wywiad z... Moniką Karwat Bury rzeczniczką prasową Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

dodano: 
05.11.2009
komentarzy: 
0

Redakcja: Jakie wyzwania i trudności niesie ze sobą praca na stanowisku rzeczniczki PARP?
Monika Karwat Bury, rzecznik prasowy PARP:
Współpracuję z mediami od kilku lat jako rzecznik prasowy PARP i najważniejszym wyzwaniem było zawsze przekazanie w prosty i zrozumiały sposób informacji związanych z funduszami europejskimi. Polska otrzymuje coraz więcej środków unijnych, a PARP z roku na rok dysponuje większym budżetem i coraz bardziej liczną i rozbudowaną ofertą pomocy. Czasami to bardzo trudne przekazać dziennikarzowi, który jeszcze rano nie wiedział, że taka instytucja istnieje, co ona robi, dlaczego robi tak, a nie inaczej i co z tego wynika dla potencjalnych chętnych na dotacje. Poza tym Agencja realizuje bardzo wiele rożnych działań, nie tylko przyznaje dofinansowanie przedsiębiorcom, ale prowadzi własne badania, opracowuje i publikuje raporty o stanie sektora małych i średnich firm w Polsce, tworzy sieci współpracy otoczenia biznesu z firmami. Dlatego moja praca to nieustanna nauka.

Red.: Czy w obliczu kryzysu finansowego praca nad wizerunkiem Agencji stała się bardziej intensywna? Jakie działania podejmuje PARP, by załagodzić negatywne skutki kryzysu?
MKB:
Wizerunek Agencji budowany jest nieustannie i konsekwentnie od wielu lat. Jesteśmy jedną z głównych instytucji wspierających przedsiębiorczość zarówno finansowo jaki i doradczo. Okres spowolnienia gospodarczego to jednocześnie dla Polskich firm moment największej dostępności funduszy unijnych. Tylko w tym roku PARP ogłosiła kilkanaście różnych konkursów na dofinansowanie projektów zgłaszanych przez przedsiębiorców. Do tej pory wpłynęło ponad 6 tysięcy wniosków na kwotę ok. 10 mld złotych. Do końca roku pewnie będzie ich jeszcze kilka tysięcy. Tak duże zapotrzebowanie na dotacje powoduje również wzmożone zainteresowanie informacją na ten temat, również wśród mediów. Najważniejsze jest, aby dostarczać informacje rzetelną, sprawdzoną i prawdziwą. Staramy się reagować na uwagi przedsiębiorców i na bieżąco wprowadzać uproszczenia w procedurach. To zadanie dla zespołów merytorycznych. Zadaniem promocji jest informować na bieżąco o wprowadzonych zmianach i ułatwieniach.

Co do działań PARP na rzecz złagodzenia skutków kryzysu to na naszej stronie internetowej jest przygotowana osobna zakładka informująca o wszystkich inicjatywach w tym zakresie „PARP na rzecz stabilności i rozwoju”. Przede wszystkim zachęcamy przedsiębiorców i kandydatów na przedsiębiorców do korzystania z sieci Punktów Konsultacyjnych, gdzie bezpłatnie można uzyskać informacje, jak założyć firmę, jak zdobyć finansowanie na swoja działalność. W ramach działalności edukacyjnej PARP przygotowała cykl szkoleń i seminariów dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania kryzysowego, zarządzania zmianą, zarządzania ryzykiem, zarządzania płynnością finansową, zabezpieczania transakcji handlowych, alternatywnych źródeł finansowania, dostępu do zamówień publicznych, prawa upadłościowego i naprawczego, badania wiarygodności kontrahentów handlowych, marketingu i promocji w warunkach kryzysu.

Red.:Jak zachęcać środowisko przedsiębiorców do rozwoju i innowacji, czyli jak komunikuje się PARP? MKB: Cała działalność PARP skierowana jest na rzecz innowacji. PARP jest m.in. autorem i opiekunem portalu innowacji www.pi.gov.pl który w całości poświecony jest wdrażaniu innowacji w firmach, myśleniu innowacyjnemu i inspirowaniu do nowych rozwiązań. Wydajemy kilka a nawet kilkanaście publikacji rocznie, wśród nich wyniki badań nad innowacyjnością. W przyszłości planujemy przeprowadzić kampanię informacyjno – promocyjną na rzecz postaw innowacyjnych. W kampanii będziemy korzystać z własnego doświadczenia, ale również chcemy zaangażować ekspertów zewnętrznych, którzy będą swoim autorytetem wzmacniać przekaz promocyjny.

Red.: Czy i w jaki sposób PARP przyczynia sie do promocji Polski i budowania jej wizerunku?
MKB:
Od 2007 roku Agencja na zlecenie Ministerstwa Gospodarki jest generalnym wykonawcą międzynarodowych wystaw Expo. W ubiegłym roku odbyła się wystawa Expo Saragossa 2008. Polski Pawilon zajął trzecie miejsce spośród około 150 ekspozycji narodowych w kategorii najatrakcyjniejszych pawilonów na Wystawie. Obecnie prowadzone są intensywne przygotowania do wystawy Expo Szanghaj 2010, gdzie również PARP jest generalnym wykonawcą. Mamy nadzieję, że i tym razem polski pawilon zostanie dobrze przyjęty przez odwiedzających i stanie się okazją do promowania Polski jako kraju nowoczesnego i otwartego na nowe obszary współpracy turystycznej, gospodarczej i kulturalnej.

Oprócz tak spektakularnych działań promujących Polskę za granicą organizujemy liczne misje handlowe do wielu krajów Bliskiego Wschodu i nie tylko. W misjach co rocznie uczestniczy kilkuset przedsiębiorców, którzy dzięki temu nawiązują nowe kontakty handlowe, ale również ich wizyta przyczynia się do promocji gospodarczej Polski.

Rozmawiała Monika Krajewska

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin