W marcu 2025 roku fundacja DOBROdzieje się, działająca na rzecz pieczy zastępczej, i agencja Linkleaders wystartowały z kampanią społeczną na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia rodzin zastępczych. Inicjatywa „Dzieci czekają w kolejce po bezpieczny dom” ma na celu nagłośnienie problemów związanych z brakiem odpowiedniej opieki dla zagrożonych dzieci oraz wsparcie dla rodzin zastępczych poprzez pozyskanie 1,5% podatku. W inicjatywę zaangażował się aktor Borys Szyc.
Jak przekazują organizatorzy, w Polsce ponad 1600 dzieci pozostaje pod opieką rodzin biologicznych, które zostały uznane przez sądy za nieodpowiednie lub wręcz niebezpieczne dla zdrowia i życia najmłodszych. System pozwala na to, żeby dzieci zostawały w domach, w których narażone są na przemoc, ponieważ wciąż brakuje rodzin zastępczych. „Sytuacja, w której po wyroku sądu nakazującym odebranie dzieci z domu rodzinnego, one wciąż pozostają pod opieką rodziny biologicznej, powinna być niedopuszczalna. Niestety zbyt często w praktyce okazuje się jedynym wyjściem. Krzywdzone dzieci muszą czekać w kolejce po bezpieczny dom” – zwracają uwagę organizatorzy kampanii.
W Polsce w pieczy zastępczej wychowuje się ponad 75 tys. dzieci, w tym ponad 58 tys. mieszka z rodzinami zastępczymi, reszta pozostaje pod opieką domów dziecka. Okazuje się, że z roku na rok liczba dzieci potrzebujących opieki wzrasta, a rodzin zastępczych jest wciąż jest za mało.
Poprzez tę inicjatywę organizatorzy chcą zwiększyć świadomość na temat sytuacji dzieci wychowujących się w przemocowych domach oraz pokazać, jak ważną funkcję pełnią rodziny zastępcze. W związku z tym inicjatorzy zachęcają do przekazania 1,5% podatku na wsparcie rodzin zastępczych.

W ramach kampanii powstał spot, w którym głosu użyczył aktor Borys Szyc.
„Nie możemy pozwalać na to, by dzieci czekały w kolejce po bezpieczeństwo. Każde dziecko zasługuje na dom, w którym czuje się kochane i chronione. Dlatego wspieram tę kampanię – by jak najwięcej osób usłyszało o tym problemie i pomogło go rozwiązać” – apeluje Borys Szyc.
Kampania powstała w ramach wparcia pro bono. Za pomysł, strategię i realizację kampanii odpowiada zespół Linkleaders. Spot powstał dzięki wsparciu SOHO Creative. (kn)