Sklep, w którym produkty są wypełnione tylko w jednej trzeciej – w ten niecodzienny sposób mBank postanowił pokazać, jak może wyglądać przyszłość osób, które nie zadbają o finanse na emeryturze. To kolejna odsłona działań z cyklu „Nie jutraj”, które mają zainteresować Polaków tematem oszczędzania i inwestowania.
Tajemnicza 1/3, czyli jak przyciągnąć uwagę
mBank postanowił zapowiedzieć kampanię w intrygujący sposób. W ostatnich tygodniach na ulicach Warszawy, a także w internecie i radiu prezentowano reklamy z hasłem „Masz to w Jednej Trzeciej”.

Na tydzień przed konferencją rzecznik prasowy mBanku zaskoczył media nietypowym komunikatem prasowym, który składał się z 1/3 liter. Dziennikarze otrzymali także intrygujące zaproszenia na konferencję prasową w formie… 1/3 zestawu klocków.

W piątek 14 listopada 2025 roku stało się jasne, czym jest owa „Jedna Trzecia”. Bank przy ul. Puławskiej 111A w Warszawie otworzył pod tym szyldem przestrzeń , gdzie popularne produkty – takie jak kawa, sok, mleko czy płyn do naczyń – dostępne są wyłącznie w jednej trzeciej zawartości pojemników. W ten nietypowy i jednocześnie mocno obrazowy sposób mBank pokazał, jak może wyglądać codzienność osób, które odkładają na później decyzje o zabezpieczeniu swojej przyszłości emerytalnej.


Jak bowiem przekazuje mBank, choć obecna stopa zastąpienia, czyli relacja emerytury do ostatniej pensji, wynosi w Polsce 54 proc., to prognozy pokazują, że w 2045 roku wskaźnik ten może spaść do ok. 30 proc. Oznacza to, że przyszli emeryci otrzymają zaledwie jedną trzecią środków, do których są dziś przyzwyczajeni.
Trzeba zacząć działać teraz
mBank prowadzi działania, które mają zachęcić Polaków, by już teraz zaczęli dbać o swoją finansową przyszłość. To element zaprezentowanej niedawno nowej strategii mBanku na lata 2026-2030 pod hasłem „Cała naprzód”. Jednym z jej założeń jest troska o dobrostan finansowy klientów. Firma zamierza promować dobre nawyki finansowe oraz zapewnić klientom narzędzia, wiedzę i rozwiązania, które pomogą świadomie budować kapitał. Kluczową inicjatywą w tym zakresie będzie wprowadzenie oceny zdrowia finansowego.
„»Jedna Trzecia« to wizja przyszłości, która może spotkać każdego, kto »jutra«, kto z obawy przed ryzykiem odkłada ważne sprawy, jak zabezpieczenie emerytalne na jutro” – podkreślił podczas briefingu prasowego Kamil Figlarek, dyrektor zarządzający ds. bankowości prywatnej i usług maklerskich w mBanku. Jak dodał, trzy najczęściej wskazywane bariery przed inwestowaniem to: brak pieniędzy, brak wiedzy i umiejętności, obawa o stratę. „W naszej strategii »Cała naprzód« chcemy zadbać o dobrostan finansowy naszych klientów, edukując w zakresie zabezpieczenia na przyszłość siebie i swoich bliskich. Naszą odpowiedzią – finansową samoobroną – są produkty zachęcające do regularnego oszczędzania i inwestowania” – wskazał Kamil Figlarek.
mBank posiada najszerszą ofertę inwestycyjną na rynku poprzez własne biuro maklerskie oraz towarzystwo funduszy inwestycyjnych – mTFI. Klienci mogą zatem wybierać spośród IKE i IKZE maklerskich, oferujących elastyczność i swobodę wyboru oraz IKE i IKZE funduszowych, w których eksperci mBanku zarządzają specjalnie stworzonymi strategiami emerytalnymi.
Bank chce przede wszystkim zachęcić ludzi do tego, aby zaczęli działać w zakresie oszczędzania i inwestowania. „Już 100 zł miesięcznie może być początkiem budowania poduszki finansowej czy zabezpieczenia na emeryturę. Inwestowanie wiąże się z ryzykiem, ale można je rozsądnie ograniczać, przez dywersyfikację. Magia procentu składanego sprawia, że im wcześniej zaczniemy inwestować, tym większy kapitał mamy szansę zgromadzić. Dlatego tak istotne jest, żeby zrobić pierwszy krok. Najlepszymi narzędziami na początek są konta IKE i IKZE, które dają konkretne korzyści podatkowe i zostały stworzone w celu budowania dodatkowe zabezpieczenia emerytalnego” – tłumaczyła podczas briefingu Monika Pabich, dyrektorka departamentu inwestycji w mBanku.

mBank liderem rynku maklerskich rachunków emerytalnych
mBank od lat pozostaje liderem rynku maklerskich rachunków emerytalnych, z 51-procentowym udziałem w IKZE i 20-procentowym udziałem w IKE na koniec pierwszego półrocza 2025 roku.
Zainteresowanie inwestowaniem długoterminowym wciąż rośnie. W 2024 roku aż 61 proc. nowych rachunków maklerskich otwartych w mBanku stanowiły rachunki IKE lub IKZE, a mediana wieku klientów to zaledwie 35 lat. Co istotne, aż 85 proc. osób, które zasiliły swoje konta emerytalne w 2023 roku, zrobiło to ponownie w 2024.
Coraz większą rolę w procesie oszczędzania na emeryturę odgrywają fundusze ETF. Obecnie znajdują się na połowie rachunków IKE i IKZE, podczas gdy jeszcze cztery lata temu było to zaledwie 35 proc.. W 2024 roku aż 80 proc. nowych klientów, którzy otworzyli IKE/IKZE w mBanku dokonało przynajmniej jednej transakcji na ETF-ach, a 56 proc. inwestowało wyłącznie w te instrumenty.
Co więcej, w 2025 roku 75 proc. nowych klientów IKE/IKZE zainwestowało w ETF-y. Najczęściej decydują się oni na fundusze zagraniczne, co pokazuje rosnącą świadomość korzyści płynących z globalnej dywersyfikacji.
To właśnie mBank jako pierwszy promował inwestycje na rynkach zagranicznych i stale rozwija ofertę, by umożliwić klientom budowanie kapitału na przyszłość w sposób prosty, nowoczesny i dopasowany do indywidualnych potrzeb.
Przestrzeń „Jedna Trzecia”, która była dostępna dla wszystkich zainteresowanych przez cały weekend (od 14 do 16 listopada), powstała nie tylko jako miejsce refleksji nad przyszłością, lecz przede wszystkim inspiracja i bodziec do działania – by „nie jutrać” i nie odkładać decyzji o swojej przyszłości na później. Otwarcie przestrzeni „Jedna Trzecia” to kolejny etap działań edukacyjnych mBanku w zakresie oszczędzania i inwestowania.
Materiał partnera


