Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Wywiad z… Kamilą Wierzbicką, Consulting Director Havas PR Warsaw, szefową Havas Peaks. proto.pl: oferta niedawno powstałego havas peaks oparta jest na autorskiej i wdrażanej dotychczas w usa oraz australii metodologii marian salzman, ceo havas pr us. przybliżyłaby ją nam pani w kilku zdaniach? kamila wierzbicka, consulting director havas pr warsaw: w brandingu personalnym chodzi przede wszystkim o autentyczność i indywidualizm. tym, co odróżnia havas peaks od tradycyjnych metod pozycjonowania liderów, jest rzeczywiście autorska metodologia opracowana przez marian salzman. polska jest pierwszym krajem w europie i trzecim na świecie, w którym zdecydowaliśmy się na jej wdrożenie. opiera się na specyficznej analizie danych i informacji na temat postaci, a następnie wyprowadzeniu – dzięki szeregu narzędzi – indywidualnej strategii pozycjonowania, tzw. personal branding idea. proto.pl: czyli swoiste „pokaż swoją markę, a ja powiem ci, kim jesteś”? k.w.: raczej – sprawdźmy, jakie atrybuty ma twoja marka obecnie i co docelowo chcesz przez nią powiedzieć. naszym zadaniem jest natomiast ocena, czy i jakimi narzędziami możemy do tego doprowadzić. proto.pl: planują ją państwo wdrożyć na polskim rynku od a do z? czy może będziemy mieli do czynienia z pewną wariacją na temat dostosowaną do naszych realiów? k.w.: oczywiście oferta havas peaks będzie sprofilowana pod kątem potrzeb menedżerów i osób publicznych w polsce oraz dostosowana do specyfiki lokalnych mediów, rynku wydarzeń biznesowych i odbiorców. proto.pl: w stanach zjednoczonych personal branding od dawna stanowi podstawę funkcjonowania rynku pracy. mimo że u nas nie ma jeszcze tak ugruntowanej pozycji, można powiedzieć, że obecnie przeżywa renesans. podkreślacie, że w najbliższych latach stanie się jednym z najistotniejszych elementów budowania reputacji organizacji. o jak dużej zależności mówimy (marka własna a wizerunek organizacji)? k.w.: mamy do czynienia z gospodarką opartą na reputacji. wizerunek liderów to – obok powodzenia samej działalności organizacji i wartości, jakie za nią stoją – najważniejsza składowa wpływająca na percepcję firmy czy instytucji. proto.pl: dlaczego warto skorzystać z personal brandingu? k.w.: każdy z nas jest marką, którą kształtuje na co dzień. profesjonalny personal branding umożliwia zbudowanie pożądanego wizerunku i zarządzanie nim tak, aby wspierał realizację celów biznesowych i osobistych. proto.pl: kogo szczególnie powinien zainteresować? przedsiębiorców? managerów? szukających pracy? k.w.: dbałość o markę personalną powinna być naturalnym elementem codziennych zachowań, tak zawodowych, jak i prywatnych. usługa zaawansowanego personal brandingu kierowana jest przede wszystkim do ludzi zarządzających organizacjami, menedżerów, osób publicznych, a także profesjonalistów, którzy planują zmiany i chcą, by marka osobista wspierała ich wprowadzenie. proto.pl: czy polskie firmy są gotowe, by skorzystać z takich usług? k.w.: zdecydowanie tak. polscy menedżerowie zdają sobie sprawę z wagi reputacji i jej wpływu na wartość spółki. w ramach działań public relations już są podejmowane działania z obszaru pozycjonowania liderów. havas peaks jest rozbudową tego obszaru, wzbogaconą o aspekt analityczny i strategiczny. pierwsze reakcje po ogłoszeniu tej kompetencji już pokazują, że to bardzo potrzebna usługa. proto.pl: na ogół idealnym materiałem na twarz marki jest jej właściciel. kiedy lepiej wybrać inne rozwiązanie? k.w.: decyzję determinuje tutaj kilka czynników, przede wszystkim pozycjonowanie marki, publiczność, do której kieruje ona przekaz, oraz skojarzenia, jakie chce budzić. w przypadku zmiennej struktury właścicielskiej czy zarządczej oparcie na niej długofalowej komunikacji może być ryzykowne. w niektórych przypadkach lepszym rozwiązaniem jest powiązanie brandu z rozpoznawalnym ambasadorem, innym razem – z wyselekcjonowaną grupą pracowników, którzy będą najlepiej komunikowali wartości, jakie dana marka utożsamia. proto.pl: jak budować osobistą markę w sieci? internet nie zapomina. od czego zacząć? na co uważać potem? k.w.: przede wszystkim rzetelnie ocenić sytuację wyjściową, czyli zmierzyć się z tym, co o nas w sieci już jest i co w niej pozostanie. dalsza praca to przede wszystkim decyzja, jak z tym kapitałem, mniej lub bardziej pozytywnym i rozpoznawalnym, pracować. przygotować się do odpowiedzi na kwestie, które mogą budzić kontrowersje i pytania. zadbać o spójną komunikację na profilach w mediach społecznościowych. wreszcie – na bieżąco śledzić nowe materiały, reagować, być obecnym i konsekwentnym w swoich działaniach. proto.pl: większość ekspertów twierdzi, że jeśli ktoś decyduje się na połączenie swojego wizerunku z marką – nie ma już odwrotu. od teraz zawsze będzie kojarzony z marką i każdy jego krok będzie miał wpływ na jej wizerunek…. k.w.: niewątpliwie są takie przykłady, choć dowodów na skuteczne rozszerzenie marki, także personalnej, nie brakuje. z pewnością trwałość połączenia pomiędzy osobą a marką korporacyjną zależy od doboru narzędzi, jakie zostały użyte do jego wytworzenia, oraz konsekwencji, z jaką działania te są prowadzone. proto.pl: po jakim czasie możemy spodziewać się pierwszych efektów? k.w.: proces budowania marki personalnej, tak jak korporacyjnej, to nie jest kwestia tygodnia czy miesiąca. to raczej pytanie o inwestycję i zaangażowanie. podstawowa formuła współpracy w ramach havas peaks, po której możemy spodziewać się rezultatów, to pół roku, z czego pierwsze tygodnie muszą zostać poświęcone na rzetelną analizę i przygotowanie skrojonej na miarę strategii. ostateczny rezultat będzie wypadkową czasu, skali zaangażowania oraz indywidualnych cech osoby, z którą pracujemy. rozmawiała: edyta skubisz.
Proto.pl: Oferta niedawno powstałego Havas Peaks oparta jest na autorskiej i wdrażanej dotychczas w USA oraz Australii metodologii Marian Salzman, CEO Havas PR US. Przybliżyłaby ją nam Pani w kilku zdaniach?
Kamila Wierzbicka, Consulting Director Havas PR Warsaw: W brandingu personalnym chodzi przede wszystkim o autentyczność i indywidualizm. Tym, co odróżnia Havas Peaks od tradycyjnych metod pozycjonowania liderów, jest rzeczywiście autorska metodologia opracowana przez Marian Salzman. Polska jest pierwszym krajem w Europie i trzecim na świecie, w którym zdecydowaliśmy się na jej wdrożenie. Opiera się na specyficznej analizie danych i informacji na temat postaci, a następnie wyprowadzeniu – dzięki szeregu narzędzi – indywidualnej strategii pozycjonowania, tzw. personal branding idea.
PRoto.pl: Czyli swoiste „pokaż swoją markę, a ja powiem ci, kim jesteś”?
K.W.: Raczej – sprawdźmy, jakie atrybuty ma Twoja marka obecnie i co docelowo chcesz przez nią powiedzieć. Naszym zadaniem jest natomiast ocena, czy i jakimi narzędziami możemy do tego doprowadzić.
PRoto.pl: Planują ją Państwo wdrożyć na polskim rynku od A do Z? Czy może będziemy mieli do czynienia z pewną wariacją na temat dostosowaną do naszych realiów?
K.W.: Oczywiście oferta Havas Peaks będzie sprofilowana pod kątem potrzeb menedżerów i osób publicznych w Polsce oraz dostosowana do specyfiki lokalnych mediów, rynku wydarzeń biznesowych i odbiorców.
PRoto.pl: W Stanach Zjednoczonych personal branding od dawna stanowi podstawę funkcjonowania rynku pracy. Mimo że u nas nie ma jeszcze tak ugruntowanej pozycji, można powiedzieć, że obecnie przeżywa renesans. Podkreślacie, że w najbliższych latach stanie się jednym z najistotniejszych elementów budowania reputacji organizacji. O jak dużej zależności mówimy (marka własna a wizerunek organizacji)?
K.W.: Mamy do czynienia z gospodarką opartą na reputacji. Wizerunek liderów to – obok powodzenia samej działalności organizacji i wartości, jakie za nią stoją – najważniejsza składowa wpływająca na percepcję firmy czy instytucji.
PRoto.pl: Dlaczego warto skorzystać z personal brandingu?
K.W.: Każdy z nas jest marką, którą kształtuje na co dzień. Profesjonalny personal branding umożliwia zbudowanie pożądanego wizerunku i zarządzanie nim tak, aby wspierał realizację celów biznesowych i osobistych.
PRoto.pl: Kogo szczególnie powinien zainteresować? Przedsiębiorców? Managerów? Szukających pracy?
K.W.: Dbałość o markę personalną powinna być naturalnym elementem codziennych zachowań, tak zawodowych, jak i prywatnych. Usługa zaawansowanego personal brandingu kierowana jest przede wszystkim do ludzi zarządzających organizacjami, menedżerów, osób publicznych, a także profesjonalistów, którzy planują zmiany i chcą, by marka osobista wspierała ich wprowadzenie.
PRoto.pl: Czy polskie firmy są gotowe, by skorzystać z takich usług?
K.W.: Zdecydowanie tak. Polscy menedżerowie zdają sobie sprawę z wagi reputacji i jej wpływu na wartość spółki. W ramach działań public relations już są podejmowane działania z obszaru pozycjonowania liderów. Havas Peaks jest rozbudową tego obszaru, wzbogaconą o aspekt analityczny i strategiczny. Pierwsze reakcje po ogłoszeniu tej kompetencji już pokazują, że to bardzo potrzebna usługa.
PRoto.pl: Na ogół idealnym materiałem na twarz marki jest jej właściciel. Kiedy lepiej wybrać inne rozwiązanie?
K.W.: Decyzję determinuje tutaj kilka czynników, przede wszystkim pozycjonowanie marki, publiczność, do której kieruje ona przekaz, oraz skojarzenia, jakie chce budzić. W przypadku zmiennej struktury właścicielskiej czy zarządczej oparcie na niej długofalowej komunikacji może być ryzykowne. W niektórych przypadkach lepszym rozwiązaniem jest powiązanie brandu z rozpoznawalnym ambasadorem, innym razem – z wyselekcjonowaną grupą pracowników, którzy będą najlepiej komunikowali wartości, jakie dana marka utożsamia.
PRoto.pl: Jak budować osobistą markę w sieci? Internet nie zapomina. Od czego zacząć? Na co uważać potem?
K.W.: Przede wszystkim rzetelnie ocenić sytuację wyjściową, czyli zmierzyć się z tym, co o nas w sieci już jest i co w niej pozostanie. Dalsza praca to przede wszystkim decyzja, jak z tym kapitałem, mniej lub bardziej pozytywnym i rozpoznawalnym, pracować. Przygotować się do odpowiedzi na kwestie, które mogą budzić kontrowersje i pytania. Zadbać o spójną komunikację na profilach w mediach społecznościowych. Wreszcie – na bieżąco śledzić nowe materiały, reagować, być obecnym i konsekwentnym w swoich działaniach.
PRoto.pl: Większość ekspertów twierdzi, że jeśli ktoś decyduje się na połączenie swojego wizerunku z marką – nie ma już odwrotu. Od teraz zawsze będzie kojarzony z marką i każdy jego krok będzie miał wpływ na jej wizerunek…
K.W.: Niewątpliwie są takie przykłady, choć dowodów na skuteczne rozszerzenie marki, także personalnej, nie brakuje. Z pewnością trwałość połączenia pomiędzy osobą a marką korporacyjną zależy od doboru narzędzi, jakie zostały użyte do jego wytworzenia, oraz konsekwencji, z jaką działania te są prowadzone.
PRoto.pl: Po jakim czasie możemy spodziewać się pierwszych efektów?
K.W.: Proces budowania marki personalnej, tak jak korporacyjnej, to nie jest kwestia tygodnia czy miesiąca. To raczej pytanie o inwestycję i zaangażowanie. Podstawowa formuła współpracy w ramach Havas Peaks, po której możemy spodziewać się rezultatów, to pół roku, z czego pierwsze tygodnie muszą zostać poświęcone na rzetelną analizę i przygotowanie skrojonej na miarę strategii. Ostateczny rezultat będzie wypadkową czasu, skali zaangażowania oraz indywidualnych cech osoby, z którą pracujemy.
Rozmawiała: Edyta Skubisz