W promocji wystawy „Jam posełkini jego. Język i emocje polskiego średniowiecza”, którą można oglądać w Bibliotece Narodowej w Pałacu Rzeczypospolitej, wykorzystano sztuczną inteligencję. Powstał bot głosowy, który mówi językiem inspirowanym staropolszczyzną.
Wspomniana wystawa to prezentacja najstarszych tekstów w języku polskim, pochodzących sprzed niemal 800 lat, zwracająca uwagę na powszechne stosowanie feminatywów w polszczyźnie średniowiecznej. Projekt pokazuje ówczesny język jako bogaty i elastyczny, a nie – jak wielu sądzi – system skostniały. Ekspozycja jest dostępna jest bezpłatnie od 22 października 2025 do 31 maja 2026 roku w Pałacu Rzeczypospolitej w Warszawie.
W działaniach promocyjnych wykorzystano sztuczną inteligencję w formie głosowego bota. Powstała infolinia, dostępna pod numerem (+48) 880 120 752, gdzie voicebot odpowiada na pytania i zachęca do odwiedzenia trwającej wystawy językiem inspirowanym staropolszczyzną.
Bot został wytrenowany na materiałach źródłowych Biblioteki Narodowej z czasów średniowiecznych, dostosowano go jednak do czasów współczesnych, by komunikacja była zrozumiała. Projekt został opracowany i wdrożony przez SEC Newgate CEE na zlecenie Biblioteki Narodowej.
Elementem kampanii jest także premiera gry Scriptorium – wskazuje Tomasz Makowski, Dyrektor Biblioteki Narodowej, podkreślając, że działania mają w „niekonwencjonalny sposób przyciągnąć nie tylko pasjonatów literatury polskiej”. (mb)


