Agencja Propsy PR przygotowała darmowy e-book „Komudzieciacja: komunikacja włączająca dzieci i młodzież”, który podpowiada, jak rozmawiać z młodymi ludźmi z szacunkiem. To propozycja zbioru nowych standardów o komunikacji z dziećmi i młodzieżą z pozycji specjalistów PR i social media oraz osób wspierających organizacje społeczne w komunikacji. U podstaw tej publikacji leży przekonanie, że należy nie tylko właściwie komunikować się z najmłodszymi, lecz także traktować ich jako pełnoprawnych uczestników komunikacji.
Sharenting i youthwashing, czyli nadmierne i bezrefleksyjne udostępnianie wizerunku najmłodszych w sieci, infantylizowanie języka, narzucanie własnego zdania, ośmieszanie i mówienie o najmłodszych bez ich udziału – to właśnie m.in. tych zjawisk dotyczy e-book. Najnowsza publikacja – w ślad za wprowadzonymi w 2024 roku Standardami Ochrony Małoletnich – jako pierwsza w branży kreatywnej porusza kwestię kultury włączającej najmłodszych.
W lutym 2025 roku minął rok od wejścia w życie tzw. ustawy Kamilka, która obejmuje m.in. zakaz stosowania przez nauczycieli i wychowawców opresyjnego, zastraszającego i wulgarnego języka wobec uczniów. Jak zwracają uwagę twórcy publikacji, wydaje się jednak, że mimo początkowego zainteresowania mediów i opinii publicznej, które towarzyszyło wprowadzaniu nowych regulacji, rozmowy na temat nieprzemocowej i odpowiedzialnej komunikacji z najmłodszymi nie wyszły poza szkolne mury.
Czytaj więcej: Wizerunek dziecka w sieci dorosłych
Dr Anna Kiedrzyńska-Tui, kulturoznawczyni i współwłaścicielka agencji Propsy PR, zaznacza, że w ślad za zmianami prawnymi potrzeba zmian kulturowych. „To, co już osiągnęliśmy jako społeczeństwo w ramach debaty publicznej dotyczącej dzieci oraz tworzenia nowych standardów ochrony małoletnich, nie wpłynęło znacząco na zmianę języka ani naszej kultury. Niestety wniosków nie wyciągnęła również branża kreatywna ani wiele podmiotów, które bezpośrednio komunikują się z dziećmi czy tworzą przekaz oparty na ich wizerunku. Głos najmłodszych nadal często jest pomijany w komunikacji. Co więcej, w wielu materiałach nadal widać i słychać krzywdzące schematy. Najwyższa pora to zmienić” – podkreśla.
Stąd pomysł na stworzenie e-booka, który ma stanowić przewodnik po komunikacji włączającej dzieci i młodzież. Jego autorami są ekspertki i eksperci ds. komunikacji z Propsy PR, którzy – jak sami podkreślają – choć nie specjalizują się ściśle w komunikacji z najmłodszymi, to na co dzień zajmują się komunikacją społeczną. „Ta publikacja powstała z pasji i potrzeby zmiany. Chcieliśmy podzielić się tym, co dla nas ważne – odpowiedzialną komunikacją do, z i o małoletnich. Jako specjaliści PR wiemy, jak wielką moc ma język i jak łatwo może kształtować (lub deformować) rzeczywistość” – przekazują twórcy „Komudzieciacji”.
E-book przedstawiający standardy kultury włączającej dzieci i młodzieży to także zbiór wskazówek dla organizacji z trzeciego sektora działających z młodymi ludźmi, placówek edukacyjnych oraz innych podmiotów komunikujących się z najmłodszymi. Publikacja zawiera nie tylko konkretne porady, listę dobrych praktyk oraz zachowań, których warto unikać. Dołączono do niej również specjalne materiały do pobrania, z których mogą korzystać organizacje pracujące z małoletnimi, nauczyciele oraz rodzice – „każdy, kto komunikuje się dziećmi, mówi o dzieciach lub w komunikacji wykorzystuje ich wizerunek”.

Źródło: „Komudzieciacja: komunikacja włączająca dzieci i młodzież”
Integralną część publikacji stanowi seria podcastów, które dostępne są na kanale Propsy na YouTubie i Spotify. Wystąpiły w nich przedstawicielki organizacji NASK, Fundacji Tech for Poland, Fundacji Zwolnieni z Teorii, Fundacji Kosmos dla Dziewczynek oraz Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. „Kultura włączania dzieci w komunikację to kwestia, która nie powinna zostać teorią, a stać się codziennością. Dlatego w podcastach, które są integralną częścią »Komudzieciacji«, oddaliśmy głos praktykom, czyli organizacjom, mogącym stanowić przykład dla innych, jak efektywnie komunikować się z najmłodszymi, a jednocześnie szanować ich odrębność” – wyjaśnia Paulina Domek z Propsy PR.
E-book „Komudzieciacja: komunikacja włączająca dzieci i młodzież” dostępny jest do pobrania bezpłatnie na stronie.
Autorami publikacji są eksperci z zespołu Propsy PR: Paulina Domek, Agnieszka Jagusiak, Anna Kiedrzyńska-Tui, Bartosz Łopiński, Julia Siwek oraz Arkadiusz Szczegodziński. (kn)