środa, 10 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościWHO i Polskie Towarzystwo Chorób Płuc z kampanią edukacyjną o gruźlicy

WHO i Polskie Towarzystwo Chorób Płuc z kampanią edukacyjną o gruźlicy

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i Polskie Towarzystwo Chorób Płuc pod koniec września 2025 roku rozpoczęły ogólnopolską kampanię społeczną na temat świadomości gruźlicy. Prosty zapis „Khe! Khe!”, intensywna kolorystyka i przekaz w kilku językach mają zwracać uwagę na chorobę, która wciąż stanowi zagrożenie.

W 2023 roku w Polsce zdiagnozowano 4436 przypadki gruźlicy. W odpowiedzi na te dane WHO wraz z Polskim Towarzystwem Chorób Płuc postanowili rozpocząć kampanię społeczną „Zwykły kaszel czy objaw gruźlicy? Sprawdź!”. Edukują w niej społeczeństwo z zakresu objawów choroby, które często mylone są ze zwykłym przeziębieniem.

Cała kampania oparta jest na prostym przekazie. Punktem odniesienia są plakaty w intensywnych odcieniach czerwieni, gdzie na otwartych ustach znajduje się zapis dźwięku kaszlu „Khe! Khe!”. Ta bezpośredniość ma zwracać uwagę odbiorcy i skłaniać go do refleksji.

Jak wyjaśniają organizatorzy akcji, jasność i bezpośredniość komunikatów wynikała z chęci dotarcia do ogółu mieszkańców Polski, w tym przedstawicieli innych narodowości czy osób dotkniętych kryzysem migracyjnym. Z tego powodu materiały powstały w czterech językach: polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim. Dodatkowo w kampanii zrezygnowano z odniesień kulturowych, aby zmaksymalizować klarowność przekazu.

„Chcieliśmy uniknąć epatowania obrazami choroby. Zamiast tego zaproponowaliśmy czytelny przekaz, intrygujący, zwracający uwagę, ale przede wszystkim nie stygmatyzujący. To ważne, bo gruźlica wciąż bywa postrzegana jako temat wstydliwy, a naszym celem było oswojenie odbiorców z tym zagadnieniem i zachęcenie do refleksji” – podkreśla Paweł Stankiewicz, Creative Director w Advalue.

Grafiki w wersji drukowanej oraz online trafiły do pacjentów za pośrednictwem partnerów WHO. Dodatkowo w przestrzeni publicznej pojawiły się plakaty oraz multimedialne materiały edukacyjne. Działania obejmują m.in. PR, content marketing i digital. Za koncept strategiczny, kreację i PR odpowiada agencja Advalue. Zakupem mediów digital zajęła się agencja Socialtime. (km)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj