W listopadzie 2025 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów powiadomił, że wszczął dwa postępowania wyjaśniające, w których sprawdza działania influencerów popularnych wśród dzieci, znanych jako Wojan i Palion. Jednocześnie UOKiK przekazał, że to początkowy etap działań – w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom.
Jak przypomina UOKiK, umieszczanie w przekazach promocyjnych bezpośredniego wezwania młodych odbiorców do nabycia produktów lub nakłonienia do tego osób dorosłych stanowi zakazaną praktykę rynkową. W związku z tym wszczęto dwa postępowania wyjaśniające, w których prezes UOKiK-u sprawdza działania influencerów popularnych wśród dzieci.
Urząd wyjaśnia, że media społecznościowe to przestrzeń, która umożliwia szybkie zdobycie dużej popularności wśród różnych grup odbiorców. Gdy twórcom udaje się osiągnąć ten cel, często rozszerzają działalność o współprace reklamowe lub tworzenie produktów pod własną marką.
Podobny schemat wystąpił u influencerów znanych jako Wojan i Palion. Prowadzą oni swoje kanały na YouTubie i Instagramie, które skupiają się głównie na grach komputerowych – w szczególności lubianej przez dzieci grze Minecraft – oraz innych treściach rozrywkowych. Podczas grania prowadzą tzw. streamy, czyli transmisje na żywo, podczas których komentują to, co dzieje się na ekranie. Odbiorcami tego typu twórców są w przeważającej części dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
UOKiK bada, czy podczas transmisji na żywo na młodych odbiorców nie jest wywierana presja do zakupu produktów tworzonych przez influencerów, takich jak napoje, artykuły szkolne, gadżety czy odzież. Urząd zwraca uwagę na takie zwroty jak m.in.: „Wbijajcie do Żabek, póki te Wojanki jeszcze są”, „Warto zrobić cały zapas, bo potem ciężko je zdobyć”, „Wbijajcie, kupujcie sobie boxy szkolne od Paliona”.
Taka forma przekazu marketingowego może stanowić bezpośrednie wezwanie dzieci do nabywania produktów. Ryzyko to potęguje budowanie atmosfery pośpiechu, ograniczonej dostępności lub przypisywanie produktom nieprawdziwych właściwości. Prezes UOKiK-u chce zweryfikować, czy tego typu przekazy mogą spełniać przesłanki agresywnej praktyki rynkowej i naruszać zbiorowe interesy konsumentów – zaznacza urząd.
Postępowanie wyjaśniające może skutkować postawieniem wobec podmiotów działających pod marką Wojan i Palion zarzutów, za które grozić będzie kara do 10 proc. obrotów. (ao)
Źródło: uokik.gov.pl, Reklama skierowana do dzieci – UOKiK sprawdza media społecznościowe, 12.11.2025


