2022 będzie rokiem samoregulacji w influencer marketingu

dodano: 
24.01.2022
komentarzy: 
0

W ubiegłym roku zaangażowanie influencerów w komunikację marek zyskało na znaczeniu. Pomimo trudności związanych z pandemią, obszar ten dynamicznie się rozwijał i będzie rozwijał się dalej. Polska branża musi nadgonić regulacje, które już od dłuższego czasu są obecne na innych rynkach, tak aby dopasować się do potrzeb swoich klientów oraz odbiorców. Co będzie najważniejsze dla influencer marketingu w 2022 roku? Jakie zmiany czeka ten obszar i z jakimi wyzwaniami będzie musiał się mierzyć?

Czytaj więcej: Influencer marketing zyskał wiele w 2021 roku

Marek Myślicki, PR & Strategic Partnership Director w agencji GetHero, szef grupy roboczej Influencer Marketing IAB Polska

Celem całej branży na rok 2022 jest opracowanie jasnego i czytelnego zbioru zasad oraz regulacji, którym podda się rynek. Bez właściwego osadzenia działań z influencerami w przepisach rynek nie będzie w stanie dopasować się do oczekiwań konsumentów oraz reklamodawców. Jest to niewątpliwie priorytet i najważniejsze wydarzenie roku 2022.

Przedstawiciele branży pracują razem z UOKiK nad tym, by taka samoregulacja ukazała się jak najszybciej. Bierzemy pod uwagę również przykłady z innych rynków, które takie działania mają już za sobą. Jednak do tego czasu odpowiedzialność będzie ciążyła zarówno na samych influencerach i agencjach, jak i na reklamodawcach. Apelujemy zatem, by sami przedstawiciele marek, zainteresowani bezpośrednią współpracą z influencerami, jasno określali konieczność oznaczania materiałów i wybierali do współpracy takich influencerów, których działania nie budzą żadnych podejrzeń.  
 
Trendem na rok 2022 będzie też z pewnością jeszcze większe zainteresowanie mikroinfluencerami jako platformą komunikacji marek. Najwięksi influencerzy są wykorzystywani szeroko – w kampania telewizyjnych, launchach nowych produktów czy jako wyłączność dla marek. Mniejsi influencerzy, skupieni na konkretnych rodzajach treści oraz o węższej rozpoznawalności, nie dość, że wymagają mniejszych nakładów (zdecydowanie mniejsze koszty wizerunkowe), to są w stanie zagwarantować niekiedy bardzo wysoką jakość materiałów i ekspozycję marki.
 
Prognozujemy ponadto wzrost zapotrzebowania na agencje influencer marketingu oferujące kompleksowy zakres usług w ramach opracowywania kampanii z twórcami. Na ten moment rola agencji często ogranicza się do doboru influencerów. Widzimy jednak, że rośnie liczba klientów, którzy oczekują specjalnych strategii dla kompleksowych kampanii, jak również egzekucji i przygotowania kreacji z influencerami do innych mediów. W 2021 roku prowadziliśmy już kilka takich kampanii i wierzymy, że coraz więcej reklamodawców będzie oczekiwać od nas całościowego wsparcia przy prowadzeniu działań z influencerami.

Paweł Tamioła, PR Consultant w Havas PR Warsaw

Rok 2022 raczej nie będzie czasem rewolucji, a bardziej ewolucji w influencer marketingu. Rynek powinien pójść w stronę samoregulacji. Wydaje się, że influencerzy będą staranniej dobierać współprace, aby uniknąć negatywnego odbioru wśród swoich fanów, a także kontroli ze strony UOKiK-u. Marki powinny więc poprzedzić wszelkie współprace odpowiednim researchem, co wydawać by się mogło oczywistością, a jednak nadal są z tym problemy.

Jak co roku, ciekawa będzie również rywalizacja platform. Dynamiczny rozwój Tiktoka jest obiektem zazdrości ze strony Facebooka i YouTube'a, które wprowadzają swoje odpowiedniki. Pojawia się jednak pytanie, czy są jeszcze w stanie doścignąć chińską aplikację oraz czy współpraca z influencerami w zakresie tych narzędzi związana będzie porównywalna.

Zebrała Małgorzata Baran

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin