Etyczna samoregulacja

dodano: 
28.06.2006
komentarzy: 
0

Anita Błaszczak pisze na łamach Rzeczpospolitej o branżowych kodeksach etycznych. Nie tylko pozytywnie wpływają one, jej zdaniem, na wizerunek firm, ale także porządkują rynek. W kwietniu branża reklamowa przyjęła Kodeks Etyki Reklamy, a do działającej od końca maja Komisji Etyki Reklamy wpłynęły dwie skargi. Dotychczas na straży dobrych praktyk stał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - to do niego adresowane były skargi dotyczące reklam.
Zdaniem Agnieszki Zawartko z UOKiK-u: „Samoregulacje skuteczniej zwiększają ochronę konsumentów niż administracyjne przepisy”. Podobnego zdania jest Paweł Tyszkiewicz, dyrektor generalny stowarzyszenia Agencji Reklamowych, według którego firmy lepiej traktują wewnętrzne regulacje. Przepisy urzędowe to dla nich zakazy, które są wyzwaniem (tak było np. z zakazem reklamy alkoholu w telewizji). Jesienią UOKiK ma stworzyć bazę danych gromadzącą branżowe kodeksy etyki. Na rynku mediów i reklamy także powstały takie dokumenty: komercyjne stacje i sieci radiowe przyjęły Kodeks Dobrych Prktyk Marketingowych, Izba Wydawców Prasy zaaprobowała w zeszłym roku Kodeks Dobrych Praktyk Wydawców Prasy, a ZFPR – w tym roku utworzył Radę Etyki PR, która łączy kodeksy dobrych praktyk Związku i PSPR-u. W minionym tygodniu Rada opublikowała pierwsze oświadczenie, w którym za nieetyczne uznano łączenia funkcji rzecznika prasowego i dziennikarza.
Według Rafała Szymczaka, byłego prezesa ZFPR, już samo istnienie wewnętrznych regulacji podtrzymuje jakość działania w branży. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez UOKiK, barierą w rozwoju kodeksów jest brak wiary szefów firm w pozytywne rezultaty samoograniczeń. O potrzebie ich powstawania przekonana jest natomiast Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, która na początku maja przyjęła Kanon Etyczny Przedsiębiorców. Niedługo w życie wprowadzona zostanie unijna dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych. Zwiększa ona znaczenie branżowych regulacji - według niej kodeksy etyczne są jednym ze sposobów zwalczania nieuczciwych praktyk rynkowych wobec konsumentów. W gazecie można znaleźć także wyniki przeprowadzonych przez UOKiK badań na temat samoregulacji.

Źródło:

Rzeczpospolita, Dobre praktyki przynoszą dobre efekty, Anita Błaszczak, 27.06.2006, s. B7
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin