego, w tym 2,6 mln na kanałach własnych astronauty.
O badaniu:
Analizę przeprowadzono na postawie przekazów w polskiej prasie radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach oraz w zagranicznych portalach internetowych w dniach 1.06-16.07.2025 r. (do godziny 12:00). Szacowana liczba kontaktów z przekazem na mieszkańca danego kraju oznacza, ile razy statystyczna osoba od 15 r.ż. żyjąca w kraju pochodzenia członka misji mogła mieć kontakt z badaną treścią na rodzimych portalach internetowych.