HBO Max i Fundacja ITAKA rozpoczęły wspólną kampanię społeczno- edukacyjną pod hasłem „Stalking Stop!”. Jak podkreślają organizatorzy, co 10 kobieta w Polsce jest ofiarą stalkingu, a sprawę na policję zgłasza jedynie 1/5 pokrzywdzonych. Zainicjowana właśnie akcja ma zwrócić uwagę na skalę problemu stalkingu i dać poszkodowanym realne wsparcie. Inicjatywa towarzyszy premierze serialu dokumentalnego HBO Original „Zabić Miss”, opowiadającego historię Agnieszki Kotlarskiej.
Produkcja, której premierę zaplanowano na 17 grudnia 2025 roku, nie tylko przybliża sylwetkę Miss Polski 1991 i międzynarodowej modelki, lecz także rzuca światło na dramatyczne skutki stalkingu.
Jak przyznają organizatorzy akcji, brak wiedzy na temat możliwości działania oraz poczucie bezradności sprawiają, że wiele przypadków stalkingu nigdy nie wychodzi na jaw, a sprawcy nękania pozostają bezkarni. Zwracają jednak uwagę, że zjawisko to może dotknąć każdego. Właśnie dlatego ruszyła kampania „Stalking Stop!”, która ma pokazać skalę problemu i realnie wesprzeć poszkodowanych.
„Tysiące wiadomości, emocjonalne deklaracje, śledzenie – to codzienność osób doświadczających stalkingu. Gdy prześladowca mówi o »miłości« i uczuciu »do grobowej deski«, ofiara coraz bardziej zamyka się w klatce strachu, bezsilności i rozpaczy. Analizuje każdy swój ruch, ogranicza kontakty z najbliższymi, przestaje wychodzić z domu. Stalking to nie miłość – to prześladowanie. Należy z nim walczyć z pełną siłą i determinacją, bo może skończyć się tragicznie” – czytamy w komunikacie. „Tak było w przypadku Agnieszki Kotlarskiej – Miss Polski i pierwszej Polki z tytułem Miss International” – zauważają twórcy akcji. Kobieta w wieku 24 lat została zamordowana przez stalkera.
W ramach kampanii społecznej, towarzyszącej premierze serialu o Kotlarskiej, powstała specjalna strona internetowa stalkingstop.pl, która ma być bazą wiedzy i praktycznych wskazówek. Udostępniono tam m.in. specjalny poradnik opracowany przez Fundację ITAKA, zawierający konkretne informacje jak reagować i jakie prawa przysługują osobom, które padły ofiarą stalkingu. Strona prezentuje także informacje o tym, gdzie można szukać bezpłatnego wsparcia psychologicznego i prawnego w takiej sytuacji. Udostępniono też materiały dla policji w formie ulotki.
Drugim ważnym elementem kampanii jest wystawa, która prezentuje prawdziwe historie osób doświadczających stalkingu. Zostały zebrane dzięki działaniom Fundacji ITAKA oraz HBO Max, a następnie zanonimizowane zgodnie z najwyższymi standardami ochrony ofiar. Grafiki można obejrzeć do 30 listopada w warszawskiej Kinotece (pl. Defilad 1), w ramach Festiwalu Warsaw SerialCon.
Ponadto od 15 grudnia na 12 filarach świetlnych przy Dworcu Centralnym w Warszawie HBO Max pokazywać będzie specjalnie przygotowane plakaty, które mają na celu zwrócenie uwagi na kampanię społeczną oraz zachęcenie do odwiedzenia strony: stalkingstop.pl.
Kampania rozpoczęła się 26 listopada i będzie trwać do 28 grudnia 2025. (mb)
* Dane z ogólnopolskiego badania zrealizowanego w latach 2021-2023 przez Główny Urząd Statystyczny przy współfinansowaniu przez Eurostat (badanie było częścią ogólnoeuropejskiego badania wiktymizacyjnego dotyczącego przemocy ze względu na płeć (GBV), które zrealizowano w 21 krajach) oraz dane z Ogólnopolskiego Badania Wiktymizacyjnego 2024 r. przeprowadzonego przez Instytut Wymiaru Sprawiedliwości


