Akcja Reserved „Polish Boy Wanted” przekroczyła dopuszczalne granice obyczajowości

dodano: 
02.10.2017
komentarzy: 
5

Komisja Etyki Reklamy uznała, że akcja marki Reserved „Polish Boy Wanted” przekroczyła dopuszczalne granice obyczajowości.

W marcu 2017 roku na YouTubie pojawiło się wideo, w którym dziewczyna o pseudonimie Dee Dee prosi o pomoc w odnalezieniu chłopaka z Polski, którego poznała na koncercie. W filmie nie było żadnych wzmianek o tym, że jest to materiał reklamowy. Szybko okazało się, że film został stworzony przez markę Reserved. Opinie internautów na temat akcji były podzielone – część chwaliła firmę za pomysłowość, inni poczuli się oszukani. Po krytyce marka przyznała, że nadużyła zaufania internautów i przeprosiła za swoje działanie.

Czytaj także: Czy po kampanii Reserved internauci będą z rezerwą podchodzić do marki?

Komisja Etyki Reklamy otrzymała dwie skargi związane z akcją Reserved. „Reklamodawca zagrał na uczuciach i chęci pomocy ludzi, by reklama rozprzestrzeniała się viralowo” – napisano w jednej ze skarg. Zdaniem drugiej osoby, która złożyła skargę, „reklamodawca z pełna premedytacją wykorzystał naiwność, życzliwość odbiorców i ich gotowość do niesienia innym ludziom pomocy, nawet w takiej sprawie, jak odnalezienie ukochanego mężczyzny poznanego na koncercie”.

W Zespole Orzekającym Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, znaleźli się Paweł Wiśniewski, Teresa Wierzbowska i Andrzej Garapich.

Zespół Orzekający podzielił zarzuty skarżących i uznał, że reklama „przekroczyła dopuszczalne granice obyczajowości”.

W ocenie Komisji Etyki Reklamy akcja Reserved „nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i może nadużywać zaufania odbiorców”. Komisja zwróciła także uwagę na to, że przedstawienie historii opartej na motywie niesienia pomocy w przekazie, który nie był jednoznacznie oznaczony jako materiał reklamowy, może spowodować większą zachowawczość odbiorców i brak zaufania do apeli społecznych. Może też zniechęcać do angażowania się w działania społeczne – orzekła KER.

Zespół Orzekający podkreślił, że „w tak wrażliwych sferach jakimi są uczucia ludzkie i nawoływanie do pomocy i zaangażowania się odbiorców, szczególnie w świetle rosnącej fali »fake news«, wymaga się wzmożonej staranności w komunikacji reklamowej”. (mb)

komentarzy:
5

Zobacz także...

W przypadku koszuli Reserved zawiniła stylizacja, a nie sam produkt. Przeprosiny i wycofanie produktu to poprawna reakcja w tej sytuacji - oceniają eksperci...

Najnowszą kampanią firma wpasowuje się w metodę angażowania odbiorców „po bandzie”. Komentujący dla PRoto.pl zwracają uwagę, że kolejna taka strategia może spowodować, że uodpornimy się na bezinteresowną pomoc drugiej osoby w internecie...

Komentarze

(5)
Dodaj komentarz
31.10.2017
12:20:57
agson
(31.10.2017 12:20:57)
Chcesz się czymś wyróżnić to źle, najlepiej niech agencje robią tylko nudne reklamy na poziomie proszków do prania. Po co się męczyć i próbować zrobić coś o czym będą wszyscy mówić. Akcja dobra tylko ludzie przewrażliwieni z za małym dystansem do świata.
22.10.2017
19:31:16
tomek
(22.10.2017 19:31:16)
Akcja spełniła swoją rolę. Narobiła mega szumu. Nie ma w niej nic nieetycznego. Obruszeni są tylko nadmierni romantycy, którzy zbyt wczuwają się w życie miłośne innych.
02.10.2017
21:57:02
zoska94
(02.10.2017 21:57:02)
Nie wiem po co taka komisja w ogóle funkcjonuje. To konsumenci swoimi działaniami dają wyraz aprobaty lub dezaprobaty, a jakoś nie zauważyłam żeby było mniej ludzi w Reserved, także mało kogo to ruszyło i słusznie bo nie ma się czym przejmować. Nikogo przecież ta kampania nie obraża.
02.10.2017
20:21:20
ibra
(02.10.2017 20:21:20)
Pomysł bardzo fajny, więc jest co chwalić.
02.10.2017
15:33:14
dziwna ta cała ...
(02.10.2017 15:33:14)
Nie mają się czego czepiać to czepiają się takich pierdół, tylko utrudniają prowadzenie przedsiębiorstwa. Na miastach i miasteczkach pełno banerów roznegliżowanych kobiet reklamujących każdą możliwą branżę, a ta akcja niby przekracza granice obyczajowości? Świat zwariował.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin