„Marnując żywność, marnujesz planetę”. Kampania Polskich Banków Żywności

dodano: 
31.10.2018
komentarzy: 
0

W połowie października 2018 roku ruszyła kampania „Marnując żywność, marnujesz planetę” Federacji Polskich Banków Żywności. Akcja ma zwracać uwagę na skutki ekologiczne marnowania żywności. Jak twierdzą autorzy projektu, w samej Polsce marnuje się tyle jedzenia, ile wystarczyłoby do nakarmienia mieszkańców Warszawy przez dziesięć lat.

Bohaterką kampanii jest planeta, którą przedstawiono w postaci zepsutej żywności. Kreacja ma nawiązywać do najczęściej marnowanych produktów, wykorzystano więc motyw zepsutego chleba, pomarańczy i pomidora jako planety, którą pokrywa pleśń w kształcie kontynentów. Przygotowane grafiki będą umieszczone na billboardach i citylightach w największych polskich miastach.

W ramach projektu nakręcono trzy spoty telewizyjne, zawierające proste wskazówki pokazujące, jak można marnować mniej żywności, dokonując świadomych wyborów. Filmy zachęcają do kupowania tylko tyle, ile jest się w stanie zjeść, planowania zakupów oraz wykorzystywania produktów w kuchni zamiast ich wyrzucania. Nagrano również spot radiowy.

Organizatorzy przypominają, że wyrzucanie jedzenia generuje również straty surowców (wody, energii i paliwa) potrzebnych do wyprodukowania, przetworzenia i dostarczenia żywności na półki sklepowe. Do uargumentowania przekazu użyto konkretnych danych, pokazujących przeliczniki tych strat.

„Dla przykładu co roku do produkcji wyrzucanej żywności zużywa się 250 bln ton wody. To 14 razy więcej niż mieszczą w sobie wszystkie jeziora w Polsce. Konsekwencją wyrzucania dużej ilości jedzenia jest jego gnicie na wysypiskach, a co za tym idzie uwalnianie do atmosfery znacznej ilości gazów cieplarnianych. Rocznie na świecie z powodu wyrzucania żywności do atmosfery trafia 3,3 miliarda ton gazów cieplarnianych. To prawie tyle, ile w tym samym czasie emituje cały przemysł Unii Europejskiej. To między innymi takie hasła stanowią wartość edukacyjną, wspierającą naszą kampanię” – wyjaśnia Dorota Jezierska, wiceprezes zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.

Dodatkowym elementem kampanii jest zaplanowany w mediach społecznościowych konkurs „EkoSelfie” na najlepsze zdjęcie na temat „Mój sposób na niemarnowanie żywności”. Więcej informacji dostępnych jest na stronie niemarnuje.bankizywnosci.pl.

Kampania „Marnując żywność, marnujesz planetę” jest częścią długofalowego projektu „EkoMisja Nie Marnuję” współfinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach którego zaplanowano również działania edukacyjne, które w ciągu dwóch lat trwania projektu obejmą 200 szkół podstawowych w całej Polsce.

Za przygotowanie kreacji kampanii i jej realizację w telewizji, radiu, internecie i na nośnikach outdoorowych odpowiada agencja Advalue. Doborem nośników i powierzchni zajęła się Clear Channel. (bm)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin