Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
0:00
-:--
1x
Szybkość odtwarzania
0.5
0.6
0.7
0.8
0.9
1
1.1
1.2
1.3
1.5
2
Content marketing cz.4. Własne media okiem marek. jedną z podstaw sprawnej i szeroko prowadzonej komunikacji marki są własne media. jak wygląda praca nad takim nośnikiem treści od kuchni? czy firmy posiadające media własne muszą na równi z wydawcami tradycyjnymi dbać o rozwój, unowocześniać formy przekazu i kanały dotarcia? i co konkretnie zyskują? o custom publishingu z perspektywy firmy i doświadczeń marki opowiadają: joanna łodygowska, szefowa działu komunikacji dr irena eris, monika pabisek, rzecznik prasowy kraków airport, dagmara komperda, kierownik działu marketingu kraków airport oraz magdalena kopcińska, kierownik zespołu w departamencie komunikacji korporacyjnej pko banku polskiego. luksus, podróże i ekonomiczna praktyka„sense of beauty” marki dr irena eris był jednym z pierwszych tego typu magazynów na rynku. wydawany jest od dziesięciu lat. to kwartalnik o nakładzie 15 tys. egzemplarzy. „na jego łamach odkrywamy tajniki działania kosmetyków, otwieramy drzwi do laboratoriów badawczych, w których naukowcy dr irena eris prowadzą zaawansowane, autorskie prace naukowe. opowiadamy o tym, jak pielęgnować urodę, przedstawiamy trendy, nowości z kosmetycznych instytutów i oferty hoteli spa dr irena eris” – opisuje zawartość pisma joanna łodygowska, szefowa działu komunikacji dr irena eris. magazyn jest dwujęzyczny – polsko-angielski. „porusza tematy związane z luksusem i prestiżem, ale zamieszcza też ekskluzywne wywiady z ludźmi, którzy żyją pasją” – dodaje łodygowska. od końca 2016 roku „sense of beauty” jest dostępny w formie interaktywnego magazynu on-line od 2010 roku pismo jest obecne na facebooku. bankomania – drugi przykład medium własnego, to edukacyjno-poradnikowy portal ekonomiczny banku pko bp. „skierowany jest do osób, które chcą lepiej odnajdywać się w meandrach ekonomii. teksty pisane są lekkim i zrozumiałym językiem, a zagadnienia przedstawiane obrazowo, w oparciu o życiowe przykłady. poszczególnych tematów można szukać w działach tematycznych, m.in.: bankofinanse, bankofirma, bankodzieci czy bankopasje” – przybliża założenia portalu magdalena kopcińska, kierownik zespołu w departamencie komunikacji korporacyjnej pko banku polskiego. interaktywna część portalu to bankowiki. „to nie tylko słownik pojęć ekonomicznych, lecz także platforma, na której – dzięki specjalnemu formularzowi – każdy może zaproponować nowe terminy (wraz z definicjami). w każdej zakładce użytkownik znajdzie odpowiadające wybranej kategorii opisy produktów i usług bankowych, a także porady i komentarze ekspertów” – precyzuje kopcińska. uzupełnieniem przekazu marki są wydawnictwa drukowane: „bankomania” wraz z dodatkiem dedykowanym dzieciom „brawo bank” – oba wydawane także w wersji mobilnej – na tablety i smartfony. „kraków airport magazine airgate” to z kolei magazyn krakowskiego lotniska w balicach, który jest wydawany od 2007 roku. pierwotnie był kwartalnikiem, obecnie jest dwumiesięcznikiem. „idea, której towarzyszyło powstanie magazynu to promocja: lotniska, jego siatki połączeń, małopolski i krakowa wśród pasażerów portu lotniczego, a także budowanie pozytywnego wizerunku lotniska” – mówi monika pabisek, rzecznik prasowy kraków airport. „airgate”, bankomania czy „sense of beauty” to przykłady solidnych marek na rynku custom publishingu. opisywane projekty były nagradzane m.in. w ramach konkursu organizowanego przez stowarzyszenie content marketing polska – „szpalty roku”. więcej o komunikacji wewnętrznej – jednym z obszarów custom publishingu – przeczytacie na blogu imm. własne media = lepsza relacja z klientem? od kilku lat można zauważyć zwiększającą się rolę tego typu wydawnictw, a ich rynek nieustanie rośnie – twierdzą zgodnie nasze rozmówczynie. dzięki temu marki mogą w pełni kontrolować sposób docierania z komunikatem do swojej grupy docelowej i budować z nią długofalowe relacje. „przekaz bankomanii jest różnorodny, ale spójny. ze względu na jego charakter, wielość treści i narzędzi, portal stanowi nie tylko platformę informacji ekonomicznych, porad, produktów i usług, ale jest też nośnikiem promowanych przez bank wartości i działań społecznych” – mówi magdalena kopcińska. celem jest pozytywny wizerunek banku. „ważnymi elementami są obiektywizm i profesjonalizm, które budują m.in. współpracujący z portalem eksperci bankowi, specjaliści niezależnych instytucji czy przedstawiciele wiodących mediów. wpływa to na zaufanie i przywiązanie zarówno do bankomanii, jak i do marki” – dodaje kopcińska. joanna łodygowska podkreśla, że w przypadku dr irena eris własny magazyn pomaga przekazać wiedzę o filarach marki, czyli kosmetykach i usługach realizowanych w kosmetycznych instytutach i hotelach spa dr irena eris. „pozwala też kreować tematy niezwiązane z marką, a pokazujące ją w odpowiednim otoczeniu. wszystko sprowadza się do nieustannej twórczej pracy nad ciekawym contentem, który pomoże nawiązać relację z czytelnikiem, konsumentem, klientem” – nie ma wątpliwości łodygowska. i dodaje: „magazyn typu »content«, jeżeli tylko jest właściwie przygotowany, scala tematy związane z wartościami, jakie niesie ze sobą marka. dla dr irena eris magazyn »sense of beauty« to wspaniałe narzędzie wizerunkowe, wspierające budowanie reputacji i elitarności, a także budujące lojalność konsumentów. lojalność, która w dzisiejszych czasach przestała być cnotą, a stała się wymierną biznesową wartością, gdyż przywiązanie klientów wobec marek wydających magazyny zewnętrzne rośnie”. jakie korzyści z posiadania własnego medium widzi kraków airport? „promocja krakowskiego lotniska, a także małopolski i krakowa, ukierunkowana jest na optymalne działania z punktu widzenia naszej firmy, zarówno pod względem informacyjnym, jak i wizerunkowym” – podkreśla pabisek. redakcje z planem i pomysłemchoć cele strategiczne wydawnictw custompublishingowych są odmienne od tych, które stawiają przed sobą „niereklamowe” media, to posługują się podobnymi rozwiązaniami. korzystają z takich samych narzędzi (wstęp od redakcji, layouty graficzne wzorowane na aktualnych trendach, dedykowane sesje zdjęciowe) i form redakcyjnych (wywiady, ciekawostki). osoby odpowiedzialne za media własne muszą opracować plan dystrybucji, promocji, a także – podobnie jak media tradycyjne – dostosowywać nośniki, na jakich dostępne są treści, do oczekiwań czytelników i nowych rozwiązań technologicznych. dziś media custompublishingowe to nie średniej jakości gazetki pracownicze, a niejednokrotnie dopracowane w każdym detalu, wysokiej jakości produkty wydawnicze. „ważnym elementem jest design naszego magazynu. sposób, w jaki jest zaprojektowany, jego warstwa graficzna i estetyczna, to elementy, które pomagają tworzyć przewagę konkurencyjną. nakłada to na wydawcę zobowiązanie do prezentowania najwyższej jakości treści – zarówno na poziomie edytorskim, jak i wydawniczym. jakość i dobór papieru czy sesje zdjęciowe – to elementy, na które należy zwracać szczególną uwagę. nowoczesny design jest elementem ułatwiającym budowanie wspomnianej lojalności, ale wpływa także na kolekcjonerski charakter pisma” – podkreśla joanna łodygowska. polska marka kosmetyczna postawiła na dystrybucję w sieci kosmetycznych instytutów dr irena eris, w hotelach spa dr irena eris oraz na wybranych polach golfowych, atelier modowych. „sense of beauty” jest dostępny również w strefie vip oraz executive lounge’ach na lotnisku im. f. chopina w warszawie oraz w aelii (sieć sklepów wolnocłowych na polskich lotniskach – przyp.red). „dzięki temu magazyn dociera do selektywnej grupy docelowej” – komentuje szefowa komunikacji dr irena eris. przy tworzeniu „airgate” dział marketingu lotniska korzysta z pomocy agencji custom publishing. „plan wydań magazynu, zakres merytoryczny oraz część materiałów (głównie dotyczących kraków airport) przygotowujemy samodzielnie” – opowiada monika pabisek. portal bankomania tworzy grupa bankowych ekspertów wpieranych przez fachowców z wielu dziedzin. „jednym z najważniejszych zadań zespołu jest dbałość o aspekt edukacyjny portalu” – mówi magdalena kopcińska. „znamy potrzeby naszych czytelników i na bieżąco na nie reagujemy. przykładem jest m.in. bankowiki – internetowy słownik terminów finansowych, przygotowywanych z myślą o osobach w każdym wieku, dorosłych, ale także dzieciach” – dodaje. nasza rozmówczyni podkreśla, że bank kładzie duży nacisk na jakość publikowanych treści tak, aby „były rzetelne, aktualne i dostosowane do różnych grup odbiorców – obecnych i przyszłych klientów, dzieci, rodziców, ale też przedsiębiorców, studentów… po prostu »od juniora do seniora«”. przykłady z rodzimego podwórka pokazują, że media custompublishingowe rozwijają się wraz z rynkiem, a marki nie mogą spoczywać na laurach i pozostawać przy jednej, zaplanowanej na starcie formule. „wciąż wprowadzamy nowe tematy, publikacje, działy, autorów i narzędzia” – zaznacza przedstawicielka pko bp. do tego, bankomania ma własny kanał na youtubie, bo publikowanych jest coraz więcej materiałów multimedialnych. „poszukujemy też nowych rozwiązań komunikacyjnych, uwzględniając sugestie naszych czytelników. stale wykorzystujemy i będziemy stosować nowe rozwiązania zarówno graficzne, nawigacyjne, jak i technologiczne, tak na portalu, jak w innych projektach wydawniczych banku, czego przykładem jest magazyn edukacji finansowej najmłodszych »brawo bank«, ukazujący się w technologii ar (rozszerzonej rzeczywistości)” – wyjaśnia magdalena kopcińska. „rozwój magazynu niesie za sobą nieustanne dążenie do doskonałości i podążanie za trendami wydawniczymi, a czasami nawet wyprzedzanie ich” – mówi joanna łodygowska. przykładowo: „sense of beauty” jest pierwszym magazynem custom publishing w polsce, który miał swoją kampanię radiową. wymogi rynku to nie jedyny powód metamorfoz własnych mediów. w 2012 roku dr irena eris jako jedyna polska marka została przyjęta do prestiżowego comité colbert – stowarzyszenia najbardziej luksusowych brandów, wśród których znajdują się m.in. chanel, dior czy louis vuitton. „przyjęcie dr irena eris w poczet członków było dla marki ogromnym wyróżnieniem. to wydarzenie istotnie wpłynęło na content magazynu, a także sposób ujęcia tematów” – wyjaśnia łodygowska. w tym roku przeobrażenia przeszedł również „airgate”, który zmienił layout. magazyn został podzielony na trzy główne obszary tematyczne: „podróże”, „styl życia” oraz „biznes”. „w obrębie trzech głównych działów tematycznych proponujemy szereg stałych rubryk, tworzących cykle tematyczne. podział na trzy części wiąże się z koncepcją wykorzystującą cyfrę 3 w redakcyjnych i graficznych obszarach” – opisuje dagmara komperda, kierownik działu marketingu kraków airport. „łączy się to ściśle z charakterystycznymi trójkątami, z których uczyniliśmy wyróżnik naszej marki i które wykorzystujemy w materiałach informacyjnych kraków airport. w myśl tej koncepcji została przebudowana winieta i zamiast »a« zastosowany został trójkąt, dodatkowym elementem trójkątnym jest znacznik gps. każda z części magazynu zaczyna się również charakterystyczną stroną tytułową” – dodaje przedstawicielka lotniska. joanna jałowiec. joanna jałowiec. redaktor naczelna proto.pl. od ponad 10 lat w mediach. specjalizuje się w wywiadach. zawodowo interesują ją media społecznościowe, csr, nowe technologie, kryzysy wizerunkowe, tematy społeczne i zmiany w szeroko pojętej branży komunikacyjnej.
Jedną z podstaw sprawnej i szeroko prowadzonej komunikacji marki są własne media. Jak wygląda praca nad takim nośnikiem treści od kuchni? Czy firmy posiadające media własne muszą na równi z wydawcami tradycyjnymi dbać o rozwój, unowocześniać formy przekazu i kanały dotarcia? I co konkretnie zyskują? O custom publishingu z perspektywy firmy i doświadczeń marki opowiadają: Joanna Łodygowska, szefowa działu komunikacji Dr Irena Eris, Monika Pabisek, rzecznik prasowy Kraków Airport, Dagmara Komperda, kierownik działu marketingu Kraków Airport oraz Magdalena Kopcińska, kierownik zespołu w Departamencie Komunikacji Korporacyjnej PKO Banku Polskiego.
Luksus, podróże i ekonomiczna praktyka „Sense of Beauty” marki Dr Irena Eris był jednym z pierwszych tego typu magazynów na rynku. Wydawany jest od dziesięciu lat. To kwartalnik o nakładzie 15 tys. egzemplarzy. „Na jego łamach odkrywamy tajniki działania kosmetyków, otwieramy drzwi do laboratoriów badawczych, w których naukowcy Dr Irena Eris prowadzą zaawansowane, autorskie prace naukowe. Opowiadamy o tym, jak pielęgnować urodę, przedstawiamy trendy, nowości z Kosmetycznych Instytutów i oferty Hoteli SPA Dr Irena Eris” – opisuje zawartość pisma Joanna Łodygowska, szefowa działu komunikacji Dr Irena Eris. Magazyn jest dwujęzyczny – polsko-angielski. „Porusza tematy związane z luksusem i prestiżem, ale zamieszcza też ekskluzywne wywiady z ludźmi, którzy żyją pasją” – dodaje Łodygowska.
Od końca 2016 roku „Sense of Beauty” jest dostępny w formie interaktywnego magazynu on-line www.senseofbeautymag.com. Od 2010 roku pismo jest obecne na Facebooku.
Bankomania – drugi przykład medium własnego, to edukacyjno-poradnikowy portal ekonomiczny banku PKO BP. „Skierowany jest do osób, które chcą lepiej odnajdywać się w meandrach ekonomii. Teksty pisane są lekkim i zrozumiałym językiem, a zagadnienia przedstawiane obrazowo, w oparciu o życiowe przykłady. Poszczególnych tematów można szukać w działach tematycznych, m.in.: Bankofinanse, Bankofirma, Bankodzieci czy Bankopasje” – przybliża założenia portalu Magdalena Kopcińska, kierownik zespołu w Departamencie Komunikacji Korporacyjnej PKO Banku Polskiego.
Interaktywna część portalu to Bankowiki. „To nie tylko słownik pojęć ekonomicznych, lecz także platforma, na której – dzięki specjalnemu formularzowi – każdy może zaproponować nowe terminy (wraz z definicjami). W każdej zakładce użytkownik znajdzie odpowiadające wybranej kategorii opisy produktów i usług bankowych, a także porady i komentarze ekspertów” – precyzuje Kopcińska. Uzupełnieniem przekazu marki są wydawnictwa drukowane: „Bankomania” wraz z dodatkiem dedykowanym dzieciom „Brawo Bank” – oba wydawane także w wersji mobilnej – na tablety i smartfony.
„Kraków Airport Magazine Airgate” to z kolei magazyn krakowskiego lotniska w Balicach, który jest wydawany od 2007 roku. Pierwotnie był kwartalnikiem, obecnie jest dwumiesięcznikiem. „Idea, której towarzyszyło powstanie magazynu to promocja: lotniska, jego siatki połączeń, Małopolski i Krakowa wśród pasażerów portu lotniczego, a także budowanie pozytywnego wizerunku lotniska” – mówi Monika Pabisek, rzecznik prasowy Kraków Airport.
„Airgate”, Bankomania czy „Sense of Beauty” to przykłady solidnych marek na rynku custom publishingu. Opisywane projekty były nagradzane m.in. w ramach konkursu organizowanego przez Stowarzyszenie Content Marketing Polska – „Szpalty Roku”.
Od kilku lat można zauważyć zwiększającą się rolę tego typu wydawnictw, a ich rynek nieustanie rośnie – twierdzą zgodnie nasze rozmówczynie. Dzięki temu marki mogą w pełni kontrolować sposób docierania z komunikatem do swojej grupy docelowej i budować z nią długofalowe relacje.
„Przekaz Bankomanii jest różnorodny, ale spójny. Ze względu na jego charakter, wielość treści i narzędzi, portal stanowi nie tylko platformę informacji ekonomicznych, porad, produktów i usług, ale jest też nośnikiem promowanych przez bank wartości i działań społecznych” – mówi Magdalena Kopcińska. Celem jest pozytywny wizerunek banku. „Ważnymi elementami są obiektywizm i profesjonalizm, które budują m.in. współpracujący z portalem eksperci bankowi, specjaliści niezależnych instytucji czy przedstawiciele wiodących mediów. Wpływa to na zaufanie i przywiązanie zarówno do Bankomanii, jak i do marki” – dodaje Kopcińska.
Joanna Łodygowska podkreśla, że w przypadku Dr Irena Eris własny magazyn pomaga przekazać wiedzę o filarach marki, czyli kosmetykach i usługach realizowanych w Kosmetycznych Instytutach i Hotelach SPA Dr Irena Eris. „Pozwala też kreować tematy niezwiązane z marką, a pokazujące ją w odpowiednim otoczeniu. Wszystko sprowadza się do nieustannej twórczej pracy nad ciekawym contentem, który pomoże nawiązać relację z czytelnikiem, konsumentem, klientem” – nie ma wątpliwości Łodygowska.
I dodaje: „Magazyn typu »content«, jeżeli tylko jest właściwie przygotowany, scala tematy związane z wartościami, jakie niesie ze sobą marka. Dla Dr Irena Eris magazyn »Sense of Beauty« to wspaniałe narzędzie wizerunkowe, wspierające budowanie reputacji i elitarności, a także budujące lojalność konsumentów. Lojalność, która w dzisiejszych czasach przestała być cnotą, a stała się wymierną biznesową wartością, gdyż przywiązanie klientów wobec marek wydających magazyny zewnętrzne rośnie”.
Jakie korzyści z posiadania własnego medium widzi Kraków Airport? „Promocja krakowskiego lotniska, a także Małopolski i Krakowa, ukierunkowana jest na optymalne działania z punktu widzenia naszej firmy, zarówno pod względem informacyjnym, jak i wizerunkowym” – podkreśla Pabisek.
Redakcje z planem i pomysłem Choć cele strategiczne wydawnictw custompublishingowych są odmienne od tych, które stawiają przed sobą „niereklamowe” media, to posługują się podobnymi rozwiązaniami. Korzystają z takich samych narzędzi (wstęp od redakcji, layouty graficzne wzorowane na aktualnych trendach, dedykowane sesje zdjęciowe) i form redakcyjnych (wywiady, ciekawostki). Osoby odpowiedzialne za media własne muszą opracować plan dystrybucji, promocji, a także – podobnie jak media tradycyjne – dostosowywać nośniki, na jakich dostępne są treści, do oczekiwań czytelników i nowych rozwiązań technologicznych.
Dziś media custompublishingowe to nie średniej jakości gazetki pracownicze, a niejednokrotnie dopracowane w każdym detalu, wysokiej jakości produkty wydawnicze. „Ważnym elementem jest design naszego magazynu. Sposób, w jaki jest zaprojektowany, jego warstwa graficzna i estetyczna, to elementy, które pomagają tworzyć przewagę konkurencyjną. Nakłada to na wydawcę zobowiązanie do prezentowania najwyższej jakości treści – zarówno na poziomie edytorskim, jak i wydawniczym. Jakość i dobór papieru czy sesje zdjęciowe – to elementy, na które należy zwracać szczególną uwagę. Nowoczesny design jest elementem ułatwiającym budowanie wspomnianej lojalności, ale wpływa także na kolekcjonerski charakter pisma” – podkreśla Joanna Łodygowska.
Polska marka kosmetyczna postawiła na dystrybucję w sieci Kosmetycznych Instytutów Dr Irena Eris, w Hotelach SPA Dr Irena Eris oraz na wybranych polach golfowych, atelier modowych. „Sense of Beauty” jest dostępny również w strefie VIP oraz executive lounge’ach na lotnisku im. F. Chopina w Warszawie oraz w Aelii (sieć sklepów wolnocłowych na polskich lotniskach – przyp.red). „Dzięki temu magazyn dociera do selektywnej grupy docelowej” – komentuje szefowa komunikacji Dr Irena Eris.
Przy tworzeniu „Airgate” dział marketingu lotniska korzysta z pomocy agencji custom publishing. „Plan wydań magazynu, zakres merytoryczny oraz część materiałów (głównie dotyczących Kraków Airport) przygotowujemy samodzielnie” – opowiada Monika Pabisek.
Portal Bankomania tworzy grupa bankowych ekspertów wpieranych przez fachowców z wielu dziedzin. „Jednym z najważniejszych zadań zespołu jest dbałość o aspekt edukacyjny portalu” – mówi Magdalena Kopcińska. „Znamy potrzeby naszych czytelników i na bieżąco na nie reagujemy. Przykładem jest m.in. Bankowiki – internetowy słownik terminów finansowych, przygotowywanych z myślą o osobach w każdym wieku, dorosłych, ale także dzieciach” – dodaje.
Nasza rozmówczyni podkreśla, że bank kładzie duży nacisk na jakość publikowanych treści tak, aby „były rzetelne, aktualne i dostosowane do różnych grup odbiorców – obecnych i przyszłych klientów, dzieci, rodziców, ale też przedsiębiorców, studentów… Po prostu »od juniora do seniora«”.
Przykłady z rodzimego podwórka pokazują, że media custompublishingowe rozwijają się wraz z rynkiem, a marki nie mogą spoczywać na laurach i pozostawać przy jednej, zaplanowanej na starcie formule.
„Wciąż wprowadzamy nowe tematy, publikacje, działy, autorów i narzędzia” – zaznacza przedstawicielka PKO BP. Do tego, Bankomania ma własny kanał na YouTubie, bo publikowanych jest coraz więcej materiałów multimedialnych. „Poszukujemy też nowych rozwiązań komunikacyjnych, uwzględniając sugestie naszych czytelników. Stale wykorzystujemy i będziemy stosować nowe rozwiązania zarówno graficzne, nawigacyjne, jak i technologiczne, tak na portalu, jak w innych projektach wydawniczych banku, czego przykładem jest magazyn edukacji finansowej najmłodszych »Brawo Bank«, ukazujący się w technologii AR (rozszerzonej rzeczywistości)” – wyjaśnia Magdalena Kopcińska.
„Rozwój magazynu niesie za sobą nieustanne dążenie do doskonałości i podążanie za trendami wydawniczymi, a czasami nawet wyprzedzanie ich” – mówi Joanna Łodygowska. Przykładowo: „Sense of Beauty” jest pierwszym magazynem custom publishing w Polsce, który miał swoją kampanię radiową. Wymogi rynku to nie jedyny powód metamorfoz własnych mediów. W 2012 roku Dr Irena Eris jako jedyna polska marka została przyjęta do prestiżowego Comité Colbert – stowarzyszenia najbardziej luksusowych brandów, wśród których znajdują się m.in. Chanel, Dior czy Louis Vuitton. „Przyjęcie Dr Irena Eris w poczet członków było dla marki ogromnym wyróżnieniem. To wydarzenie istotnie wpłynęło na content magazynu, a także sposób ujęcia tematów” – wyjaśnia Łodygowska.
W tym roku przeobrażenia przeszedł również „Airgate”, który zmienił layout. Magazyn został podzielony na trzy główne obszary tematyczne: „Podróże”, „Styl życia” oraz „Biznes”.
„W obrębie trzech głównych działów tematycznych proponujemy szereg stałych rubryk, tworzących cykle tematyczne. Podział na trzy części wiąże się z koncepcją wykorzystującą cyfrę 3 w redakcyjnych i graficznych obszarach” – opisuje Dagmara Komperda, kierownik działu marketingu Kraków Airport. „Łączy się to ściśle z charakterystycznymi trójkątami, z których uczyniliśmy wyróżnik naszej marki i które wykorzystujemy w materiałach informacyjnych Kraków Airport. W myśl tej koncepcji została przebudowana winieta i zamiast »A« zastosowany został trójkąt, dodatkowym elementem trójkątnym jest znacznik GPS. Każda z części magazynu zaczyna się również charakterystyczną stroną tytułową” – dodaje przedstawicielka lotniska.
Joanna Jałowiec
Joanna Jałowiec. Redaktor naczelna PRoto.pl. Od ponad 10 lat w mediach. Specjalizuje się w wywiadach. Zawodowo interesują ją media społecznościowe, CSR, nowe technologie, kryzysy wizerunkowe, tematy społeczne i zmiany w szeroko pojętej branży komunikacyjnej.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności
Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
Content marketing cz.4. Własne media okiem marek. jedną z podstaw sprawnej i szeroko prowadzonej komunikacji marki są własne media. jak wygląda praca nad takim nośnikiem treści od kuchni? czy firmy posiadające media własne muszą na równi z wydawcami tradycyjnymi dbać o rozwój, unowocześniać formy przekazu i kanały dotarcia? i co konkretnie zyskują? o custom publishingu z perspektywy firmy i doświadczeń marki opowiadają: joanna łodygowska, szefowa działu komunikacji dr irena eris, monika pabisek, rzecznik prasowy kraków airport, dagmara komperda, kierownik działu marketingu kraków airport oraz magdalena kopcińska, kierownik zespołu w departamencie komunikacji korporacyjnej pko banku polskiego. luksus, podróże i ekonomiczna praktyka„sense of beauty” marki dr irena eris był jednym z pierwszych tego typu magazynów na rynku. wydawany jest od dziesięciu lat. to kwartalnik o nakładzie 15 tys. egzemplarzy. „na jego łamach odkrywamy tajniki działania kosmetyków, otwieramy drzwi do laboratoriów badawczych, w których naukowcy dr irena eris prowadzą zaawansowane, autorskie prace naukowe. opowiadamy o tym, jak pielęgnować urodę, przedstawiamy trendy, nowości z kosmetycznych instytutów i oferty hoteli spa dr irena eris” – opisuje zawartość pisma joanna łodygowska, szefowa działu komunikacji dr irena eris. magazyn jest dwujęzyczny – polsko-angielski. „porusza tematy związane z luksusem i prestiżem, ale zamieszcza też ekskluzywne wywiady z ludźmi, którzy żyją pasją” – dodaje łodygowska. od końca 2016 roku „sense of beauty” jest dostępny w formie interaktywnego magazynu on-line od 2010 roku pismo jest obecne na facebooku. bankomania – drugi przykład medium własnego, to edukacyjno-poradnikowy portal ekonomiczny banku pko bp. „skierowany jest do osób, które chcą lepiej odnajdywać się w meandrach ekonomii. teksty pisane są lekkim i zrozumiałym językiem, a zagadnienia przedstawiane obrazowo, w oparciu o życiowe przykłady. poszczególnych tematów można szukać w działach tematycznych, m.in.: bankofinanse, bankofirma, bankodzieci czy bankopasje” – przybliża założenia portalu magdalena kopcińska, kierownik zespołu w departamencie komunikacji korporacyjnej pko banku polskiego. interaktywna część portalu to bankowiki. „to nie tylko słownik pojęć ekonomicznych, lecz także platforma, na której – dzięki specjalnemu formularzowi – każdy może zaproponować nowe terminy (wraz z definicjami). w każdej zakładce użytkownik znajdzie odpowiadające wybranej kategorii opisy produktów i usług bankowych, a także porady i komentarze ekspertów” – precyzuje kopcińska. uzupełnieniem przekazu marki są wydawnictwa drukowane: „bankomania” wraz z dodatkiem dedykowanym dzieciom „brawo bank” – oba wydawane także w wersji mobilnej – na tablety i smartfony. „kraków airport magazine airgate” to z kolei magazyn krakowskiego lotniska w balicach, który jest wydawany od 2007 roku. pierwotnie był kwartalnikiem, obecnie jest dwumiesięcznikiem. „idea, której towarzyszyło powstanie magazynu to promocja: lotniska, jego siatki połączeń, małopolski i krakowa wśród pasażerów portu lotniczego, a także budowanie pozytywnego wizerunku lotniska” – mówi monika pabisek, rzecznik prasowy kraków airport. „airgate”, bankomania czy „sense of beauty” to przykłady solidnych marek na rynku custom publishingu. opisywane projekty były nagradzane m.in. w ramach konkursu organizowanego przez stowarzyszenie content marketing polska – „szpalty roku”. więcej o komunikacji wewnętrznej – jednym z obszarów custom publishingu – przeczytacie na blogu imm. własne media = lepsza relacja z klientem? od kilku lat można zauważyć zwiększającą się rolę tego typu wydawnictw, a ich rynek nieustanie rośnie – twierdzą zgodnie nasze rozmówczynie. dzięki temu marki mogą w pełni kontrolować sposób docierania z komunikatem do swojej grupy docelowej i budować z nią długofalowe relacje. „przekaz bankomanii jest różnorodny, ale spójny. ze względu na jego charakter, wielość treści i narzędzi, portal stanowi nie tylko platformę informacji ekonomicznych, porad, produktów i usług, ale jest też nośnikiem promowanych przez bank wartości i działań społecznych” – mówi magdalena kopcińska. celem jest pozytywny wizerunek banku. „ważnymi elementami są obiektywizm i profesjonalizm, które budują m.in. współpracujący z portalem eksperci bankowi, specjaliści niezależnych instytucji czy przedstawiciele wiodących mediów. wpływa to na zaufanie i przywiązanie zarówno do bankomanii, jak i do marki” – dodaje kopcińska. joanna łodygowska podkreśla, że w przypadku dr irena eris własny magazyn pomaga przekazać wiedzę o filarach marki, czyli kosmetykach i usługach realizowanych w kosmetycznych instytutach i hotelach spa dr irena eris. „pozwala też kreować tematy niezwiązane z marką, a pokazujące ją w odpowiednim otoczeniu. wszystko sprowadza się do nieustannej twórczej pracy nad ciekawym contentem, który pomoże nawiązać relację z czytelnikiem, konsumentem, klientem” – nie ma wątpliwości łodygowska. i dodaje: „magazyn typu »content«, jeżeli tylko jest właściwie przygotowany, scala tematy związane z wartościami, jakie niesie ze sobą marka. dla dr irena eris magazyn »sense of beauty« to wspaniałe narzędzie wizerunkowe, wspierające budowanie reputacji i elitarności, a także budujące lojalność konsumentów. lojalność, która w dzisiejszych czasach przestała być cnotą, a stała się wymierną biznesową wartością, gdyż przywiązanie klientów wobec marek wydających magazyny zewnętrzne rośnie”. jakie korzyści z posiadania własnego medium widzi kraków airport? „promocja krakowskiego lotniska, a także małopolski i krakowa, ukierunkowana jest na optymalne działania z punktu widzenia naszej firmy, zarówno pod względem informacyjnym, jak i wizerunkowym” – podkreśla pabisek. redakcje z planem i pomysłemchoć cele strategiczne wydawnictw custompublishingowych są odmienne od tych, które stawiają przed sobą „niereklamowe” media, to posługują się podobnymi rozwiązaniami. korzystają z takich samych narzędzi (wstęp od redakcji, layouty graficzne wzorowane na aktualnych trendach, dedykowane sesje zdjęciowe) i form redakcyjnych (wywiady, ciekawostki). osoby odpowiedzialne za media własne muszą opracować plan dystrybucji, promocji, a także – podobnie jak media tradycyjne – dostosowywać nośniki, na jakich dostępne są treści, do oczekiwań czytelników i nowych rozwiązań technologicznych. dziś media custompublishingowe to nie średniej jakości gazetki pracownicze, a niejednokrotnie dopracowane w każdym detalu, wysokiej jakości produkty wydawnicze. „ważnym elementem jest design naszego magazynu. sposób, w jaki jest zaprojektowany, jego warstwa graficzna i estetyczna, to elementy, które pomagają tworzyć przewagę konkurencyjną. nakłada to na wydawcę zobowiązanie do prezentowania najwyższej jakości treści – zarówno na poziomie edytorskim, jak i wydawniczym. jakość i dobór papieru czy sesje zdjęciowe – to elementy, na które należy zwracać szczególną uwagę. nowoczesny design jest elementem ułatwiającym budowanie wspomnianej lojalności, ale wpływa także na kolekcjonerski charakter pisma” – podkreśla joanna łodygowska. polska marka kosmetyczna postawiła na dystrybucję w sieci kosmetycznych instytutów dr irena eris, w hotelach spa dr irena eris oraz na wybranych polach golfowych, atelier modowych. „sense of beauty” jest dostępny również w strefie vip oraz executive lounge’ach na lotnisku im. f. chopina w warszawie oraz w aelii (sieć sklepów wolnocłowych na polskich lotniskach – przyp.red). „dzięki temu magazyn dociera do selektywnej grupy docelowej” – komentuje szefowa komunikacji dr irena eris. przy tworzeniu „airgate” dział marketingu lotniska korzysta z pomocy agencji custom publishing. „plan wydań magazynu, zakres merytoryczny oraz część materiałów (głównie dotyczących kraków airport) przygotowujemy samodzielnie” – opowiada monika pabisek. portal bankomania tworzy grupa bankowych ekspertów wpieranych przez fachowców z wielu dziedzin. „jednym z najważniejszych zadań zespołu jest dbałość o aspekt edukacyjny portalu” – mówi magdalena kopcińska. „znamy potrzeby naszych czytelników i na bieżąco na nie reagujemy. przykładem jest m.in. bankowiki – internetowy słownik terminów finansowych, przygotowywanych z myślą o osobach w każdym wieku, dorosłych, ale także dzieciach” – dodaje. nasza rozmówczyni podkreśla, że bank kładzie duży nacisk na jakość publikowanych treści tak, aby „były rzetelne, aktualne i dostosowane do różnych grup odbiorców – obecnych i przyszłych klientów, dzieci, rodziców, ale też przedsiębiorców, studentów… po prostu »od juniora do seniora«”. przykłady z rodzimego podwórka pokazują, że media custompublishingowe rozwijają się wraz z rynkiem, a marki nie mogą spoczywać na laurach i pozostawać przy jednej, zaplanowanej na starcie formule. „wciąż wprowadzamy nowe tematy, publikacje, działy, autorów i narzędzia” – zaznacza przedstawicielka pko bp. do tego, bankomania ma własny kanał na youtubie, bo publikowanych jest coraz więcej materiałów multimedialnych. „poszukujemy też nowych rozwiązań komunikacyjnych, uwzględniając sugestie naszych czytelników. stale wykorzystujemy i będziemy stosować nowe rozwiązania zarówno graficzne, nawigacyjne, jak i technologiczne, tak na portalu, jak w innych projektach wydawniczych banku, czego przykładem jest magazyn edukacji finansowej najmłodszych »brawo bank«, ukazujący się w technologii ar (rozszerzonej rzeczywistości)” – wyjaśnia magdalena kopcińska. „rozwój magazynu niesie za sobą nieustanne dążenie do doskonałości i podążanie za trendami wydawniczymi, a czasami nawet wyprzedzanie ich” – mówi joanna łodygowska. przykładowo: „sense of beauty” jest pierwszym magazynem custom publishing w polsce, który miał swoją kampanię radiową. wymogi rynku to nie jedyny powód metamorfoz własnych mediów. w 2012 roku dr irena eris jako jedyna polska marka została przyjęta do prestiżowego comité colbert – stowarzyszenia najbardziej luksusowych brandów, wśród których znajdują się m.in. chanel, dior czy louis vuitton. „przyjęcie dr irena eris w poczet członków było dla marki ogromnym wyróżnieniem. to wydarzenie istotnie wpłynęło na content magazynu, a także sposób ujęcia tematów” – wyjaśnia łodygowska. w tym roku przeobrażenia przeszedł również „airgate”, który zmienił layout. magazyn został podzielony na trzy główne obszary tematyczne: „podróże”, „styl życia” oraz „biznes”. „w obrębie trzech głównych działów tematycznych proponujemy szereg stałych rubryk, tworzących cykle tematyczne. podział na trzy części wiąże się z koncepcją wykorzystującą cyfrę 3 w redakcyjnych i graficznych obszarach” – opisuje dagmara komperda, kierownik działu marketingu kraków airport. „łączy się to ściśle z charakterystycznymi trójkątami, z których uczyniliśmy wyróżnik naszej marki i które wykorzystujemy w materiałach informacyjnych kraków airport. w myśl tej koncepcji została przebudowana winieta i zamiast »a« zastosowany został trójkąt, dodatkowym elementem trójkątnym jest znacznik gps. każda z części magazynu zaczyna się również charakterystyczną stroną tytułową” – dodaje przedstawicielka lotniska. joanna jałowiec. joanna jałowiec. redaktor naczelna proto.pl. od ponad 10 lat w mediach. specjalizuje się w wywiadach. zawodowo interesują ją media społecznościowe, csr, nowe technologie, kryzysy wizerunkowe, tematy społeczne i zmiany w szeroko pojętej branży komunikacyjnej.