sobota, 27 lipca, 2024
Strona głównaAktualności„Tak dla podpasek”, nie dla ubóstwa menstruacyjnego. Rusza nowa kampania społeczna

„Tak dla podpasek”, nie dla ubóstwa menstruacyjnego. Rusza nowa kampania społeczna

17 kwietnia 2023 roku ruszyła ogólnopolska kampania społeczna „Tak dla podpasek”, zrealizowana przez Havas Warsaw wraz z Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation. Jak przekazują organizatorzy akcji, to pierwsza telewizyjna kampania społeczna poświęcona tematowi menstruacji.

Celem akcji jest wsparcie polskich dziewczynek w godnym przeżywaniu okresu, a także uchronienie ich przed opuszczaniem lekcji z powodu miesiączki oraz zniwelowanie tabu i stygmatyzacji towarzyszących temu tematowi.

Według badań przeprowadzonych przez Kulczyk Foundation w 2020 oraz 2022 roku w Polsce również występuje ubóstwo i wykluczenie menstruacyjne, które w dużej mierze dotyczy dziewczynek. Z badań wynika, że 54 proc. nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu. 21 proc. dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej, a 67 proc. Polek przyznaje, że zdarzyło im się nie mieć w szkole dostępu do podpasek.

Havas Warsaw, Okresowa Koalicja i Kulczyk Foundation chcą zapewnić bezpłatny dostęp do środków menstruacyjnych, a także do edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego w każdej polskiej szkole. Celem działań jest wprowadzenie w życie ustawy zmieniającej prawo w tym zakresie, by działało ono podobnie jak w Anglii, Francji czy Nowej Zelandii.

„Z powodu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego czy stygmatyzacji na tle miesiączki, dziewczynki są poddawane ogromnej społecznej presji. To my, dorośli, mamy obowiązek o nie zadbać. Wprowadźmy w życie przepisy, dzięki którym we wszystkich polskich szkołach pojawią się darmowe środki menstruacyjne i edukacja na temat zdrowia menstruacyjnego. Powiedzmy TAK podpaskom w każdej polskiej szkole” – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

Głównym elementem kampanii jest spot świadomościowy, przedstawiający historię dziewczynek i kobiet, które łączy szkoła i temat menstruacji. Wideo porusza problem braku dostępu do środków higieny menstruacyjnej, z którym każdego dnia mierzą się uczennice z całej Polski. Jedną z ról w spocie zagrała Marianna Zydek, w rolę narratorki wcieliła się z kolei Magdalena Cielecka. Pełną, nieocenzurowaną wersję filmu można obejrzeć na stronie TakDlaPodpasek.pl. Nie wszędzie bowiem spot zostanie wyświetlony w całości ze względu na pokazanie krwi menstruacyjnej. Przez to pełny film nie może zostać wyemitowany we wszystkich stacjach telewizyjnych i nie ma możliwości promowania go w mediach społecznościowych – wyjaśniają twórcy akcji.

Spot emitowany jest od 17 kwietnia na antenach kanałów grupy Polsat, TVN i TVP oraz w kanałach tematycznych. Wideo prezentowane jest też w mediach społecznościowych: na Facebooku, Instagramie, TikToku i YouTubie.

Źródło: YouTube/ Okresowa Koalicja

Spot został przygotowany w kilku wersjach: 60-sekundowej, 30-sekundowej i oraz czterech odsłonach 15-sekundowej.

Każda z wersji kampanijnego spotu zachęca do podpisania apelu skierowanego do rządzących w sprawie darmowych środków menstruacyjnych w szkołach.

Okresowa Koalicja przygotowuje projekt ustawy, który pod koniec maja 2023 zostanie przekazany przedstawicielkom i przedstawicielom Sejmu i Senatu.

Apel można podpisać na stronie. (zd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj