.

 

Dziennikarz do wynajęcia. Ale anonimowo i po godzinach

dodano: 
05.11.2014
komentarzy: 
2

Czy dziennikarze dorabiający pisaniem tekstów promocyjnych dla firm i marek popadają w konflikt interesów? Zdaniem części dziennikarzy i pośredników sprzedającym treści firmom – nie. Według przełożonych tych dziennikarzy, których cytuje Press – owszem.

„Je­stem takim praktykom przeciwny. Jeśli ktoś mimo zakazów zaangażuje się w ta­ki projekt, grozi mu rozwiązanie umowy” – zaznacza w rozmowie z Pressem redaktor naczelny Rzeczpospolitej Bogusław Chrabota, odnosząc się do pytania o dziennikarzy piszących teksty promocyjne i reklamowe dla innych.„Gdybyśmy wiedzieli o kimś, że pisze na komercyjnych blogach, na pewno wy­ciągnęlibyśmy konsekwencje w postaci rozwiązania umowy. Ale takiego przy­padku dotychczas nie było” – zapewnia natomiast redaktor naczelny Pulsu Biznesu Tomasz Siemieniec.

Nie tylko redaktorzy naczelni, ale także część samych dziennikarzy jest przeciwna takiej formie dorabiania. Według Macieja Samcika z Gazety Wyborczej dziennikarz piszący na blog firmowy lub przygotowujący materiały dla danej marki „popada w dość oczywisty konflikt interesów”.

„Nie jest to dziennikarstwo śledcze czy sensacyjne. To snucie opo­wieści o produktach lub rynku. Firma zwykle nie wie, kto dla niej pracuje na blogu, nie może więc wywierać zakuli­sowej presji na dziennikarza, by pisał dobrze także o niej w innych miejscach, gdzie publikuje, bo inaczej zabierze mu pracę na blogu” – przekonuje Szczepan Jabłoński, właściciel firmy AdMedia, pomagającej firmom w zatrudnianiu dziennikarzy. „Dla mnie konfliktu interesów nie ma. Piszę na blogi firm, z którymi nie kontaktuje się w pracy redakcyjnej, czyli tylko na te spoza mojej działki” – zapewnia anonimowo jeden z dziennikarzy piszących dla AdMedia.

Ile zarabiają „ghostwriterzy”? Jak czytamy, wszystko zależy od specyfiki opisywanego tematu. Gdy wpis wymaga specjalistycznej wiedzy, dziennikarz może za niego dostać nawet tysiąc zł. „Regularnie piszący dla nas dziennikarz zarabia 5-6 tysięcy złotych miesięcznie” – zaznacza Julia Sawicka z AdMedia. Zdaniem Pawła Modzelewskiego z agencji Next Social zarobki dziennikarzy regularnie przygotowujących posty na Facebooku wynoszą od 2 do 10 tys. zł miesięcznie. (ks)

Źródło:

Press, Ghostwriterzy marketingu, Agata Małkowska-Szozda, 01.11.2014
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin