Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Wiceprezes Artur Michalski o nietypowej akcji na 30-lecie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). proto.pl: książka „brygada enfosia kontra plastikowa zgryzolda”, maskotka oraz konkurs „eko-zajęcia z enfosiem” to niestandardowe działania pr-owe instytucji, która na co dzień zajmuje się finansowaniem ekologicznych inwestycji w polsce. skąd pomysł na taką akcję promocyjną? artur michalski, wiceprezes narodowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej: to jedna z inicjatyw pracowników narodowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej z okazji 30-lecia naszej instytucji. od trzech dekad finansujemy projekty z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodnej czy energetyki, ale podejmujemy także własne działania, na przykład edukacyjne. stąd akcja skierowana do dzieci, za pomocą której chcemy mówić o działalności nfośigw i zachęcać do dbania o środowisko. chodzi o codzienne drobne czynności, w tym segregację śmieci, oszczędność prądu i wody czy niemarnowanie jedzenia. proto.pl: jakie są założenia konkursu „eko-zajęcia z enfosiem”? a.m.: konkurs polega na przeprowadzeniu eko-zajęć. przedszkolaki i uczniowie szkół podstawowych (klasy i-iii) pod okiem nauczycieli muszą wykorzystać do tego naszą książkę i maskotkę. aby je zdobyć, wystarczy zarejestrować się na stronie: , gdzie znajduje się również regulamin akcji. najciekawsze pomysły docenimy ekologicznymi pakietami edukacyjnymi. pilotażową edycję konkursu kierujemy do aglomeracji warszawskiej. proto.pl: czy planujecie jeszcze inne wydarzenia towarzyszące jubileuszowi? a.m.: w październiku – podczas targów pol-eco system w poznaniu – podsumujemy dorobek 30-lecia nfośigw. przygotowane seminaria i panele eksperckie będą też okazją do rozmowy o planach i perspektywach rozwoju naszej instytucji. tam ogłosimy również wyniki konkursu dla dziennikarzy, których nagrodzimy za publikacje o działalności nfośigw. zwieńczeniem obchodów będzie gala pod patronatem prezydenta rp andrzeja dudy. ponadto na fasadzie budynku nfośigw wisi już okolicznościowy neon zasilany energią słoneczną, a przed wejściem do naszej siedziby uruchomiliśmy ekostację rowerową. proto.pl: 30 lat minęło… ile nfośigw wydał na ekoprzedsięwzięcia w polsce? wraz z wojewódzkimi funduszami oraz bankiem ochrony środowiska stanowimy filar, unikalny system finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej. jesteśmy liderem wdrażania funduszy europejskich i zagranicznych mechanizmów finansowania ochrony środowiska w kraju. dotychczas podpisaliśmy ok. 32 tys. umów o dofinansowanie. na poprawę stanu środowiska w polsce przeznaczyliśmy 96 mld zł, a wartość wspartych inwestycji to ok. 237 mld zł. proto.pl: stoją za tym konkretne efekty. jakie? a.m.: wsparliśmy m.in. 4 tys. projektów z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, w wyniku których wybudowano lub zmodernizowano ponad 1,6 tys. oczyszczalni ścieków i 83 tys. km kanalizacji. dofinansowaliśmy ponad 1,2 tys. przedsięwzięć dotyczących zagospodarowania odpadów, co umożliwiło wybudowanie siedmiu spalarni o wydajności 1,1 mln ton/rok i zwiększenie masy odpadów poddanych odzyskowi (w tym recyklingowi) o 6,8 mln ton/rok. finansowy udział nfośigw w ponad 4 tys. projektów związanych z ochroną powietrza znacząco wpłynął na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i zwiększenie efektywności energetycznej. emisja so2 zmniejszyła się o 802 tys. ton/rok, pyłów o 260 tys. ton/rok, a co2 o 15 mln ton/rok. oszczędność energii to 3,4 twh/rok. ponad 4,2 tys. budynków użyteczności publicznej poddano termomodernizacji. proto.pl: nfośigw uruchamia kolejne programy na rzecz ochrony środowiska, w tym „czyste powietrze”, „mój prąd”, czy „agroenergię”. jak docieracie z ofertą programową do swoich beneficjentów? a.m.: przede wszystkim na bieżąco pracujemy z dziennikarzami, którzy przekazują informacje o nowych naborach nfośigw. spotykamy się na konferencjach prasowych i wydarzeniach branżowych, organizujemy dla nich tematyczne wyjazdy studyjne. natomiast beneficjentów zapraszamy na bezpłatne szkolenia dotyczące naszych programów, podczas których przekazujemy praktyczną wiedzę, na przykład o wypełnianiu czy rozliczaniu wniosku o dofinansowanie. uzupełnieniem działań są: wydawany przez nas kwartalnik „fundusz dla środowiska”, infolinia, strona internetowa oraz profile w mediach społecznościowych. podejmujemy się też niestandardowych akcji, takich jak „eko-zajęcia z enfosiem”. artur michalski, wiceprezes narodowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. materiał sponsorowany.
PRoto.pl: Książka „Brygada Enfosia kontra plastikowa Zgryzolda”, maskotka oraz konkurs „Eko-zajęcia z Enfosiem” to niestandardowe działania PR-owe instytucji, która na co dzień zajmuje się finansowaniem ekologicznych inwestycji w Polsce. Skąd pomysł na taką akcję promocyjną?
Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: To jedna z inicjatyw pracowników Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z okazji 30-lecia naszej instytucji. Od trzech dekad finansujemy projekty z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodnej czy energetyki, ale podejmujemy także własne działania, na przykład edukacyjne. Stąd akcja skierowana do dzieci, za pomocą której chcemy mówić o działalności NFOŚiGW i zachęcać do dbania o środowisko. Chodzi o codzienne drobne czynności, w tym segregację śmieci, oszczędność prądu i wody czy niemarnowanie jedzenia.
PRoto.pl: Jakie są założenia konkursu „Eko-zajęcia z Enfosiem”?
A.M.: Konkurs polega na przeprowadzeniu eko-zajęć. Przedszkolaki i uczniowie szkół podstawowych (klasy I-III) pod okiem nauczycieli muszą wykorzystać do tego naszą książkę i maskotkę. Aby je zdobyć, wystarczy zarejestrować się na stronie: www.nfosigw.gov.pl/enfos, gdzie znajduje się również regulamin akcji. Najciekawsze pomysły docenimy ekologicznymi pakietami edukacyjnymi. Pilotażową edycję konkursu kierujemy do aglomeracji warszawskiej.

PRoto.pl: Czy planujecie jeszcze inne wydarzenia towarzyszące jubileuszowi?
A.M.: W październiku – podczas targów POL-ECO SYSTEM w Poznaniu – podsumujemy dorobek 30-lecia NFOŚiGW. Przygotowane seminaria i panele eksperckie będą też okazją do rozmowy o planach i perspektywach rozwoju naszej instytucji. Tam ogłosimy również wyniki konkursu dla dziennikarzy, których nagrodzimy za publikacje o działalności NFOŚiGW. Zwieńczeniem obchodów będzie gala pod patronatem Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Ponadto na fasadzie budynku NFOŚiGW wisi już okolicznościowy neon zasilany energią słoneczną, a przed wejściem do naszej siedziby uruchomiliśmy ekostację rowerową.
PRoto.pl: 30 lat minęło… Ile NFOŚiGW wydał na ekoprzedsięwzięcia w Polsce?
Wraz z wojewódzkimi funduszami oraz Bankiem Ochrony Środowiska stanowimy filar, unikalny system finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Jesteśmy liderem wdrażania funduszy europejskich i zagranicznych mechanizmów finansowania ochrony środowiska w kraju. Dotychczas podpisaliśmy ok. 32 tys. umów o dofinansowanie. Na poprawę stanu środowiska w Polsce przeznaczyliśmy 96 mld zł, a wartość wspartych inwestycji to ok. 237 mld zł.
PRoto.pl: Stoją za tym konkretne efekty. Jakie?
A.M.: Wsparliśmy m.in. 4 tys. projektów z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, w wyniku których wybudowano lub zmodernizowano ponad 1,6 tys. oczyszczalni ścieków i 83 tys. km kanalizacji. Dofinansowaliśmy ponad 1,2 tys. przedsięwzięć dotyczących zagospodarowania odpadów, co umożliwiło wybudowanie siedmiu spalarni o wydajności 1,1 mln ton/rok i zwiększenie masy odpadów poddanych odzyskowi (w tym recyklingowi) o 6,8 mln ton/rok. Finansowy udział NFOŚiGW w ponad 4 tys. projektów związanych z ochroną powietrza znacząco wpłynął na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i zwiększenie efektywności energetycznej. Emisja SO2 zmniejszyła się o 802 tys. ton/rok, pyłów o 260 tys. ton/rok, a CO2 o 15 mln ton/rok. Oszczędność energii to 3,4 TWh/rok. Ponad 4,2 tys. budynków użyteczności publicznej poddano termomodernizacji.
PRoto.pl: NFOŚiGW uruchamia kolejne programy na rzecz ochrony środowiska, w tym „Czyste Powietrze”, „Mój Prąd”, czy „Agroenergię”. Jak docieracie z ofertą programową do swoich beneficjentów?
A.M.: Przede wszystkim na bieżąco pracujemy z dziennikarzami, którzy przekazują informacje o nowych naborach NFOŚiGW. Spotykamy się na konferencjach prasowych i wydarzeniach branżowych, organizujemy dla nich tematyczne wyjazdy studyjne. Natomiast beneficjentów zapraszamy na bezpłatne szkolenia dotyczące naszych programów, podczas których przekazujemy praktyczną wiedzę, na przykład o wypełnianiu czy rozliczaniu wniosku o dofinansowanie. Uzupełnieniem działań są: wydawany przez nas kwartalnik „Fundusz dla Środowiska”, infolinia, strona internetowa oraz profile w mediach społecznościowych. Podejmujemy się też niestandardowych akcji, takich jak „Eko-zajęcia z Enfosiem”.

Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Materiał sponsorowany