piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościDorośli Amerykanie pozostają sceptyczni wobec AI

Dorośli Amerykanie pozostają sceptyczni wobec AI

Ponad połowa Amerykanów twierdzi, że AI pogorszy zdolność ludzi do kreatywnego myślenia – wynika z badania przeprowadzonego przez Pew Research Center. Analiza dotyczy sposobu postrzegania sztucznej inteligencji i jej wpływu na społeczeństwo przez obywateli Stanów Zjednoczonych.

Sztuczna inteligencja na dobre wpisała się w różne sfery życia niemal każdego człowieka. Obecnie narzędzia AI są wykorzystywane w wielu obszarach – zarówno w pracy, jak i w codziennym funkcjonowaniu. Mimo że Amerykanie są otwarci na potencjalne korzyści, jakie może przynieść ta technologia, jej wpływ na niektóre ludzkie zdolności wzbudza w nich niepokój.

53 proc. dorosłych obywateli USA uważa, że AI pogorszy zdolność ludzi do kreatywnego myślenia. 16 proc. badanych jest zupełnie odwrotnego zdania, a kolejnych 16 proc. ma mieszane uczucia – respondenci wskazują, że sztuczna inteligencja nie wpłynie ani pozytywnie, ani negatywnie na tę zdolność.

Amerykanie bardziej optymistycznie – choć nadal z dużą rezerwą – podchodzą natomiast do poprawy przez sztuczną inteligencję zdolności ludzi do rozwiązywania problemów. Według 29 proc. badanych AI może sprawić, że społeczeństwo będzie w tym lepsze. 38 proc. uważa jednak, że AI pogorszy tę umiejętność.

Obywatele USA są raczej sceptycznie nastawieni do szerszego wpływu AI na społeczeństwo. 50 proc. respondentów twierdzi, że odczuwa bardziej zaniepokojenie niż podekscytowanie z powodu rosnącego wykorzystania sztucznej inteligencji w życiu codziennym. Dla porównania, w 2021 roku odsetek ten wynosił 37 proc.

57 proc. Amerykanów uważa, że ryzyko społeczne wynikające z rozwoju sztucznej inteligencji jest wysokie. Najczęściej wymienianymi obawami są osłabienie umiejętności ludzkich oraz więzi społecznych. Co więcej, 6 na 10 respondentów chciałoby mieć większą kontrolę nad tym, w jaki sposób technologia ta jest wykorzystywana.

Według Amerykanów AI nie powinno mieć zastosowania w osobistych aspektach życia, takich jak dobieranie partnerów czy religia. Są jednak otwarci na wykorzystywanie sztucznej inteligencji do wykonywania ciężkich zadań analitycznych w dziedzinach nauki, finansów i medycyny. Większość badanych twierdzi, że technologia ta powinna odgrywać przynajmniej niewielką rolę w m.in. prognozowaniu pogody (74 proc.), wykrywaniu przestępstw finansowych (70 proc.) czy wykrywaniu oszustw przy wnioskach o świadczenia rządowe (70 proc.).

Jak AI wpłynie na branżę komunikacji marketingowej? Zobacz wideorelację z Kongresu Wiedzy PRoto, który dotyczył właśnie tego tematu

Zapraszamy także do obejrzenia części merytorycznej wydarzenia. Wideo z wystąpień prelegentów i paneli dyskusyjnych znajdziesz tutaj!

>>> A w tym roku kongres poświęcimy budowaniu rozpoznawalności marki, która wspiera sprzedaż. Bądź z nami już 8 października!

O badaniu:

Badanie przeprowadzono wśród 5 023 dorosłych Amerykanóww okresie od 9 do 15 czerwca 2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj