Alert Media Communications wraz z Demagogiem we wrześniu 2025 roku zaprezentowali bezpłatny manual, który ma pomóc radzić sobie z dezinformacją. „Tarcza Prawdy” opisuje cztery kroki, które dają firmom i instytucjom możliwość praktycznych rozwiązań w walce z nieprawdziwymi informacjami.
Demagog, pierwsza w Polsce organizacja fact-checkingowa, oraz agencja Alert Media, w odpowiedzi na brak wystarczających procedur w obliczu dezinformacji, stworzyli narzędzie wspierające w tym zakresie. „Tarcza Prawdy” to poradnik, który w czterech krokach przedstawia, jak reagować na nieprawdziwe wiadomości.
- Monitorowanie – przegląd mediów, zapoznanie się z cechami, które mogą wskazywać na dezinformację oraz konkretne zadania, które usprawnią proces identyfikacji.
- Potwierdzenie – sposób weryfikacji, czy dana informacja jest błędna, określenie kryteriów oceny oraz spis przydatnych narzędzi fact-checkingowych.
- Reakcja – wskazanie procedur oraz miejsc, które pomogą w zwalczaniu nieprawdziwych informacji, a także spis możliwych działań zewnętrznych i wewnętrznych w tym zakresie.
- Śledzenie – monitoring wdrożonych działań, kontrola, co dzieje się z wprowadzoną informacją dementującą lub, w przypadku braku skuteczności, wskazówki, jak postępować dalej.

Poza samą procedurą poradnik zawiera narzędzia do weryfikowania treści, zdjęć oraz źródeł, wskazówki dla zespołów PR, IT, HR i zarządzania kryzysowego, a także przykład modelu, jak skutecznie dementować nieprawdziwe informacje. Celem „Tarczy Prawdy” jest wyposażenie instytucji publicznych, organizacji oraz firm w system, który usprawni ich działania w walce z dezinformacją. Poradnik powstał w oparciu o doświadczenia zespołów kryzysowych i fact-checkingowych.
Manual „Tarcza Prawdy” dostępny jest na stronie.
„Dezinformacja towarzyszy dziś każdemu kryzysowi – obok realnych działań militarnych pojawia się druga fala – narracji dezinformacyjnych czy propagandowych podważających zaufanie do instytucji czy przerzucająca winę z agresora. »Tarcza Prawdy« daje prostą procedurę, jak reagować na takie sytuacje: monitorować, weryfikować, odpowiadać i sprawdzać efekty. To narzędzie, które pozwala organizacjom i firmom działać szybko i skutecznie, ograniczając chaos informacyjny” – podkreśla Marcel Kiełtyka, dyrektor ds. komunikacji w Stowarzyszeniu Demagog.
Marcel Kiełtyka będzie panelistą podczas jednego z najważniejszych wydarzeń marketingowych tej jesieni – Kongresu Wiedzy PRoto, który odbędzie się 8 października 2025 roku. Podczas wydarzenia poruszymy m.in. temat dezinformacji.
>>> Zarezerwuj swoje miejsce na kongresie już dziś! Uczestnictwo jest możliwe zarówno stacjonarnie, jak i online. Szczegóły programu oraz bilety dostępne są pod linkiem. (km)


