Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
wtorek, 22 lipca, 2025
Strona głównaPublikacjeWywiad z... Kamilą Wierzbicką, Consulting Director Havas PR Warsaw, szefową Havas Peaks

Wywiad z… Kamilą Wierzbicką, Consulting Director Havas PR Warsaw, szefową Havas Peaks

Proto.pl: Oferta niedawno powstałego Havas Peaks oparta jest na autorskiej i wdrażanej dotychczas w USA oraz Australii metodologii Marian Salzman, CEO Havas PR US. Przybliżyłaby ją nam Pani w kilku zdaniach?

Kamila Wierzbicka, Consulting Director Havas PR Warsaw: W brandingu personalnym chodzi przede wszystkim o autentyczność i indywidualizm. Tym, co odróżnia Havas Peaks od tradycyjnych metod pozycjonowania liderów, jest rzeczywiście autorska metodologia opracowana przez Marian Salzman. Polska jest pierwszym krajem w Europie i trzecim na świecie, w którym zdecydowaliśmy się na jej wdrożenie. Opiera się na specyficznej analizie danych i informacji na temat postaci, a następnie wyprowadzeniu – dzięki szeregu narzędzi – indywidualnej strategii pozycjonowania, tzw. personal branding idea.

PRoto.pl: Czyli swoiste „pokaż swoją markę, a ja powiem ci, kim jesteś”?

K.W.: Raczej – sprawdźmy, jakie atrybuty ma Twoja marka obecnie i co docelowo chcesz przez nią powiedzieć. Naszym zadaniem jest natomiast ocena, czy i jakimi narzędziami możemy do tego doprowadzić.

PRoto.pl: Planują ją Państwo wdrożyć na polskim rynku od A do Z? Czy może będziemy mieli do czynienia z pewną wariacją na temat dostosowaną do naszych realiów?

K.W.: Oczywiście oferta Havas Peaks będzie sprofilowana pod kątem potrzeb menedżerów i osób publicznych w Polsce oraz dostosowana do specyfiki lokalnych mediów, rynku wydarzeń biznesowych i odbiorców.

PRoto.pl: W Stanach Zjednoczonych personal branding od dawna stanowi podstawę funkcjonowania rynku pracy. Mimo że u nas nie ma jeszcze tak ugruntowanej pozycji, można powiedzieć, że obecnie przeżywa renesans. Podkreślacie, że w najbliższych latach stanie się jednym z najistotniejszych elementów budowania reputacji organizacji. O jak dużej zależności mówimy (marka własna a wizerunek organizacji)?

K.W.: Mamy do czynienia z gospodarką opartą na reputacji. Wizerunek liderów to – obok powodzenia samej działalności organizacji i wartości, jakie za nią stoją – najważniejsza składowa wpływająca na percepcję firmy czy instytucji.

PRoto.pl: Dlaczego warto skorzystać z personal brandingu?

K.W.: Każdy z nas jest marką, którą kształtuje na co dzień. Profesjonalny personal branding umożliwia zbudowanie pożądanego wizerunku i zarządzanie nim tak, aby wspierał realizację celów biznesowych i osobistych.

PRoto.pl: Kogo szczególnie powinien zainteresować? Przedsiębiorców? Managerów? Szukających pracy?

K.W.: Dbałość o markę personalną powinna być naturalnym elementem codziennych zachowań, tak zawodowych, jak i prywatnych. Usługa zaawansowanego personal brandingu kierowana jest przede wszystkim do ludzi zarządzających organizacjami, menedżerów, osób publicznych, a także profesjonalistów, którzy planują zmiany i chcą, by marka osobista wspierała ich wprowadzenie.

PRoto.pl:  Czy polskie firmy są gotowe, by skorzystać z takich usług?

K.W.: Zdecydowanie tak. Polscy menedżerowie zdają sobie sprawę z wagi reputacji i jej wpływu na wartość spółki. W ramach działań public relations już są podejmowane działania z obszaru pozycjonowania liderów. Havas Peaks jest rozbudową tego obszaru, wzbogaconą o aspekt analityczny i strategiczny. Pierwsze reakcje po ogłoszeniu tej kompetencji już pokazują, że to bardzo potrzebna usługa.

PRoto.pl: Na ogół idealnym materiałem na twarz marki jest jej właściciel. Kiedy lepiej wybrać inne rozwiązanie?

K.W.: Decyzję determinuje tutaj kilka czynników, przede wszystkim pozycjonowanie marki, publiczność, do której kieruje ona przekaz, oraz skojarzenia, jakie chce budzić. W przypadku zmiennej struktury właścicielskiej czy zarządczej oparcie na niej długofalowej komunikacji może być ryzykowne. W niektórych przypadkach lepszym rozwiązaniem jest powiązanie brandu z rozpoznawalnym ambasadorem, innym razem – z wyselekcjonowaną grupą pracowników, którzy będą najlepiej komunikowali wartości, jakie dana marka utożsamia.

PRoto.pl: Jak budować osobistą markę w sieci? Internet nie zapomina. Od czego zacząć? Na co uważać potem?

K.W.: Przede wszystkim rzetelnie ocenić sytuację wyjściową, czyli zmierzyć się z tym, co o nas w sieci już jest i co w niej pozostanie. Dalsza praca to przede wszystkim decyzja, jak z tym kapitałem, mniej lub bardziej pozytywnym i rozpoznawalnym, pracować. Przygotować się do odpowiedzi na kwestie, które mogą budzić kontrowersje i pytania. Zadbać o spójną komunikację na profilach w mediach społecznościowych. Wreszcie – na bieżąco śledzić nowe materiały, reagować, być obecnym i konsekwentnym w swoich działaniach.

PRoto.pl: Większość ekspertów twierdzi, że jeśli ktoś decyduje się na połączenie swojego wizerunku z marką – nie ma już odwrotu. Od teraz zawsze będzie kojarzony z marką i każdy jego krok będzie miał wpływ na jej wizerunek…

K.W.: Niewątpliwie są takie przykłady, choć dowodów na skuteczne rozszerzenie marki, także personalnej, nie brakuje. Z pewnością trwałość połączenia pomiędzy osobą a marką korporacyjną zależy od doboru narzędzi, jakie zostały użyte do jego wytworzenia, oraz konsekwencji, z jaką działania te są prowadzone.

PRoto.pl: Po jakim czasie możemy spodziewać się pierwszych efektów?

K.W.: Proces budowania marki personalnej, tak jak korporacyjnej, to nie jest kwestia tygodnia czy miesiąca. To raczej pytanie o inwestycję i zaangażowanie. Podstawowa formuła współpracy w ramach Havas Peaks, po której możemy spodziewać się rezultatów, to pół roku, z czego pierwsze tygodnie muszą zostać poświęcone na rzetelną analizę i przygotowanie skrojonej na miarę strategii. Ostateczny rezultat będzie wypadkową czasu, skali zaangażowania oraz indywidualnych cech osoby, z którą pracujemy.

Rozmawiała: Edyta Skubisz

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj